תביעה בסך 30 מ' ש' נגד מועצת פרדס חנה בגין הפקעה

את התביעה הגישה חברת חקלאי פרדס חנה בטענה כי המועצה הפקיעה שטח במתחם ההיסטורי של בית הספר החקלאי שעבר על שם המועצה, מבלי לפצות אותה ■ המועצה: "אין בכוונתנו לממש את ההפקעה"

הכניסה לבית הספר החקלאי / צילום: גיל ארבל
הכניסה לבית הספר החקלאי / צילום: גיל ארבל

תביעה בסך 30 מיליון שקל הוגשה לאחרונה נגד המועצה המקומית והוועדה המקומית לתכנון ובנייה פרדס חנה-כרכור, בטענה להפקעות בלתי חוקיות שביצעו במתחם בית הספר החקלאי בישוב. התובעת היא חברת "חקלאי פרדס חנה - מיסודה של התאחדות האיכרים בישראל", שמחזיקה בקרקע שבה פעל בית הספר החקלאי ההיסטורי בישוב, אשר היווה את אחת המסגרות החינוכיות הבולטות בישראל. בין בוגריו ניתן למנות את העיתונאי מוטי קירשנבאום ז"ל, השופט אמנון סטרשנוב, מנכ"ל טבע לשעבר ישראל מקוב, ושר החקלאות לשעבר אברהם כ"ץ-עוז.

לאור ירידת קרנו של החינוך החקלאי וקשיים כלכליים, נסגר בית הספר בשנת 2011, והמתחם ההיסטורי של בית הספר - בשטח של למעלה מ-200 דונם - חולק לשלושה חלקים: החלק הדרומי נמכר ליזמי נדל"ן לצורך הקמת שכונת מגורים, כאשר בחודשים האחרונים אושרה בו סופית תוכנית לבניית 158 יחידות דיור, בעוד החלק הצפוני חולק לשני חלקים כאשר חלקו נמכר למדינת ישראל לטובת הפעלת בית ספר על ידי המועצה המקומית לילדי הישוב, וחלקו נותר בידי החברה התובעת, אשר הפעילה בו בית ספר אנתרופוסופי, המופעל על ידי עמותה שלה הושכר השטח.

לטענת חברת חקלאי פרדס חנה, כפי שעולה מהתביעה, בסוף שנת 2014 היא נדהמה לגלות באופן מקרי כי המועצה והוועדה המקומית רשמו בטאבו הערות בגין הפקעת אצטדיון הכדורגל ההיסטורי של בית הספר החקלאי, אשר מצוי בתחום הקרקע שנותרה בבעלות החברה לאחר חלוקת המתחם. לטענת החברה, המועצה המקומית והוועדה המקומית ביצעו מחטף בלתי חוקי של הפקעת קרקעות, תוך שהן מפרות את חובתן על פי חוק למסור הודעות לחברה בגין ביצוע ההפקעה. עוד טוענת החברה כי מדובר בהפקעה בלתי חוקית מאחר ותוכניות בנין העיר שחלו באותן שנים, ככל לא איפשרו את ביצוע ההפקעות.

החברה ממשיכה וטוענת כי המועצה המקומית והוועדה המקומית מדברות בשני קולות כבר תקופה ארוכה. מצד אחד הן אינן חולקות על כך שיש לפצות את החברה בגין ההפקעות שבוצעו, אך מצד שני הן לא משלמות את פיצויי ההפקעה, גם לא את הסכומים שאינם שנויים במחלוקת כפי שהצהירו עליהן. עוד טוענת החברה כי המועצה והוועדה המקומית כבר הצהירו שבכוונתן לבטל את ההפקעות, אך בפועל הן לא ביטלו, והליכי ההפקעה אף הושלמו עם רישום הערות על הקנייה ורישום סופי של שטח אצטדיון הכדורגל המופקע על שם המועצה המקומית.

לטענת החברה, המועצה המקומית והוועדה המקומית מתנכלות לה גם בדרכים נוספות, שאינן חוקיות. למשל באמצעות משלוח דרישות, התראות וקנסות על כך שלא מבוצע ניקיון של שטח האצטדיון על ידי החברה ודרישה שהחברה תכשיר את חניון מגרש הכדורגל לטובת הציבור, זאת למרות שהשטחים כבר הופקעו וכלל לא שייכים עוד לחברה, אלא רשומים על שם המועצה.

מהמועצה המקומית נמסר בתגובה: "התביעה הינה תביעה משוללת יסוד - המועצה והועדה כבר קיבלו החלטה שאין ברצונם לממש את ההפקעה ועל כן אין בסיס לתביעה. החברה רוצה לכפות את מכירת הקרקעות על המועצה ולכפות על המועצה לממש את ההפקעה וזאת לאחר שהתקבלה החלטה על כוונה לזנוח את ההפקעה בשל עלותה הכספית שסכום התביעה רק מעיד עליו ומצדיק שהמועצה נהגה באחריות לקופה הציבורית".

התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה, באמצעות עוה"ד שחר בן-עמי ורועי בראונר ממשרד עוה"ד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' & נאמן, קינן ושות'.