שינוי מגמה? שיפור במכירות האופנה במחצית מארס

כך עולה מנתוני חברת ריס ■ חי גאליס, המשנה למנכ"ל קבוצת ביג: "הנתונים משקפים את מה שמורגש גם באופן פיזי בחנויות"

חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשורות חיוביות לענף האופנה בישראל? חברת ריס מפרסמת היום (א') נתונים על ענף האופנה שטוענים לשיפור במכירות במחצית הראשונה של חודש מארס - כך נודע ל"גלובס".

מהנתונים של חברת ריס עולה כי תחום המשק הכללי עלה בחציון הראשון של 2018 בממוצע הארצי ב-5.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וכי הממוצע ארצי במכירות בתחום האופנה וההנעלה עלה ב-8%.

"בשלב זה עוד מוקדם להעריך את הנסיבות לשינוי המגמה. גורמים בענף טוענים כי הירידות בחודשי החורף נגרמו בשל דצמבר שחון, שגרר אחריו חורף קשה לענף האופנה, ואילו ניצני האביב מבשרים כי הציבור חוזר לקניונים", כותב היום שלומי ינאי, מנכ"ל ריס, במכתב שמטרתו ככל הנראה להפיח רוח במפרשים של ענף קמעונאות האופנה ובקניונים ובמרכזים המסחריים.

עוד עולה מהנתונים, המתבססים על נתוני 2,480 חנויות זהות, כי ממוצע כלל המכירות במרכזי פאוור סנטר עלה ב-3.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, וממוצע המכירות בקניונים אזוריים עלה ב-3.4%.

בתחום האופנה, נתוני ריס מתבססים על מכירות של 1,800 חנויות זהות בתחום האופנה וההנעלה. לפיהם הממוצע במכירות בפאוור סנטרים עלה ב-9.3%, וממוצע המכירות בקניונים אזוריים בתחום זה עלה ב-6%.

גם בתחום השונות (מכירות שאינן של אופנה והנעלה), בו המכירות מתבססות על 750 חנויות, נרשמה עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד של 3.4% במכירות בממוצע ארצי, 9.25% בפאוור סנטרים ו-1.74% בקניונים אזוריים.

חי גאליס, המשנה למנכ"ל קבוצת ביג והמנכ"ל המיועד של הקבוצה, אומר היום ל"גלובס" כי הנתונים משקפים את מה שמורגש גם באופן פיזי בחנויות. "החל מחודש נובמבר המרכזים המסחריים חוו ירידה של 7%-8% במכירות. היה חורף קטסטרופלי, מהגרועים שנראו פה בשנים האחרונות. בפועל החורף היה גרוע והביא לירידה מאוד משמעותית בפדיונות".

לדבריו, "מאמצע-סוף פברואר הרשתות מכניסות לחנויות את אופנת האביב-קיץ. מרגע שזה קרה, מתחילת מארס, ניתן לראות צמיחה שהיא היפוך מגמה, מה מוכיח שהיה חורף קשה, אבל אין קטסטרופה. הקהל הישראלי אוהב להגיע למרכזי קניות, ורשתות שפשטו רגל כנראה לא ניהלו עצמן כמו שצריך בתחרות הקשה בענף הזה".

הוא מוסיף כי "רשת שפושטת רגל מגיעה לתחרות בצורה לא טובה. הנתונים האלה מראים שייתכן שבאמת שלושת החודשים הגרועים שעברנו הם לא בגלל אונליין ורכישות בחו"ל אלא בגלל חורף קטסטרופלי".

עוד מוסיף גאליס כי "הנתונים האלה מוכיחים שהירידה נבעה בגלל חורף קשה ולא בגלל שהציבור הישראלי נטש את הקניונים. אנחנו לא רואים ירידה בחודשים האלה בכמות המבקרים הנכנסים, אבל כן ראינו ירידה בכמות הפדיונות. ברור שאם אין חורף, הציבור לא קונה אופנת חורף. חג הפסח בדרך, וכבר מתחילים להרגיש את האווירה של קניות לקראת החג. בניגוד למה שרואים בעיתונים, יש אווירה מצוינת בקניונים. הנתונים האלה מסמנים רגיעה".