פז תרשום רווח של 60 מ' ש' ממכירת חלקה בשופרסל פיננסים

בשורה התחתונה רשמה החברה עלייה של 5% ברווח הנקי ל-572 מיליון שקל, בין השאר עקב ירידה חדה בהוצאת המימון, על רקע היחלשות הדולר מול השקל

יונה פוגל / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

חברת פז, המפעילה בית זיקוק באשדוד ורשת של תחנות תדלוק וחנויות נוחות, סיכמה את שנת 2017 עם עלייה של 4% בהכנסות לעומת 2016, לרמה של כ-11.3 מיליארד שקל. לצד שיפור בפעילות הקמעונות של החברה ובחטיבת התעשייה שלה (הכוללת את פזגז, פז שמנים, פזקר ופעילות שירותי התעופה), נפגעה פז מהשבתה של מספר חודשים בבית הזיקוק שלה במהלך השנה שעברה, עקב שיפוץ תקופתי ותקלות.

השורה התפעולית של פז, המפעילה 273 תחנות תדלוק ברחבי הארץ לצד 242 חנויות נוחות (תחת המותג YELLOW), הצביעה על ירידה של 12% לרמה של 666 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה עלייה של 5% ברווח הנקי, שעמד אשתקד על 572 מיליון שקל, בין השאר עקב ירידה חדה בהוצאת המימון, על רקע היחלשות הדולר מול השקל. מחזור המכירות של רשת חנויות הנוחות YELLOW של פז גדל אשתקד ב-6%, והסתכם ב-841 מיליון שקל (שיעור רווחיות גולמית של 33%).

ברבעון הרביעי של השנה הציגה פז עלייה של 12% בהכנסות לרמה של כ-3.3 מיליארד שקל, הרווח התפעולי שלה הצטמק ב-4% לעומת הרבעון המקביל ב-2016 ועמד על 165 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה עלייה של 55% ברווח הנקי, לרמה של 169 מיליון שקל, עקב הכנסות מימון בהיקף של 48 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון של 38 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת בשל עדכון שווי הזכויות של פז (20%) במועדון האשראי שופרסל פיננסים, והתחזקות השקל מול הדולר.
במקביל לפרסום הדוחות הכריזה פז, שאותה מנהל יונה פוגל, על תשלום דיבידנד בהיקף של 400 מיליון שקל (70% מהרווח השנתי, בהתאם למדיניות החברה). שווי החברה עומד היום על כ-6 מיליארד שקל לאחר שבשנה האחרונה שמרה המניה על יציבות.

מנכ"ל פז יונה פוגל ציין היום, כי "אנו מסכמים שנת פעילות טובה, עם רווח גבוה המשקף ביצועים טובים של הקבוצה, וכמו תמיד הגיוון בפעילות מאפשר למגזרים לפצות זה על זה. השחיקה במרווחי הדלק פוצתה השנה על-ידי גידול בכמויות במתחמי התדלוק. הרווחיות השנה הושפעה לשלילה מתוצאות בית הזיקוק, שעבד שלושה רבעונים בלבד, בשל השיפוץ התקופתי ומשך הזמן שנדרש לצורך הפעלתו מחדש, וכן בעקבות מספר תקלות שחלו במהלך השנה, ופגעו ביכולתו של בית הזיקוק ליהנות ממרווחים טובים ששררו בשוק מרבית השנה".

רווח הון ממכירת ההחזקה בשופרסל פיננסים

עוד לפני פרסום הדוחות דיווחה פז ביום חמישי, כי מכרה לשופרסל את החזקתה (20%) בשופרסל פיננסים ב-146.5 מיליון שקל, כלומר לפי שווי של כ-732 מיליון שקל לשופרסל פיננסים. כתוצאה מהעסקה תרשום פז רווח הון (לפני מס) של 60 מיליון שקל.

לאחרונה - לצורך רכישת המניות שמחזיקות פז ולאומי קארד בחברת כרטיסי האשראי - קבעה הערכת שווי שבוצעה על-ידי משרד סוארי שווי ממוצע של 794 מיליון שקל לשופרסל פיננסים - הגבוה משמעותית מהשווי שלפיו מוכרת פז את החזקותיה.

בפז ציינו בסוף השבוע כי הרוכשת, שופרסל, "העלתה טענות ביחס להערכת השווי שניתנה על-ידי מעריך השווי המוסכם, והחברה העדיפה פשרה מוסכמת המשקפת הפחתה של 8% בהערכת השווי, ותשלום מיידי על פני הליכים משפטיים או עיכוב בתשלום".

העסקה מתבצעת כחלק מהמהלך של שופרסל לעזוב את שותפתה הוותיקה לאומי קארד ולעבור לעבוד עם כאל במועדון האשראי החוץ-בנקאי שלה.

מועדון האשראי של שופרסל, הפעיל מאז 2006, נחשב לאחד מהמועדונים הגדולים בישראל, עם נתח שוק של 17% בתחום זה. למועדון כחצי מיליון חברים, והרווח התפעולי שלו המועדון עומד על כ-50 מיליון שקל.