מבקר המדינה בודק את התנהלות הות"ת

הוות"ת, שאחראית על תכנון ותקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה, מתנהלת ללא שני נציגי ציבור במשך למעלה משנה וחצי; בדיקת הות"ת היא הרחבה של בדיקת מבקר המדינה את מינוי מנכ"ל מל"ג, עליה פורסם ב"גלובס" בסוף דצמבר

מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי
מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי

מבקר המדינה יוסף שפירא בודק את התנהלות הוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת), שאחראית על כל מערכת ההשכלה הגבוהה ועל תקציב של מעל 11 מיליארד שקל. במשרד מבקר המדינה אישרו כי מתקיימת בדיקה, וממצאיה צפויים להתפרסם בדו"ח השנתי הבא של המבקר.

בסוף דצמבר פורסם ב"גלובס" כי מבקר המדינה בודק את התנהלות המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בקשר להחלפת המנכ"לים - הן בשל תהליך איתור המנכ"ל הממושך והתקופה הארוכה שבה לא אין מנכ"ל למל"ג, והן בנוגע לאופן שבו טופלה שאלת ניגוד העניינים של המנכ"ל היוצא גדי פרנק, שעבר לאוניברסיטת תל אביב. הבדיקה הנוכחית של הות"ת היא חלק מאותה בדיקה של המל"ג כולה.

בהקשר של הות"ת, המבקר בוחן את התנהלות הוועדה, ואת פעילותה הממושכת ללא נציגי ציבור. בשבוע שעבר מונה נציג ציבור לוועדה לאחר שמאוגוסט התנהלה פעילותה ללא נציגי ציבור בכלל. הוועדה אמורה לכלול שני נציגי ציבור בעלי רקע כלכלי וחמישה חברים נוספים שמגיעים מהאקדמיה. כך, הוועדה שמנהלת את כל תקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה מתנהלת ללא אף נציג כלכלי. באוגוסט עזב ישי פרנקל, לשעבר סגן נשיא באינטל העולמית, לאחר שמונה למנכ"ל האוניברסיטה העברית. הנציג השני, שמואל סלבין, עזב לפני למעלה משנה וחצי.

מי שאחראי על מינוי נציגי ציבור הוא שר החינוך נפתלי בנט, שמשמש גם כיו"ר המל"ג. בשבוע שעבר הביא בנט להצבעה במועצה את מינויו של שמעון יצחקי, ששימש כיו"ר אלביט הדמיה בעת קריסתה. יצחקי היה שותף להגעת החברה להסדר חוב, שבמסגרתו מחקה למחזיקי האג"ח כ-2 מיליארד שקל. מינוי יצחקי עורר ביקורת בקרב חלק מחברי הוועדה ועבר ברוב דחוק - 11 הצביעו בעד, 8 הצביעו נגד ו-2 נמנעו. באותה ישיבה גם עברה ההחלטה על מתן סמכות למרכז הבינתחומי בהרצליה להעניק תארים שלישיים במשפטים, בדרך של המוסד להפוך להיות האוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל.

למה לא התקיימה ישיבת ות"ת?

ביום רביעי, יום לאחר ההצבעות במל"ג, היו אמורים חברי הות"ת להתכנס לישיבה שגרתית, אך הישיבה לא התקיימה. חברי הות"ת שהגיעו לישיבה - פרופ' ישעיהו טלמון מהטכניון, פרופ' מונא מארון מאוניברסיטת חיפה וד"ר רבקה ודמני שאומן מסמינר הקיבוצים - נכנסו לשיחה ארוכה עם יו"ר הוועדה, פרופ' יפה זילברשץ. יצחקי, הנציג החדש בוועדה לא היה נוכח בשיחה.

בסוף השיחה עם זילברשץ החליטו חברי הוועדה לדחות את הישיבה, בלי הסבר רשמי. לפי הערכות, בפגישה הלא רשמית שערכו חברי הות"ת הועלו טענות בנוגע להתנהלות הוועדה בחודשים האחרונים, והיחס המקצועי בינה לבין המל"ג, למשל לגבי החלטות שמתקבלות במל"ג, ולא עוברות קודם לכן בות"ת.

מהוות"ת נמסר: "העבודה בוות"ת מתנהלת כסדרה. הישיבה שנדחתה תתקיים במועד קרוב. כמו כן, המל"ג פועלת בכל נושא בשיתוף פעולה מלא עם משרד מבקר המדינה".