לאחר 16 שנה: הנכים יקבלו לראשונה את הקצבה המוגדלת

קצבאות הביטוח הלאומי, שכוללות את קצבת הנכים המוגדלת, הוקדמו בשל חג הפסח ■ העלאת הקצאות תיושם באופן הדרגתי ובשנה הנוכחית עלותה תעמוד על 2.24 מיליארד שקל

קצבאות הביטוח הלאומי ששולמו היום לנכים כוללות לראשונה את הקצבאות המוגדלות, ובכך בא לידי מימוש ההישג של מאבק הנכים שנמשך כשלוש שנים. זאת הפעם הראשונה מזה 16 שנה שהממשלה מעלה את הקצבאות. תשלום הקצבאות הוקדם בגלל חג הפסח.

העלאת הקצאות תיושם באופן הדרגתי ובשנה הנוכחית עלותה תעמוד על 2.24 מיליארד שקל. בתוך שלוש שנים יגדל היקפן ל-4.3 מיליארד שקל בשנה. קצבת הנכות תעלה מ-2,342 שקל ל-3,700 שקל.

הכנסת אישרה את החוק החדש לפני כחודש וחצי, לאחר כמה חודשים של חילוקי דעות חריפים בין ארגוני הנכים השונים לאוצר, בין השאר מכיוון שהנכים הגיעו להסכמות עם אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, בתיווך של ההסתדרות וח"כ אילן גלאון (מרצ). האוצר לא שותף בגיבוש ההסכמות, ולא הסכים לקחת אחריות עליהן.

לכן, בין החודש החדש להסכמות מספטמבר יש פערים. למרות זאת, ארגוני הנכים וחברי הכנסת השותפים למהלך החליטו לחתום על העלאת הקצבאות, לצד המשך המאבק. הפערים לא היו בסכום הכולל של הקצבאות, אלא באופן שבו הכסף הוקצה. הסכום הכולל גדל אמנם ב-100 מיליון שקל, אך האוכלוסייה שנהנית מהעלאת הקצבאות גדלה בשיעור חד יותר.

קצבת הנכות הבסיסית תעלה ב-470 עד 770 שקל לחודש לאדם, ותעמוד על 3,270 שקל כבר בפעימה הראשונה. לכך מתווספת הקח"ן (קצבה חודשית נוספת שמקבלים נכים שנקבעה להם דרגת אי כושר) בסכום של 452 שקל שיביאו את הקצבאות להיקף של כ-3,700 שקל לאחר הפעימה האחרונה, כנראה ב-2022. הקח"ן למעשה הופכת להיות חלק מהקצבה הכללית והרמות שלה מבוטלות. קצבאות ילד נכה ותוספת מיוחדת לעיוורים ישולמו בהתאם לתקנות שר העבודה והרווחה, חיים כץ.

אחד הסעיפים החשובים בחוק - הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע - תתבצע ב-2022, ולא השנה, כפי שדרשו הנכים. ההצמדה בוטלה לפני כ-16 שנה, בהובלת בנימין נתניהו ששימש אז כשר האוצר. זה היה למעשה המהלך שהוביל לשחיקה של הקצבאות במהלך השנים.

סעיף חשוב נוסף הוא הדיסריגארד (השכר שממנו מתחילים לשלול את הקצבה). זהו סעיף חשוב מכיוון שהוא משפיע על החלטות הנכים לצאת לשוק העבודה. הסכום עלה מ-2,800 ל-3,700 שקל.

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ויו''ר ''נכה לא חצי בן אדם'', כתב בדף הפייסבוק של הארגון: "עברנו שלוש שנים לא פשוטות, זה היה מאבק ארוך, מתיש וקשה. בסופו של דבר, עשינו את זה - קצבת הנכות עולה במאות שקלים כל חודש. זה עדיין לא מספיק, זה עדיין לא היעד הסופי שלנו, אבל עשינו את הדבר הבלתי יאומן. ביחד, ניצחנו".