התחנה הבאה אריאל: ישראל כ"ץ אישר הקמת רכבת בעיר

עלות הפרויקט שיחבר בין אריאל, ראש-העין ופתח-תקווה היא כ-4 מיליארד שקל, אותו תקים חברת נתיבי ישראל

על רקע ביקורת נוקבת שפרסמו השבוע שני ארגונים בינלאומיים על המצב העגום של התחבורה הציבורית בישראל, שר התחבורה ישראל כ"ץ מאשר הקמת הרכבת הקלה לאריאל - כך הודיע היום (ה') משרד התחבורה. 

עלות הפרויקט שיחבר בין אריאל, ראש-העין ופתח-תקווה היא כ-4 מיליארד שקל, אותו תקים חברת נתיבי ישראל. השר הורה לחברה להקים צוות תכנון לפרויקט הרכבת הקלה לשומרון, שתשרת עשרות אלפי תושבים וסטודנטים הלומדים באוניברסיטת אריאל.

הרכבת לאריאל צפויה לצמצם את עומסי התנועה באזור ולקצר משמעותית את זמני ההגעה מאריאל למרכז הארץ. "רוב תושבי אריאל עובדים לאורך תוואי הרכבת ואזור התעשיה ברקן. הרכבת הקלה תאפשר להם להגיע למקום עבודתם, למרכזי הקניות או למקומות הבילוי, במהירות ובבטיחות", אמר היום השר כ"ץ.

תוואי הרכבת הקלה יופרד מצירי התנועה המרכזיים וישרת באופן מיטבי את צרכי התחבורה באזור. על פי משרד התחבורה, הפקקים באזור גורמים לבזבוז מוערך של כ-277 מיליון שעות בשנה, ועלותן נאמדת בכ-5.5 מיליארד שקל בשנה.

כיום, שירות התחבורה הציבורית במסדרון המוצע לתוואי הרכבת הקלה בין אריאל, ראש-העין ופתח-תקווה (וחיבור לתל-אביב) נעשה בתדירות של כ-160 אוטובוסים ביום בכיוון וכ-30-40 בכיוון בתקופת שיא בוקר.

בימים אלה הפרויקט נמצא בשלבי תכנון, במסגרתו נבחנות שלוש חלופות שונות לתוואי הקו. התכנית המועדפת כיום על משרד התחבורה היא חיבור הרכבת הקלה עם תחנת הרכבת בראש-העין ותחנת פתח-תקווה. בחלופה זו, ראש-העין תתחבר גם לקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב.

החלופה הראשונה תחבר בצורה ישירה את אריאל ותחנת הרכבת ראש-העין צפון לאורך כביש 5. המרכזים העיקריים לאורך התוואי כוללים את אוניברסיטת אריאל, תחנות לאורך שדרות ירושלים באריאל, אזור התעשייה ברקן, אלקנה, אזור התעשייה הצפוני של ראש-העין וכפר קאסם, ותחנת הרכבת ראש-העין צפון. פרט לשדרות ירושלים באריאל, ייתרת התוואי עובר בדרך בינעירונית של נתיבי ישראל ושטח של רכבת ישראל בסמוך לתחנת הרכבת בראש-העין. אורך החלופה כ-29 ק"מ

החלופה השנייה מחברת בין אריאל ומחלף ראש-העין מזרח. תוואי הרכבת הקלה ממחלף ראש-העין מזרח ומערבה, זהה לחלופה 1. תוואי זה יעבור בדרך עתידית באזור התעסוקה המתוכנן ברביע הדרום-מזרחי של מחלף קסם, ויחצה בהפרדה מפלסית את כביש 6 ורכבת ישראל. משם התוואי ימשיך מערבה במקביל לתוואי המסילה של רכבת ישראל עם תחנות בסגולה וקריית אריה. התוואי יסתיים במערב בקריית אריה ויתחבר לקו האדום.

התוואי יחצה מספר רשויות מקומיות כולל אריאל, ראש-העין, כפר קאסם, דרום השרון ופתח-תקווה. אורך תוואי החלופה כ-35.5 ק"מ.

החלופה השלישית: אריאל - ראש-העין - סירקין - תחנה מרכזית פתח-תקווה.

תוואי זה יחבר בין אריאל ומחלף מזרח ראש-העין, וימשיך לכיוון דרום ברחוב בן גוריון וקיבוץ גלויות וממנו ימשיך לכביש 444, והוא יחצה בהפרדה מפלסית את כביש 6 ורכבת ישראל דרך מחנה סירקין או לאורך כביש 483 מצומת גנים. בהמשך ימשיך התוואי רחובות הרב הרצוג בפתח-תקווה, כיכר השוטר, רחוב יהושע שטמפפר, רחוב המכבים, רח' אורלוב והתחנה המרכזית בפתח-תקווה, אליה גם מגיע הקו האדום.

התוואי יחצה מספר רשויות מקומיות כולל אריאל, ראש-העין, דרום השרון ופתח-תקווה. אורך תוואי החלופה כ-34 ק"מ, והוא מורכב משלושה מקטעים עיקריים.

התייחסות ראש העיר אריאל אלי שבירו להודעת שר התחבורה: "הרכבת היא בשורה חשובה להמשך פיתוח העיר אריאל. העיר מונה מעל 20,000 תושבים ובה פארק תעשיות ענף ואוניברסיטה. מדי יום מגיעים אליה 15,000 סטודנטים ועוד עשרות אלפי תושבי הסביבה עבורם אריאל היא עיר מחוז. אני מודה לשר ישראל כ"ץ וצוותו על עבודה משותפת למען ביסוס העיר כבירת השומרון וקידומה".