שוקן הורה: לא לפרסם תמונת דנקנר ורוסק-עמינח ללא אישורי

מו"ל "הארץ"-"דה מרקר" הורה לאחרונה לעורכי העיתון לא לפרסם את התמונה המוכרת בה נראים מנכ"לית בנק לאומי ונוחי דנקנר יושבים יחד בבית קפה - ללא אישור מראש • הוראה דומה ניתנה לגבי תמונה בה נראית מנכ"לית הבנק בחברת סמי עופר ז"ל

עמוס שוקן / צילום: יוסי כהן
עמוס שוקן / צילום: יוסי כהן

מו"ל "הארץ"-"דה מרקר", עמוס שוקן, ביקש לאחרונה מעורכי העיתון שלא לעשות שימוש בשתי סדרות של תמונות ללא קבלת אישור ממנו מראש. מדובר בצילום המפורסם של מוטי קמחי, בו נראים מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ובעל השליטה באי.די.בי באותה תקופה, נוחי דנקנר, יושבים בבית קפה, כשעל השולחן מונח בקבוק דיאט קולה.

ורקפת רוסק עמינח, ספטמבר 2010 / צילום: מוטי קמחי
 ורקפת רוסק עמינח, ספטמבר 2010 / צילום: מוטי קמחי

צילום נוסף שבו התבקשו עורכי העיתון שלא להשתמש ללא אישור, גם הוא צולם על-ידי מוטי קמחי, הוא זה שבו נראית רוסק-עמינח מקיפה בחברת נשים נוספות את סמי עופר ז"ל, בטקס שנערך בבית החולים איכילוב.

רקפת רוסק (ראשונה מימין) וסמי עופר ז"ל / צילום: מוטי קמחי
 רקפת רוסק (ראשונה מימין) וסמי עופר ז"ל / צילום: מוטי קמחי

שוקן אישר היום (ג') ל"גלובס" את הפרטים והסביר: "שתי התמונות זה תמונות שכבר עשו מיילג' מאוד גדול - אגב, גם השאלנו פעם את התמונה של סמי עופר ל'גלובס' שגם פרסם אותה - אמרתי שאני לא רוצה שזאת תהיה התמונה הבלעדית שבכל פעם שמדברים על טייקונים ובנקים תהיה התמונה הזאת. לדעתי, היא מיצתה את עצמה, אבל יחד עם זה לא סגרתי את זה (את האפשרות לפרסם אותה).

"לפני כמה שנים אמרתי לאיזה עורך: 'די עם התמונה הזאת', אז הוא אמר לי: 'עמוס, מה אתה מדבר, זאת תמונה מאוד מרכזית בקמפיינים העיתונאים שאנחנו מנהלים'. אז אמרתי 'בסדר'. אבל אתה יודע, כמה אפשר גם לשעמם את הקוראים עם איזו עצלות מחשבתית. אפשר לעשות מאמץ יותר גדול".

אבל תסכים איתי שזה חריג, אם החשש הוא מלשעמם את הקוראים, אז זה בדיוק תפקידו של העורך - לדאוג שהתמונות לא ישעממו.

"אתה צודק, אבל גם למו"ל יש מה להגיד על כל מה שמופיע בעיתון. לאמירות שלי יש בדרך-כלל יותר משקל של עצה מאשר הוראה, ומבחינתי זה כך גם במקרה הזה. אתמול הצעתי לעורכים לוותר על שתי מילים במאמר המערכת היום, והתנהל בינינו דיון קצר שכאילו לא הוכרע, והיום שתי המילים מופיעות בעיתון. אין לי בעיה עם זה".

בנק לאומי היה נותן החסות המרכזי לוועידה בשם "70 שנות כלכלה" שערך "דה מרקר" בשבוע שעבר, ובכירי הבנק שימשו כדוברים מרכזיים באירוע, וכמקובל דבריהם סוקרו בהרחבה במהדורה המודפסת. שוקן טען היום בהקשר זה כי אין בכך שינוי משמעותי בקשר המסחרי בין העיתון לבנק, וכי היחסים היו מצוינים כל השנים. 

יחסי העיתון עם בנק הפועלים הם טעונים יותר לאחר שבעבר הרחוק יחסית, בשנות כהונתו של דני דנקנר כיו"ר, הבנק החרים את העיתון. שוקן סיפר היום ל"גלובס" כי כבר לאחר עזיבת דנקנר וכניסתו של יאיר סרוסי לתפקיד היו"ר, בשנים 2009-2010, היחסים המסחריים הפכו תקינים. "אני אמרתי להם שאנחנו לא עושים חשבונות, אנחנו צריכים לתת אינפורמציה לקוראים, וגם הם אמרו שהם חוזרים לעבוד איתנו נורמלי".

יחד עם זאת, לאחרונה החל בין הגופים שיתוף-פעולה שלא התקיים בעבר. שניהם מפיקים יחד אירוע שנקרא "שישי - בוקר של קבלת החלטות", ודבריהם של המשתתפים באירוע מתפרסמים בהמשך על גבי "דה מרקר".

כשנשאל על פגישות שקיים עם הבנק, אמר שוקן כי "ב-2017 הייתי שם בפגישה יחד עם רמי גז (מנכ"ל העיתון), ודיברנו על זה. כן הזכרנו את זה שבאותה שנה הם עשו ועידות עם שני העיתונים האחרים ואיתנו לא, ונתנו להם איזושהי הצעה. אני מוכן ללכת כל היום למפרסמים - מה זה עבודה של מו"ל?".