ערך הקרקע של ארנה גרופ ירד, מנכ"ל הפעילות יקבל בונוס

חברת הבת של ארנה גרופ ליאור מחזיקה בקרקע שהייתה לאחת מהסיבות לקריסתה הפיננסית ■ לאדיל בורלבייב, מנכ"ל ליאור, זכה למענק של 100 אלף דולר

מר'וס וובר / צילום: אלון רון
מר'וס וובר / צילום: אלון רון

הסכם עליו דיווחה השבוע חברת הנדל"ן ארנה גרופ מול בעל השליטה בה מרקוס וובר, חושף מענק בהיקף של 100 אלף דולר (כ-350 אלף שקל) המיועד לאדיל בורלבייב, מנכ"ל החברה הבת ליאור (Lior Corporation), שנכנס לתפקיד בסוף 2014.

ליאור מחזיקה עבור ארנה גרופ בקרקע של כ-580 דונם באסטנה, בירת קזחסטן - אחת ההשקעות שהיו אחראיות לקריסתה הפיננסית של החברה, לאחר שהסבה לה הפסדים של מאות מיליוני שקלים. ארנה גרופ  נסחרת כיום בשווי של 45 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה 95% מערכה בשיא, בשנת 2009.

הקרקע בקזחסטן נרכשה בעסקה תמוהה, בעת שארנה גרופ (אז בשמה הקודם מנופים פיננסים) נשלטה בידי אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן. בשנת 2007 רכש בן דוד של נניקשווילי את הקרקע תמורת פחות מ-3 מיליון דולר, ושבועות ספורים לאחר מכן מכר אותה לארנה גרופ תמורת כ-41 מיליון דולר. מאז הופחתה ההשקעה כמעט במלואה, ובדוחות 2016 הוערך שוויה בכ-11 מיליון שקל בלבד.

בסוף 2016 עדכנה ארנה כי חתמה על הסכם מסגרת מול חברה זרה ששמה לא נמסר, להקמת פרויקט על הקרקע, בעיקר למגורים וכן לשטחי מסחר, שצפוי להתבצע "במספר שלבים עד להשלמתו, לא יאוחר משנת 2029". הסכם זה מותיר את ארנה גרופ עם 5% בלבד מכלל השטח שייבנה במסגרת הפרויקט.

כעת עדכנה ארנה גרופ כי בעל השליטה בחברה מרקוס וובר, הציע לה, באמצעות חברת ASTC שבשליטתו, לשאת בתשלום המענק למנכ"ל ליאור, אותו מסבירים בארנה ב"תרומתו לקידום הפרויקט בקזחסטן ולמכירת חלק מהקרקעות", "בגין מאמציו לקידום הפרויקט" וכן בגין השלמת מכירת 50 דונם מהקרקע תמורת 2.3 מיליון דולר. לגבי ההסכם מול וובר, מציינים בחברה כי "מדובר בעסקה שאין בה אלא כדי לזכות את החברה".

בתפקידו כמנכ"ל ליאור זכאי בורלבייב למשכורת בסיס נטו של 4,000 דולר לחודש, ועלות העסקתו ב-2016 עמדה על כ-800 אלף שקל - עיקר הסכום (כ-580 אלף שקל) מענק והיתר שכר.

במקביל לדיווח אודות המענק, עדכנה השבוע ארנה על התפטרותו של סמנכ"ל הכספים שי אבל, מתפקידו.