היום שאחרי סטלה הנדלר: מי יהיה המנכ"ל הבא בבזק

ועדת האיתור למנכ"ל הבא של חברת בזק יוצאת לדרך, ובורסת השמות כבר החלה • בין המועמדים שהוזכרו עד עכשיו: דודו מזרחי, קובי פז, רן גוראון ומוטי אלמליח

סטלה הנדלר / צילום: איל יצהר
סטלה הנדלר / צילום: איל יצהר

עם ההודעה על פרישתה הצפויה של סטלה הנדלר מתפקיד מנכ"לית בזק, החלה חרושת שמועות בשוק ובחברה עצמה באשר למועמדים האפשריים להחליפה. בין השמות שהוזכרו עד כה: דודו מזרחי, לשעבר המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של בזק; קובי פז, מנהל החטיבה העסקית בבזק; רן גוראון, מנכ"ל חברת פלאפון; ומוטי אלמליח, מנכ"ל בזק בינלאומי.

הנדלר צפויה לפרוש ב-1 ביולי השנה, ובימים אלה מוקמת ועדת איתור לתפקיד. בבזק מסרבים לגלות מי הם חברי הוועדה, אך קרוב לוודאי שתורכב מחברי הדירקטוריון. על פי הערכות, המנכ"ל הבא ייבחר לאחר כינוס האסיפה הכללית ב-26 באפריל, כאשר תתברר באופן סופי רשימת הדירקטורים שממנה ייבחר היו"ר הקבוע הבא של בזק. המועמדים המוזכרים רובם באים מתוך הקבוצה, אך יש להניח שוועדת האיתור תרצה לבחון גם מועמדים מחוץ לבזק.

האתגרים של המנכ"ל הבא

בזק נמצאת היום במשבר, ייתכן שהחמור בתולדותיה. השיתוק ניכר בכל פינה - בקשר עם משרד התקשורת, במשבר האמון בין העובדים להנהלה ולדירקטוריון סביב היעדר היכולת של החברה לקבל החלטות על השקעות עתידיות, ובתחושת הייאוש בעקבות החקירות של הרשות לניירות ערך שחשפו כיצד נעשקה בזק על ידי בעלי השליטה שלה. לכך נוספים חוסר הבהירות סביב זהות בעל השליטה הבא, המלחמות שמנהל היו"ר הזמני דוד גרנות להיבחרו מחדש, והמתיחות הקשה מול המשקיעים המוסדיים והזרים שמושקעים בכבדות בבזק ורואים את שער המניה שלה צולל בחודשים האחרונים. בזק של היום אינה דומה במאום לבזק שהכרנו עד לפני עסקת yes והתפוצצות הפרשה.

עם כל אלה צריך המנכ"ל החדש להתמודד.

הוא חייב בראש ובראשונה לשקם את מערכות היחסים בתוך החברה ולייצב את ההנהלה שלה. לשם כך נדרש גורם שמכיר היטב את הענף ואת החברה. הוא חייב להיות גורם שעובדי החברה יסמכו עליו וישתפו פעולה עמו. בבזק, ללא שיתוף פעולה עם הוועד אין סיכוי להשיג הישגים, בטח שלא בנקודת פתיחה כה קשה. לכן סביר להניח שבזק לא תמנה לתפקיד המנכ"ל אדם שלא יזכה לתמיכת הוועד.

בנוסף, הוא חייב להכיר היטב את הרגולציה שמושתת על בזק. מדובר במרכיב קריטי בבזק, שכן החברה מוטת רגולציה באופן קשה שמשפיע על התוצאות שלה באופן קריטי. מנכ"ל שאינו שולט ברזי הרגולציה ואינו יודע להתנהל בתחכום הנדרש, יתקשה לראות את התמונה המלאה ולהבין כיצד לתמרן בין הצורך של בזק להשיא רווחים לבעלי המניות שלה, לבין הצורך לאזן זאת עם צורכי משרד התקשורת לייצר רגולציה מאוזנת בשוק.

לבסוף, בזק נדרשת לבנות מחדש את יחסיה עם שוק ההון והגורמים המוסדיים בארץ ובחו"ל. המנכ"ל יידרש לשקם את מערכת היחסים של החברה עם המשקיעים שהתאכזבו מעסקאות בעלי העניין הבעייתיות. המשקיעים לא יהיו סבלניים כפי שהיו עד עכשיו. הם רוצים לראות שההנהלה ומי שיהיה בעל השליטה, פועלים בצורה הוגנת לטובת החברה ומתחשבים בדעתם.

על מנת להצליח בתנאי פתיחה כה קשים, המנכ"ל הנכנס יידרש לניסיון וכישורים די יחודיים, ולוועדת האיתור לא צפויה עבודה קלה בבחירת האדם המתאים. לא יהיה זה מפתיע אם ועדת האיתור תיאלץ בסופו של דבר לחפש את המועמד המתאים מחוץ לקבוצה.

בעלי התפקידים בבזק ששמם הוזכר כמחליפים אפשריים
 בעלי התפקידים בבזק ששמם הוזכר כמחליפים אפשריים