תוכנית המס של האיחוד האירופי שתפגע בענקיות הטכנולוגיה

הנציבות האירופית הציגה היום את הצעתה למסות חברות עם הכנסות דיגיטליות משמעותיות על פי מקום הפעילות שלהן

אמזון / תילו דמולגן, רויטרס
אמזון / תילו דמולגן, רויטרס

הנציבות האירופית הציעה היום (ד') לגרום לחברות דיגיטליות לשלם את "חלקן ההוגן במס", כאשר חברות טק ענקיות אמריקאיות כמו גוגל, פייסבוק ואמזון יספגו חלק גדול במיוחד מהמס החדש.

על פי פייר מוסקוביצ'י, נציב הכלכלה והפיננסים באיחוד האירופי, חברות עם הכנסות דיגיטליות משמעותיות ישלמו 3% על המחזור שלהן בכמה שירותים מקוונים באיחוד האירופי. עלות המס החדש נאמדת ב-5 מיליארד אירו (6.1 מיליארד דולר).

אם מדינות האיחוד והפרלמנט האירופי יאשרו את ההצעה החדשה, זו אפשרות רחוקה מוודאות, המס יחול על חברות גדולות על הכנסות עולמיות של יותר מ-750 מיליון אירו (920 מיליון דולר) בשנה, והכנסות שנתיות של יותר מ-50 מיליון אירו בשנה בתחומי האיחוד האירופי.

המס, שמתואר כאמצעי לטווח קצר או אמצעי זמני לפני שהאיחוד האירופי ימצא דרך למסות רווחים בהתבסס על מקום עשיית העסקים, יוכל גם לחול על עוד חברת אמריקאיות בפרופיל גבוה כמו Airbnb ושירות הנסיעות אובר.

הוא מיועד לחול על פעילויות שבהן למשתמשים יש תפקיד ביצירת ערך - בין שבאמצעות פרסום מקוון, כמו במנועי חיפוש או במדיה החברתית, במסחר באינטרנט או במכירת נתונים על משתמשים.

הצעת החקיקה הזאת באה כאשר ארה"ב מפחידה את אירופה ברפורמת המס שלה ובאיומי מלחמת סחר, על רקע הדיווחים שבהם נתוני עשרות מיליוני משתמשים בפייסבוק עברו לידיה של סוכנות ייעוץ שסייעה למסע הבחירות של דונלד טראמפ ב-2016.

רשויות ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי עוסקות גם בחקירת נוהלי העסקים של אמזון, גוגל ואפל, מה שמוביל להאשמות, שבריסל מכחישה, שהן פועלות במתכוון נגד עמק הסיליקון.

הנציבות בבריסל אומרת שהחברות הדיגיטליות הבכירות ביותר, שממוצע צמיחת ההכנסות שלהן - 14% בשנה - עולה בהרבה על זה של חברות רב-לאומיות אחרות, משלמות למעשה מס אפקטיבי של 9.5%, פחות ממחצית השיעור שמשלמות חברות מסורתיות.

המדינות חלוקות בדעתן

ההצעות מחייבות את גיבוי הפרלמנט האירופי ו-28 מדינות האיחוד (עד פרישת בריטניה ב-2019), אך המדינות חלוקות בנושא הזה. רפורמות מס באיחוד מחייבות אישור גורף של כל מדינה חברה כדי להפוך לחוק.

מדינות האיחוד הגדולות מאשימות את חברות הטק בתשלום של מס מועט מדי על ידי העברת חלק מרווחיהן למדינות של מס נמוך כמו אירלנד ולוקסמבורג.

חברות הטק האמריקאיות עצמן טוענות שהן מלמות מס לפי חוקים לאומיים ובינלאומיים, ובכמה מקרים התשלום צריך להתבצע בארה"ב על רווחי שמוחזרים אליה.

ההצעה של הנציבות האירופית היא בעלת בסיס גיאוגרפי - החברות ישלמו מס לפי מיקום המשתמשים הדיגיטליים שלהן.

מקור דיפלומטי בכיר בבריסל העריך שיהיה קשה לקדם את החקיקה הזאת, בגלל חילוקי הדעות העמוקים בין המדינות הגדולות שצפויות להרוויח יותר מהמיסוי החדש, והמדינות הקטנות, שצפויות להפסיד ממנו.

אירלנד מזהירה שההצעות רק יחלקו מחדש את עוגת המסים באיחוד ולא יגדילו אותה. כמה מדינות טוענות שגם חברות דיגיטליות קטנות צריכות לשלם עוד מס.

עסקים גדולים
 עסקים גדולים