פאואל יעלה את הריבית מחרתיים, השאלה היא עוד כמה פעמים

ביום ד' - החלטת הריבית הראשונה של יו"ר הפדרל ריזרב החדש

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס    Joshua Roberts
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס Joshua Roberts

בכירי הפדרל ריזרב האמריקאי שייוועדו השבוע ישקלו אם יהיה עליהם להעלות את הריביות ביתר אגרסיביות בשנים הקרובות בגלל קיצוצי המס האחרונים במקביל להעלאת הוצאות הממשל האמריקאי.

הפד העריך בדצמבר שקצב הדרגתי של העלאת ריבית יאפשר לכלכלה האמריקאית להמשיך להתרחב בלי להתחמם יתר על המידה. בכירי הבנק המרכזי צפו שלוש העלאות ריבית השנה, ועוד שתי העלאות בכל אחת מהשנתיים הבאות.

אבל מאז, התמריץ התקציבי של הורדת המסים יחד עם צמיחה יציבה ואבטלה נמוכה מאוד, העלו את השאלה עד מתי הם יוכלו לשמור על הגישה זו של העלאת ריבית מתונה.

בכירי הבנק המרכזי צפויים לאשר העלאת ריבית בישיבתם שתסתיים מחרתיים (ד'). הם יפרסמו גם תחזיות עדכניות שיראו אם יותר מהם תומכים בארבע העלאות ריבית השנה, ולא מסתפקים רק בשלוש העלאות.

השאלה הגדולה יותר תהיה אם יותר בכירים יאותתו על תמיכה בעוד העלאות ריבית בשנה הבאה ואחריה, ואם הריבית תגיע לנקודת קצה גבוהה יותר מכפי שהם צפו בדצמבר. ההחלטות הללו יהדהדו בכלכלה הרחבה וישפיעו על עלויות הכסף לצרכנים, עסקים ומשקיעים.

השווקים דרוכים הפעם יותר לקראת ישיבת הפד מפני שבפעם הראשונה מאז שהבנק המרכזי החל להעלות את הריביות שלו ב-2015, בכירי הבנק צפויים יותר להגביר ולא להוריד את קצב ההעלאות.

ישיבת הפד הפעם תנוהל לראשונה בראשות היו"ר החדש שלו, ג'רום פאואל, שהבטיח המשכיות של ההעלאות ההדרגתיות ששרטטה קודמתו, ג'נט ילן.

בגלל התמריץ הפיסקלי הנוסף - קיצוצי המס - "העולם שאותו ירש פאואל כיו"ר הפד שונה מאוד מהעולם שתכננה ילן להעביר ליורש שלה", אמר קרישנה גוהא, סגן נשיא חברת המחקר Evercore ISI.

פאואל לא ציין בעדותו האחרונה בקונגרס האמריקאי לאורך כמה זמן הוא מתכוון להעלות את הריביות בשנים הקרובות. כשהוא נשאל מה עשוי לגרום לפד להעלות את הריביות ארבע פעמים השנה, הוא ציין את המדיניות הפיסקלית כאחת הסיבות לכך שהתחזית הכלכלית שלו התחזקה מאז דצמבר.

"אנחנו רואים חוזק מתמשך בשוק העבודה. ראינו כמה נתונים שבמקרה שלי יוסיפו עוד ביטחון להשקפה שלי שהאינפלציה נעה ליעד שלה. אנחנו רואים גם התחזקות מתמשכת ברחבי העולם, ומדיניות פיסקלית שהפכה להיות ממריצה", אמר פאואל בעדותו.

סימן משמעותי נוסף למפנה בחשיבה בפד היה הדברים שהשמיעה לאחרונה הנגידה לאל בריינרד, שהפכה בשנים האחרונות לסנגורית בעלת השפעה של העלאות ריבית מתונות מאוד. בנאום בחודש שעבר היא אמרה שהפכה להיות יותר בטוחה שהאינפלציה תעלה, ותאפשר לפד להמשיך להעלות את הריביות.

היא גם ציינה את קיצוצי המס ואת הגדלת ההוצאה הציבורית כגורמים שיוכלו לחזק את הצמיחה הכלכלית.

"על אף שבשנה שעברה ראינו נתק בין ההתחזקות המתמשכת של שוק העבודה לבין האינפלציה הנמוכה, רוחות גביות מתחזקות במצב של תעסוקה מלאה וצמיחה מעל התוואי הרגיל מטות את איזון השיקולים שלי", אמרה בריינרד.

ג'נט ילן ניסתה לנווט בין שני איתותים סותרים שעליהם הצביעה בריינרד: הירידה באבטלה, ל-4.1% בנובמבר, שפל של 17 שנים, ואינפלציה שהתבררה כחלשה מהצפוי ולא הגיעה לרמת יעד של הפד, 2% בשנה. הפתרון של ילן היה להעלות את הריבית בהדרגה, רק שלוש פעמים בשנה שעברה. כך יכלה לכאורה האינפלציה לעלות במתינות ולהתקרב לרמת היעד של הפד, בלי לשחרר לחצי מחירים גדולים יותר.

אבל המדיניות הפיסקלית של ממשל טראמפ שלחה כדור מסובב לאסטרטגיה הזו. טראמפ אמר שהוא מקווה שקיצוצי המס שנחקקו בדצמבר "ישפכו דלק סילוני" על הכלכלה. הקונגרס אישר בפברואר גם העלאה של ההוצאה הפדרלית בשנתיים הבאות, שאנליסטים מאמינים שתלבה ביקוש חזק יותר בלי לשפר את הפריון.

כלכלנים מצפים שהאמצעים הללו יורידו את האבטלה לרמה של קרוב ל-3% בשנה הבאה. רמה כזו לא נרשמה בארה"ב מאז מלחמת קוריאה בתחילת שנות ה-50, ואיש אינו בטוח איך תגיב האינפלציה. הפד רוצה לוודא שהכלכלה תישאר על תוואי יציב. העלאה איטית מדי של הריבית עלולה לאפשר לאינפלציה לנסוק או לעודד בועות של מחירי נכסים. העלאה מהירה מדי עלולה לרסן את הצמיחה יותר מדי, ולפגוע בתעסוקה ובהשקעות. לפי שעה, לפד אין סיבה טובה לשנות את תוכניותיו במידה דרמטית.

הסכנה של התחממות יתר במשק תאלץ את הבק המרכזי "ללחוץ חזק יותר על הבלמים בנקודה כלשהי בשנים הבאות", אמר נשיא הפד בניו-יורק, וויליאם דדלי, בנאום בתחילת השנה. התרחיש הזה מטריד את בכירי הפד מפני שלבנק המרכזי אין רקורד חיובי בצינון הכלכלה לרמה אידיאלית בלי להצית מיתון.