מה יקבלו השנה העובדים כשי לפסח - ומי מקבל הכי הרבה?

מסקר שנערך בנושא עולה כי עובדי ענף הפיננסים יקבלו השנה מתנות בשווי ממוצע של 660 שקל, בעוד שבענפי הסיעוד והשמירה יסתפקו העובדים בשי של 100 שקל ■ ומי במקום הראשון? עובדי מובילאיי עם שי בשווי 900 שקל

עובדי מובילאיי / צילום: רענן כהן
עובדי מובילאיי / צילום: רענן כהן

פסח קרב ובא, ומדי שנה נשאלת השאלה (בין אם בגלוי ובין אם בהיחבא) כמה מקבלים עובדי ישראל בחברות השונות כשי לחג, מי מקבל מה ובעיקר מי מקבל יותר. מסקר שערכה חברת עוקץ מערכות, המתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות, עובדי ענף הפיננסים יקבלו השנה מתנות בשווי ממוצע של 660 שקל, בשעה שבענפי הסיעוד והשמירה העובדים יסתפקו בשי צנוע של 100 שקל.

עוד עולה מהסקר כי עובדי ענף ההייטק (בחברות הלא מאוגדות) יקבלו לקראת חג הפסח מתנה בשווי ממוצע של 450 שקל. הסקר נערך בקרב 276 מעסיקים מהמגזר הפרטי, בו כ-9,900 עובדים שאינם מאוגדים במסגרת ועדי עובדים.

זאת ועוד, מניתוח התפלגות שווי המתנות בענף ההייטק שערך הייטקזון - מועדון הצרכנות של עובדי ההייטק - עולה כי 40% מעובדי ההייטק יקבלו מתנות ותלושים בשווי של עד 400 שקל (סכום נמוך מהתפיסה הרווחת ככל הנראה); ומולם עובדי החברות הפיננסיות, שיקבלו שי בשווי ממוצע של 660 שקל. למעשה, לפי נתוני מועדון הייטקזון, 17% מעובדי ההייטק יקבל מתנות בשווי של 400-300 שקל, כ-30% יקבלו מתנות בשווי של 500-400 שקל, כ-13% יקבלו שי לחג בשווי של 600-500 שקל, וכ-17% יקבלו שי שערכו עולה על 600 שקל - בהם למשל עובדי מובילאיי, שלפי נתוני הסקר צפויים לקבל שי לחג בשווי של 900 שקל. כ-13% מעובדי ההייטק צפויים לקבל שי ששוויו עד 300 שקל.

מי אמר בלנדר ולא קיבל?

ממצאי הסקר מגלים כי נוכחות המתנות הפיזיות על פני תווי שי הולכת וגדלה בעיקר בתחום ההייטק: 70% מעובדי ההייטק צפויים לקבל מתנה, ורק 16.5% יקבלו תווי שי של אחת מרשתות המזון הגדולות. בתחום זה, אחרי קריסת מגה, שולטת שופרסל עם תו הזהב במרבית נתח תווי השי שמוענקים לעובדים.

בהתאם לחוק שנכנס לתוקף זה מכבר, תווי השי לא מפלים עוד בין הרשתות (כלומר ששוויים הנקוב הוא זה שמכובד בחנויות כולל בתקופת מבצעים). נוסף על כך, 13% צפויים לקבל גיפט קארד (כומר תווי קנייה שלא מונפקים על-ידי רשת מזון).

מקבלי המתנות, אגב, לא יקופחו: 5 המתנות הכי פופולריות שיינתנו השנה לעובדי ההייטק הן איי-רובוט, מכונת אספרסו ניידת נטענת, תיק בובי נגד גנבות, מחבת גריל כפולה (מתהפכת) ושואב אבק דייסון.

לדברי דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון, החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, משום שלמתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר, בעוד שתווי קנייה לרשתות המזון "הולכים לארנק", ומשמשים לצריכה השוטפת.

עם זאת, לדבריו, "מוקדם להספיד את תווי הקנייה כאחת האלטרנטיבות למתנה. הצעת מתנות מוחשיות כאופציה נוספת לצד התווים נועדה לתת מענה לעובדים המשתכרים מתחת לממוצע. החברות חשות מחויבות להעניק גם מתנה שוות-כסף לרשתות הקנייה, שתאפשר לאותם עובדים לעמוד בהוצאות הגבוהות של הקניות לחג. זאת ועוד, רבים משתמשים בתווים שקיבלו ממקום העבודה ומעבירים אותם כמתנה לחג למטפלת, לגננת, למנקה וכדוצה".

אז מי מקבל כמה? עובדי מובילאיי ניצבים בראש טבלת המתנות של עובדי ההייטק, כפי שעולה מהסקירה, עם שי בשווי 900 שקל. אחריהם עובדי מיקרוסופט, פיוניר וובי או פיליפס, שצפויים לקבל שי בשווי של 500 שקל, עובדי SAP שצפויים לקבל שי בשווי 400 שקל, כמוהם עובדי מארוול ואמן מחשבים. שי של 450 שקל בערכו צפויים לקבל עובדי החברות אורבוטק, סרגון וטבע טק.

האם המעסיקים מחויבים להעניק מתנות לחג? עו"ד שלומית גוטרמן-כספי, העוסקת בדיני עבודה, מסבירה כי אין מקור בחוק ולא בצו הרחבה שמחייב לתת מתנות לחג. "כעיקרון זה נתפס כמחווה של רצון טוב של המעסיק לעובדיו. עם זאת, יש מקומות שבהם אפשר לעגן את זה בהסכם קיבוצי או אישי, ובמקרה כזה השי הופך להיות מחייב".

עוד היא מציינת כי "אם בעבר היו נותנים שי צנוע לחג שהיה מסתכם בבקבוק יין ושוקולד, היום התייקרו המתנות והפכו לחלק ממערך התנאים במקום העבודה, ולעתים המתנה אף משמשת 'כלי תחרותי' למעסיקים ומהווה נדבך במיצוב של מקום העבודה מול המתחרים".