מנכ"ל המועצה לצרכנות ג'וש גולדשמיד פרש במפתיע מתפקידו

אחרי פחות משנה וחצי בתפקיד פרש גולדשמיד בשל מחלוקות ופערים עם יו"ר הדירקטוריון ד"ר אורנית רז ■ גורם המקורב לנושא: "הם לא הסתדרו ביניהם ולא הייתה שום דרך לפתור את זה" ■ גולדשמיד: "אין לי עניין להגיב על כך" ■ רז: "הכל מתואם ומוסכם"

ג'וש גולדשמיד / צילום: דקלה גרסין
ג'וש גולדשמיד / צילום: דקלה גרסין

מנכ"ל המועצה לצרכנות ג'וש גולדשמיד פורש אחרי פחות משנה וחצי בתפקיד. הרקע לעזיבה נעוץ במחלוקות וביחסים עכורים בין גולדשמיד לבין יו"ר דירקטוריון המועצה, ד"ר אורנית רז, שבעקבותיהם הגיעו הצדדים להסכמה על פרידה. ל"גלובס" נודע, כי גולדשמיד עזב תוך זמן קצר והוא כבר לא מגיע למשרדי המועצה. כמחליפו הזמני משמש ערן וולף, שמונה לפני כחודש לסמנכ"ל המועצה לצרכנות. טרם פורסם מכרז לאיתור מנכ"ל חדש.

גולדשמיד, 40, נבחר לתפקיד מנכ"ל המועצה לצרכנות ב-30 באוקטובר 2016, חודשיים אחרי עזיבתו של עו"ד אהוד פלג, שכיהן בתפקיד במשך תשע שנים. גולדשמיד נבחר מבין 80 מועמדים שניגשו למכרז לתפקיד, אחרי תהליך איתור שעליו היה אמון הדירקטוריון. בעשור האחרון עבד גולדשמיד, בעל תואר שני במנהל עסקים ומגשר מוסמך, באגף התקציבים במנהל השלטון המקומי ולאחר מכן שימש כגזבר מועצה אזורית שומרון.

הביקורות שהופנו כלפי המועצה טרם כניסתו של גולדשמיד לתפקיד, טענו על תפקוד לקוי שכלל בזבוז כספים ולחוסר פעילות בפן המשפטי, שהוא חלק מתפקידי המועצה. עוד נטען, כי המועצה מסרבלת את הליך הגשת הפניות אליה בשל אי הנגשת שירות הפניות לצרכנים. גולדשמיד נכנס לפיכך לתפקיד מאתגר, והצליח להוביל שורה של הישגים.

לפי חוק המועצה לצרכנות, המועצה אמונה על הגנה וסיוע לצרכנים, על קידום החינוך וההסברה למודעות צרכנית, על מימוש זכויות הצרכנים ועל מתן חוות דעת וניירות עמדה בתחום הצרכנות החל בוועדות ממשלתיות רלוונטיות ועד סיוע והגשת תביעות. תקציב המועצה עומד על 10 מיליון שקל בשנה, היא מעסיקה 50 עובדים ובתקופה האחרונה בוצעו בה תהליכים של התייעלות ארגונית, תקציבית ומינהל תקין, גובשו נוהלים ותוכניות עבודה, אוישו תקנים בתחום שירות הלקוחות והסיוע המשפטי, כמו גם מתן מענה טלפוני. בנוסף, נעשו עשרות בדיקות וסקרים, הוגשו תביעות, וגם היחסים בין המועצה כארגון הצרכנים ובין הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן - שני גופים הפועלים תחת משרד הכלכלה - התחממו. שיתוף פעולה אחר פתח ערוץ בין המועצה לצרכנות והרשות להגבלים עסקיים.

היחסים בין המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון היו עכורים, וככל הידוע מדובר ביותר ממחלוקות טבעיות שמתגלעות בין מנכ"לים וראשי דירקטוריון. גורם המקורב לנושא הגדיר את היחסים בין השניים כבעייתיים מאוד ואף הוסיף כי לא ניתן לגשר על הפערים ביניהם. "הרבה מעבר לחתול ועכבר. לא הייתה שם טיפה של כימיה. הם לא הסתדרו ולא הייתה שום דרך לפתור את זה אלא באמצעות הפרדת הכוחות, כלומר עזיבת המנכ"ל", אמר הגורם.

"הגיע הזמן להמשיך לאתגר הבא", אמר גולדשמיד ל"גלובס". "לאחר תקופה שבה ניהלנו והובלנו תהליכי התייעלות, הבראה וצמיחה במועצה לצרכנות, ביקשתי לאחרונה לסיים את תפקידי. אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי להוביל את השינוי המשמעותי שנעשה במקום חשוב זה. הגיע הזמן ללכת להמשיך לאתגר הבא". בתשובה לשאלה על כך שנטען כי בינו לבין רז היו יחסים עכורים, השיב גולדשמיד "אין עניין כזה ואין לי עניין להגיב על כך".

ואילו יו"ר הדירקטוריון רז עומדת על כך שהעזיבה אינה דרמטית או מפתיעה: "הכל מתואם ומוסכם. גולדשמיד עשה דברים טובים למועצה ואנו בטוחים שימשיך כך בהמשך". עוד מציינת רז, כי הסמנכ"ל וולף מוביל כרגע את תחום הטיפול בפניות אזרחים, "ואנו מאמינים שבקרוב תוצג בשורה חדשה לצרכנים".