מפנה? הירידות בשווקים בפברואר חתכו כ-1% מחסכונות הציבור

לאחר שנים רצופות של עליות בשווקים שהשפיעו על החסכונות של כולנו, הגיעה 2018 והרסה את החגיגה ■ בראייה שנתית התשואה עדיין חיובית, אולם נדמה כי המגמה משנה את עורה

פנסיה/ צילום: שאטרסטוק
פנסיה/ צילום: שאטרסטוק

בפברואר 2018 רשמו קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח תשואה שלילית של כמעט 1% שלם בממוצע. התשואה השלילית בחודש שעבר חורגת מהמגמה שלה הורגלנו בשנים האחרונות, לאחר כמה שנים שהתשואות בחיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל רואות רק כיוון אחד - עליות.

המגמה החיובית הארוכה נובעת ישירות מגאות בשוקי ההון בישראל ובעולם, כתוצאה ממדיניות מרחיבה של ריבית אפסית, חסרת תקדים. בפברואר האחרון נראה היה כי הגאות הזאת הגיעה לנקודה שרבים ציפו לה בחשש רב - נקודת המהפך. כך, במהלך פברואר נרשם שינוי כיוון, כשהשווקים בעולם, וגם בישראל, חוו תנודות ניכרות ויוצאות דופן, שכללו גם ירידות שערים ניכרות - שכעת נראות כתיקון, ולא כשינוי כיוון.

לכל זה הייתה השפעה של ממש על הציבור בישראל - גם זה שאינו משקיע ישירות בשוק ההון. זאת, מכיוון שלרוב הציבור בישראל, בוודאי לציבור השכירים, יש חיסכון פנסיוני - שרובו המכריע מושקע בשוקי ההון, כאן ובעולם.

אפיקי חיסכון
 אפיקי חיסכון

מפת התשואות של החיסכון הפנסיוני

כך, מנתוני אתרי רשות שוק ההון ניתן גם לקבוע כיצד התנודות החריפות והמסכים האדומים השפיעו על החוסך באפיקי החיסכון לטווח ארוך החדש בישראל - עם ירידות בממוצע כלל-ענפי של כ-0.9% בתוך חודש אחד בלבד. עם זאת, בדיקת "גלובס" מגלה כי בסיכום החודשיים הראשונים של 2018 עדיין מדובר בתשואה חיובית, הודות לתשואה בינואר, שעומדת על שיעור ממוצע של 0.38%, במצטבר.

אגב, על פי הערכות בשוק הפנסיוני, חודש מארס הניב עד כה תשואות שנעות סביב האפס (נכון לאתמול, יום ד'), עם תשואות שליליות בחלק מהענף וחיוביות נמוכות אצל חלק אחר.

החיסכון הפנסיוני החדש של הציבור, המוכר גם כחיסכון לטווח ארוך, מורכב מכמה אפיקי חיסכון: קרנות הפנסיה החדשות, ובעיקר קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, שכוללות גם רכיב ביטוחי; קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות; וביטוחי המנהלים, שכוללים חיסכון פנסיוני, ובעיקר הפוליסות המשתתפות ברווחים, שנמכרו ללקוחות חדשים עד סוף שנת 2003 (החל ב-2004 נמכרות במקומן פוליסות חדשות לפי מסלולי השקעה). בסך הכל מנוהלים באפיקי חיסכון אלה, נכון לסוף פברואר, כ-1.03 טריליון שקל - סכום אדיר, שאמור להוות את כרית הביטחון של הציבור הרחב להשתכרות לאחר הפרישה לגמלאות.

האפיקים האלה דומים, אבל בכל זאת שונים מהותית. מצד אחד, קרנות הפנסיה המקיפות, שבהן מנוהלים נכסים בשווי נוכחי של כ-304 מיליארד שקל, זוכות לאג"ח מיועדות, שהמדינה מנפיקה רק להן ושהינן בשיעור של 30% מכלל הנכסים שלהן. האג"ח המיועדות מספקות כרית ביטחון לתשואות, משום שהן נותנות ריבית ריאלית קבועה של 4.86% בשנה.

למול הקרנות, כלל הנכסים של קופות הגמל לתגמולים וביטוחי המנהלים (להוציא היקף זניח למדי של נכסים בכמה קופות גמל ישנות) נסחרים במלואם בשוקי ההון. קרנות ההשתלמות הן למעשה אפיק חיסכון לטווח בינוני, שבדומה לקופות הגמל לתגמולים, רוב הנכסים שלהן מנוהלים עבור לקוחות שיכולים להנזיל את ההשקעה באופן מיידי.

כך או כך, כיצד נראית מפת התשואות של האפיקים השונים בפברואר ומתחילת השנה? מבדיקת "גלובס" עולה כי קרנות הפנסיה החדשות ותיק הפוליסות המשתתפות ברווחים (קרן י') של חברות הביטוח, שמנוהלים ברובם המכריע באותן חטיבות השקעה של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, מציגים את התשואה הכי פחות חלשה: ירידה של 0.88% "בלבד" בפברואר. גם מתחילת השנה, בשקלול ינואר ופברואר, שני האפיקים האלה מציגים את התשואות הטובות יותר - 0.63% ו-0.61%, בהתאמה.

קופות הגמל לתגמולים ופוליסות הביטוח שנמכרות משנת 2004 ואילך, רשמו בפברואר תשואה שלילית של 0.94% - כך שמתחילת השנה הן מציגות תשואות מצטברות בשיעורים ממוצעים של 0.24% ו-0.23%, בהתאמה.

ובתחתית, אף שמכל בחינה מעשית מדובר בתשואות שנמצאות כולן באותו טווח, ניצבות קרנות ההשתלמות, שפרופיל ההשקעה שלהן שונה וקצר יותר. בפברואר רשמו קרנות ההשתלמות תשואות ממוצעות של 0.98% - כך שמתחילת השנה הן מציגות תשואה חיובית של 0.2% "בלבד".