השר זאב אלקין שוקל להתמודד לראשות עיריית ירושלים

בליכוד שוקלים שינוי החוק שיאפשר לשר לכהן גם כראש עיר ■ חבר הכנסת דוד אמסלם שוקל אף הוא התמודדות על ראשות העירייה

זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בצמרת הליכוד נערכים כיום דיונים אינטנסיביים בנוגע להתמודדות על ראשות עיריית ירושלים. בעוד סניף ירושלים של הליכוד, לא ממהר להתייצב מאחורי המועמדות של מנכ״ל משרד ראש הממשלה לשעבר, משה ליאון, בימים האחרונים החלו אנשים כמו השר זאב אלקין וח״כ דוד אמסלם לשקול האם להתמודד על ראשות העיר. עבור אמסלם, תהיה זו סגירת מעגל. להיות ראש עיריית ירושלים זה הישג אישי עצום עבור מי שצמח כמנהל האגף לשיפור פני העיר בירושלים. בשנת 2013 התמודד אמסלם במקום השני ברשימתו של משה ליאון, רשימת ׳הליכוד ביתנו׳, אך הקמפיין לא זכה לגיבוי של החרדים האשכנזים בעיר, וכך נכנס רק חבר מועצה אחד, משה ליאון.

לקראת הבחירות ב 30 באוקטובר 2018, ליאון עשוי לזכות לתמיכה של ישראל ביתנו וש״ס, אך ספק אם הקבוצות החרדיות-אשכנזיות בעיר יתמכו בו וגם שם שוקלים כיום להעמיד מועמד חרדי-אשכנזי מולו.

בין ליאון לאמסלם עבר חתול שחור, ואחת הסיבות שאמסלם שוקל בימים אלה להתמודד היא על מנת שליאון לא יהיה המועמד המוביל מטעם הימין. ל׳גלובס׳ נודע שלקראת אירוע השקת הקמפיין של ליאון מחר (ג׳) במלון קראון פלזה בירושלים, מנסים אנשים מטעמו של אמסלם לשכנע דמויות בולטות בירושלים שלא להגיע לפרגן לליאון.

מנגד, הודעה של אלקין על התמודדות עשויה לטרוף לליאון את כל הקלפים. אם ירצה אלקין להגיע ללשכת ראש העיר, ההתמודדות שלו אלקין תהיה חייבת להיעשות תוך תיאום עם הסיעות החרדיות-אשכנזיות וגם עם החרדיות-ספרדיות כדי להבטיח לו קמפיין חלק. אלקין טרם קיבל החלטה בעניין.

אחד המהלכים הנשקלים כיום בליכוד הוא הובלה של מהלך שינוי חוק יסוד: הממשלה שיאפשר לראש עיר לכהן במקביל גם כשר בממשלה. אלקין הוא כיום השר לענייני ירושלים, ואם חקיקה כזו תעבור הוא עשוי לבקש להישאר כחבר קבינט בטחוני מדיני. הטענה תהיה, שהשר לענייני ירושלים, שהוא גם ראש עיריית ירושלים צריך להיות בעל מעמד קבוע בתוך הקבינט בטחוני מדיני. יצוין, שלפי החוק כיום התמודדות בזירת הרשויות המקומיות לא מחייבת שר או ח״כ להתפטר מתפקידו בכנסת עד לניצחון/הפסד בבחירות. הוא רשאי לנהל את הקמפיין במקביל לעבודתו השוטפת. כך ב 2013, למשל, התמודד ח״כ לשעבר ניצן הורביץ על תפקיד ראש עיריית תל-אביב. הורביץ הפסיד במערכת הבחירות ונותר חבר כנסת עד לסוף כהונת הכנסת ה 19.

גם השר אופיר אקוניס מהליכוד שוקל להתמודד בבחירות לראשות עיריית תל-אביב. שינוי חקיקה כפי המצוין לעיל עשוי להשפיע גם על החלטות הקמפיין של אקוניס. ל"גלובס" נודע שגם ח״כ רחל עזריה, מי שצמחה בפוליטיקה העירונית של ירושלים ושימשה כסגנית ראש העיר, שוקלת להתמודד על ראשות עירית ירושלים. אם תתמודד תהיה האישה הראשונה בקמפיין על ראשות עיר הבירה.

בבחירות לראשות עיריית ירושלים הכריזו גם מועמדים נוספים: עופר ברקוביץ יו״ר תנועת התעוררות ומי שכיהן כסגן ראש העיר עד לפני כמה חודשים, ועו״ד יוסי חביליו לשעבר היועץ המשפטי של עיריית ירושלים.