"נסגרו מותגי אופנה שלא מתאימים לשוק הישראלי; כאב לב"

על רקע הדוחות החיוביים ויוצאי הדופן לטובה בענף האופנה שפרסמה קבוצת פוקס, מדבר בעל השליטה והמנכ"ל הראל ויזל על הקריסות האחרונות בענף, מתייחס לאתגרים בתחום ומקווה שגם בישראל יינתן פטור של 75 דולר לכל מי לרוכש אופנה מקומית

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

"צריך להסתכל מה קורה בענף - נסגרו מותגים שלא התאימו לשוק הישראלי. גם אנחנו סגרנו, את צארלס אנד קית'. הבנו, גמרנו, קיפלנו ונגמר הסיפור. אותו דבר קרה עם גאפ, שזה מותג מעולה שפחות הצליח בשוק הישראלי. יש עסקים שנסגרים בצורה טבעית כי הם לא מתאימים. יש מקרים שזה מלווה לצערי בכאב לב, בקריסה" - כך אומר היום (ב') הראל ויזל, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת קמעונאות האופנה פוקס, בהתבטאות ראשונה על קריסתה של קבוצת הוניגמן וכניסתה להקפאת הליכים.

"סגירה של עסקים נובעת מכמה גורמים", אומר ויזל ומפרט את הסיבות שבעיניו הביאו לרצף של רשתות אופנה ישראליות שנקלעו לאחרונה לקשיים. "אי התאמה לקהל הישראלי, מותגים שמייצרים או מייבאים סחורה שלא התאימו את עצמם למה שהציבור בישראל רוצה. ברור ששולי הרווח נהיים נמוכים יותר בגלל התחרות, גם מהאונליין וגם של מותגים בינלאומיים וישראליים - דבר שיכול להביא לתגובות שרשרת שפירמות יסגרו. מעבר לזה, קרו מקרים של דיבורים של אנשים מהשוק או דיווחים עיתונאיים שהביאו לתגובת שרשרת שגורמת לבנקים לכווץ את האשראי לפירמות בינוניות או קטנות, וזה גורם לפעמים גם לתגובת יתר".

הדוחות של פוקס יוצאי דופן על רקע הטלטלות שהתרחשו בענף באחרונה בעקבות קריסת כמה רשתות אופנה, בדגש על הגדולה והאחרונה מביניהן - קבוצת הוניגמן. הדוחות הטובים שמפרסמת הקבוצה מתבלטים עוד יותר על רקע הפעילות של המתחרות קסטרו וגולף, והיא מציגה רמת רווחיות גבוהה ביחס אליהן.

ישנם לא מעט אתגרים המרחפים מעל ראשם של השחקנים שפועלים היום בשוק קמעונאות האופנה, אך הנתונים של הקבוצה מבטאים את השוני שקיים היום בענף בין קבוצה גדולה כמו פוקס, שמשחקת במגוון תחומי פעילות שונים, לעומת מתחרות קטנות יותר או כאלה שמתבססות על מותגי אופנה בלבד. אין ספק שהגודל של פוקס, כמו גם העשייה של בעל השליטה והמנכ"ל הראל ויזל, מאפשרים לה להשיג מותגים מצליחים ובינלאומיים שבהתאם גם מביאים איתם כוח מיקוח מול הקניונים.

ויזל יכול לסכם לעצמו שנה מוצלחת עם לא מעט עסקאות ומהלכים משמעותיים, בהם הסכם הזיכיון הבלעדי לקבוצת מותגי אורבן אאוטפיטרס, פתיחה בישראל של רשת פוט לוקר, אחיזה משמעותית יותר בחנויות נייקי בישראל והסכם לזיכיון בקנדה, הסכם מועדון וכרטיס אשראי עם לאומי קארד, הקמת אתר אונליין, טרמינל X, בשותפות עם רשת (עסקה שטרם הושלמה) ועסקה נוספת בשותפות במותג הטיפוח ללין.

קבוצת פוקס מפעילה כיום כ-600 חנויות בפריסה ארצית הכוללות 16 מותגים, ומעסיקה כ-6,800 עובדים. לפי הקבוצה, סגמנט האופנה באונליין הוא אחד משני הסגמנטים הגדולים ברוב המדינות, והוא מהווה כ-15%-20% מסך שוק האופנה בארה"ב ובריטניה וצומח בקצב שנתי של כ-15%. שוק האופנה וההנעלה אונליין בישראל ב-2017 מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל, המהווים 11% מסך שוק זה. להערכת הקבוצה, השוק צפוי להמשיך לצמוח וצפוי להכפיל את עצמו בתוך מספר שנים. בפוקס מקווים להוביל גם בפעילות הזו, אבל מתקשים לוותר על הצרכנים שמעדיפים להזמין מחו"ל בגלל הפטור ממיסוי בהזמנת משלוח של עד 75 דולר.

"אני מעריך שבגלל הגידול במכירות באינטרנט ובגלל הפטור שקיים היום של עד 75 דולר, ששר האוצר ושר הכלכלה ישכילו וישוו את כל הפירמות כך שכל אחד שיקנה אופנה במדינת בישראל בין אם באינטרנט ובין אם בחנויות עצמן יקבל פטור של 75 דולר. אני חושב שיאמצו את ההצעה שלנו ושכל אזרח בישראל שיקנה עד 75 דולר יקבל פטור כדי שהעובדים שלנו יוכלו להתחרות. הם יותר חשובים מהסינים בגואנג'ו או מהטורקים באנקרה".

על רקע הצמיחה באונליין, תצטרכו לסגור סניפים בגלל קניבליזציה?

"לא נחזיק סניפים שלא מרוויחים את מה שאנחנו מצפים שירוויחו. אני מעריך שבמותגים הקיימים הוותיקים יותר, על כל סניף שנפתח נסגור סניף, ובמותגים החדשים יש לנו איפה לצמוח".

המהלכים הגדולים של פוקס בשנה האחרונה:

■ הסכם זיכיון בלעדי לקבוצת מותגי אורבן אאוטפיטרס

■ פתיחת רשת פוט לוקר בישראל

■ אחיזה משמעותית יותר בחנויות נייקי בישראל והסכם לזיכיון בקנדה

■ הסכם מועדון וכרטיס אשראי עם לאומי קארד

■ הקמת אתר אונליין בשותפות עם רשת

■ עסקת שותפות במותג הטיפוח ללין