הקריסה הסופית של טויס אר אס: החברה יוצאת מארה"ב

ענקית הצעצועים צברה חוב של כ-5 מיליארד דולר ותסגור את כל 700 חנויותיה בארה"ב ■ המנכ"ל: "הקהלים שפגעו בנו עוד יתחרטו"

סניף של טויס אר אס בארצות-הברית / צילום: רויטרס
סניף של טויס אר אס בארצות-הברית / צילום: רויטרס

טויס אר אס הודיעה אתמול (ד') לעובדים כי תסגור או תמכור את כל חנויותיה בארה"ב. קריסה זו של קמעונאית הצעצועים הענקית עלולה למחוק 33,000 משרות בארה"ב בחודשים הבאים.

לרשת, שהוקמה לפני שבעים שנה וביקשה בספטמבר מבית המשפט להעניק לה מעמד פושטת רגל, נותרו יותר מ-700 חנויות בארה"ב, כולל חנויות Babies "R" Us. פירוק טויס אר אס יהיה מהגדולים בשוק הקמעונות מאז 2016, כש-Sports Authority - שהעסיקה 14,500 עובדים - עתרה לבית המשפט להעניק לה מעמד פושטת רגל, וסגרה יותר מ-460 חנויות.

המנכ"ל דייוויד ברנדון בישר לעובדים על גורל החברה במטה טויס אר אס בוויין, ניו-ג'רזי, ואתמול הגישה החברה בקשת פירוק רשמית לקראת הדיון בבית המשפט לפשיטות רגל. "תמיד האמנתי שהמותג והעסק הזה צריכים להתקיים בארה"ב", אמר ברנדון בשיחת ועידה שערך עם העובדים לאחר ההודעה. הוא הוסיף כי ספקיות הצעצועים שלא תמכו בחברה בעונת החגים, הלקוחות שקנו צעצועים במקומות אחרים, והמדיה שתיעדה את נפילתה של רשת טויס אר אס - כל אלה ירגישו בחסרונה. "הקהלים שפגעו בנו במשך חודשים עוד יתחרטו על מה שקורה כאן", אמר ברנדון.

סגירת פעילות גם מחוץ לארה"ב

טויס אר אס צברה חוב של יותר מ-5 מיליארד דולר בעקבות עסקת רכישה ממונפת שביצעה. היא נפגעה מהתחרות מצדה של אמזון, מכיוון שמספר גדל והולך של הורים מבצעים קניות באינטרנט, וגם מהתחרות מצדן של קמעונאיות זולות כמו וולמארט.

ברנדון אמר לעובדים כי בנוסף לסגירת הפעילויות בארה"ב, רבים הסיכויים שהחברה תפרק גם את פעילויותיה בצרפת, ספרד, פולין ואוסטרליה. החברה מתכננת למכור את פעילותה בקנדה, אירופה המרכזית ואסיה. היא גם מנסה לבצע עסקת חבילה שבמסגרתה יימכרו יחד פעילותה הקנדית ו-200 חנויות בארה"ב, לדברי המנכ"ל.

"אנו שמים שלט 'למכירה' על הכול", אמר המנכ"ל לעובדים. "בכנות, כל מה שצריך כל קונה פוטנציאלי לעשות - זה להציע דולר אחד", בנוסף למחיר שמציעות החברות שיבצעו את הפירוק. טויס אר אס תשלם לעובדים שכר של 60 ימים לפחות, וגם הטבות.

מחוץ לארה"ב מחזיקה הרשת בכ-800 חנויות נוספות. מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה שמספר חנויותיה הוא כ-1,600, והיא מעסיקה כ-60,000 עובדים, שמספרם עולה ליותר מ-100,000 בשיא עונת החגים.

לאחרונה הגישה חטיבת טויס אר אס בבריטניה עתירה להעניק לה הגנת פושטת רגל, והיא תסגור יותר מ-10 חנויות. מהלך זה ימחק קרוב לשליש מנוכחות טויס אר אס באירופה.

בשיחת הוועידה אתמול תיאר ברנדון בפירוט רב כיצד נקלעה החברה בחודשים הקדחתניים האחרונים לסחרור שהוביל לפירוק. בעקבות העתירה בספטמבר לקבלת מעמד פושטת רגל, היו המכירות בעונת החגים "מחרידות", ונפלו משמעותית מהציפיות. רווחי החברה לפני ריבית ומסים היו "פחות ממחצית" 600 מיליון הדולר שאותם היא נהגה לרשום מדי שנה, לדברי ברנדון.

בניסיון להרגיע את ספקיות הצעצועים שינתה החברה את תוכניות הארגון מחדש שלה. תחילה היא הודיעה על תוכנית לסגור 182 חנויות בארה"ב, שמהוות 20% מסך החנויות של הרשת. לאחר מכן הציעה להקטין את נוכחותה המקורית בארה"ב בכ-50%.

לאחר תחילת פירוק הפעילות בבריטניה, החליטה טויס אר אס להשיל לחלוטין את פעילות המוצרים לתינוקות, מכיוון ששולי הרווח של פעילות היו במגמת ירידה, ונתח השוק התכווץ. הבנקים הפגינו תמיכה, אך חששו מהשדרוגים היקרים הנחוצים להבטחת הישרדותה של החברה עד עונת החגים, לדברי המנכ"ל.

צוות ההנהלה הבכיר ניסה לשכנע משקיעים פוטנציאליים לרכוש את המותג, אך אלה נקטו זהירות לנוכח ביצועי החברה בעונת החגים הקודמת, מכיוון שחששו שביצועים אלה ישוכפלו גם בשנים הבאות. "החודשים האחרונים היו גיהינום - פשוטו כמשמעו", אמר ברנדון.