אנרג'יאן תשקיע 1.6 מיליארד דולר בפיתוח מאגרי כריש ותנין

עד היום חתמה אנרג'יאן על חוזים לאספקת גז בכמות כוללת של 4.2 BCM בשנה לתקופה של 16 שנים

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פיתוח מאגרי כריש ותנין יוצא לדרך: דירקטוריון חברת אנרג'יאן היוונית אישר היום (ה') החלטת השקעה סופית (FID) של 1.6 מיליארד דולר בפיתוח מאגרי כריש ותנין, הנמצאים בבעלותה. כך דיווחה היום החברה לבורסה בלונדון. 

אנרג'יאן תפתח את הפרויקט באמצעות מתקן חדש אסדה צפה (FPSO) שבבעלותה מעל המאגר במרחק של כ-90 ק"מ מהחוף עם קיבולת טיפול בגז של 8 BCM בשנה. לדעת החברה האסדה מספקת פתרון תשתית גמיש, כדי להרחיב את ההיקף לפרויקטים פוטנציאליים נוספים. צינור גז של 90 ק"מ יקשר בין ה-FPSO לחוף הישראלי ולמתקנים הנדרשים כדי לאפשר חיבור למערכת הולכת הגז הארצית, שמפעילה חברת נתג"ז. במהלך 2019 יקדחו שלוש בארות בשדה כריש באמצעות ספינה קידוח StenaForth. כמו כן, החברה הבטיחה אופציות לקידוח חמש בארות נוספות ברישיונות שאנרג'יאן מחזיקה בישראל.

החברה גייסה בשבוע שעבר 460 מיליון דולר במסגרת הנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסת לונדון. קודם לכן חתמה החברה על עסקת מימון בסך של 1.275 מיליארד דולר עם הקונסורציום של ארבעה בנקים ישראליים ובינלאומיים: בנק הפועלים , מורגן סטנלי , נטיקסיס וסוסייטה ז'נרל . בנק הפועלים, השותף הבכיר בקונסורציום ישקיע סכום של 375 מיליון דולר, ושלושת הבנקים הזרים ישקיעו 300 מיליון דולר כל אחד.

בהנפקת מניות החברה בלונדון לקחו חלק גם גופים מוסדיים מקומיים. מי שעמדה בראש הרוכשים בישראל היא כלל ביטוח, שהשקיעה בהנפקה כ-100 מיליון דולר, ובהתאם צפויה להיות בעלת עניין באנרג'יאן, עם כ-10% מהחברה. מלבד כלל ביטוח, בין הגופים המקומיים שלקחו חלק בהנפקה היו פסגות, מיטב-דש וקרן ספרה.

תתחרה בלווייתן ובתמר

לאחרונה הודיעה החברה כי יש ברשותה מספיק חוזים חתומים כדי להתחיל בהליך סגירה פיננסית ולהכריז על החלטת השקעה - דבר שכאמור הוכרז היום. עד היום חתמה אנרג'יאן על החוזים עם יצרני חשמל פרטיים לאספקת הגז בכמות כוללת של 4.2 BCM בשנה לתקופה של 16 שנים (61 BCM סך הכל). 

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, מתחרה במאגרי הגז לווייתן ותמרהנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו בחודשים האחרונים נע סביב 4 דולר ליחידת חום, בכ-20% נמוך יותר מההסכמים שנחתו מול לווייתן ובכ-30% נמוך יותר מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל לתמר.

מנכ"ל אנרג'יאן, מציאס ריגס מסר כי "התחייבנו בפני המשקיעים שלנו שנכריז על החלטת השקעה (FID) לאחר הגיוס הראשוני בבורסה ואני שמח לבשר על כך שאנחנו מכבדים את התחייבויות. הפיתוח של כריש ותנין יביא תחרות ואספקה בטוחה ​​לשוק הגז הישראלי, ויתמוך באסטרטגיית אנרג'יאן להפוך לשחקן מרכזי בפיתוח מאגרי הגז במזרח הים התיכון. העובדה שאנחנו הבעלים והמפעיל של ה-FPSO היחיד במזרח הים התיכון עם קיבולת של 8 BCM לשנה, מעניקה לאנרג'יאן טווח משמעותי לצמיחה, באמצעות היכולת לתמוך בתגליות גז אפשריות נוספות של כריש ותנין וחמש הרישיונות הסמוכים שלנו, שבבעלותנו בישראל".