שינוי הסיוע מארה"ב: התעשיינים דורשים צוות בדיקה בין-משרדי

בעקבות החשיפה ב"גלובס" על חשש לפיטורי אלפי עובדים במשק, התאחדות התעשיינים קוראת לממשלה גם להגדיל את תקציב הביטחון

אלי כהן  / צלם:  שלומי יוסף
אלי כהן / צלם: שלומי יוסף

התעשיינים דורשים ממשרדי הביטחון, האוצר והכלכלה והתעשייה להקים בבהילות צוות בין-משרדי מיוחד שיגבש דרכי פעולה להתמודדות עם צמצום הרכש מהתעשיות הישראליות שייגרם בעקבות השינויים הצפויים בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי.

בעקבות החשיפה ב"גלובס" מאמצע השבוע, שלפיה דוח פנימי שגובש במשרד הביטחון העלה כי ביטול הסעיף בהסכם המאפשר המרה של כרבע מכספי הסיוע מדולרים לשקלים יחשוף מאות חברות תעשייתיות בישראל למשבר חריף, עד כדי סגירתן ופיטוריהם של 22 אלף עובדים במשק, פנתה התאחדות התעשיינים לשרים אביגדור ליברמן, משה כחלון ואלי כהן בקריאה לגבש פתרונות שיבטיחו את עצמאות התעשייה הישראלית.

כיום, משרד הביטחון משתמש בכספי הסיוע שהוא ממיר מדולרים לשקלים להזמנת תוצרת מחברות ישראליות ולמימון של תוכניות מחקר ופיתוח (מו"פ) בהתאם לצרכים של צה"ל ומערכת הביטחון. בהסכם החדש, שנחתם בין ישראל לבין הממשל האמריקאי בספטמבר 2016, נקבע כי היקף הסיוע הביטחוני יגדל מכ-34 מיליארד דולר בעשור ל-38 מיליארד דולר בין 2019 ל-2028, אך ישראל תוכל למצות את מלוא הסכום רק באמצעות רכש מארה"ב.

ביטול הסעיף המאפשר המרה של כרבע מכספי הסיוע לשקלים אמור להיכנס לתוקף רק לקראת אמצע העשור הבא - במטרה לאפשר לתעשיות הישראליות להיערך למתכונתו החדשה של הסכם הסיוע: "בעיה זו אינה מוטלת רק לפתחו של משרד הביטחון, אלא גם לפתחם של משרדי האוצר, הכלכלה והתעשייה כמו גם שאר משרדי הממשלה", כתב היום (ה') נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לשרי הביטחון, האוצר והכלכלה והתעשייה במסגרת דרישתו להקמת צוות בין-משרדי שיבחן מהלכים שייטיבו עם התעשיות הישראליות נוכח השינויים הצפויים.

על רקע הירידה הצפויה בתקציבים השקליים של משרד הביטחון, שתקשה עליו לשמר את היקפי הרכש מהתעשיות בארץ, אמר גורם ממשלתי בכיר כי "לא יהיה מנוס מהגדלת תקציב הביטחון, כדי שניתן יהיה לקיים את הרכש מחברות ישראליות במתכונת הקיימת".

אף שהאפשרות להמיר לשקלים את הסיוע האמריקאי צפויה להיכנס להתבטל רק לקראת אמצע העשור הבא, מערכת הביטחון צפויה להתמודד כבר ב-2019 עם חלק מהשלכותההסכם החדש, שכן היא לא תוכל להמשיך לרכוש דלקים המשמשים את צה"ל בפעילויותיו השוטפות. מדובר ברכש דלקים ותזקיקים ביותר מ-300 מיליון דולר בשנה, שאותם מערכת הביטחון תצטרך לרכוש החל מהשנה הבאה מתוך התקציב השקלי שלה.