המבקר לתע"א: החזירו לעבודה את חושף השחיתות מיכאל מירב

בתגובה להמלצת המבקר נמסר מתע"א: "אין מקום לכך, מאחר שמירב פוטר לפני 6 שנים עקב תפקוד לקוי" • מירב: "לקח חשוב בהיסטוריה העגומה של חושפי שחיתות, יש לתת לי צו הגנה"

מיכאל מירב / צילום: איל יצהר
מיכאל מירב / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה יוסף שפירא המליץ לתעשייה האווירית לשקול להחזיר לעבודה את מיכאל מירב, חושף השחיתות בחטיבת הבדק בחברה, אשר התריע בסוף 2011, ביחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), על שחיתות ויום למחרת הוזמן לשימוע ובהמשך פוטר.

המלצתו של המבקר נמסרה לתע"א שלשום (א') בסיומה של ישיבה רבת משתתפים, וזוהי המלצה יוצאת דופן לאור הזמן שעבר מאז פיטוריו של מירב. על פרשת מיכאל מירב פורסמה סדרת כתבות ב"גלובס". התעשייה האווירית טוענת כי אין מקום להחזירו לעבודה (ראו בהמשך).

המידע שמסר מירב למלמ"ב עסק ביחס מיוחד בתע"א כלפי חברת א.ב. שירותי תעופה, בשליטת משפחת ביראני מדליית אל-כרמל. אבי המשפחה, עלי ביראני, כיהן כחבר סיעת "עוז" בהסתדרות שבראשה עמד חיים כץ, האיש החזק בתע"א. בנו של עלי, נסיר, הוא חבר מרכז הליכוד, ובן אחר, פטין, היה חבר במשלחת הסברה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בראש הוועדה שפיטרה את מירב בגין "תפקוד לקוי", על יסוד מסמכים שהוכנסו לתיקו האישי בדיעבד, עמד רמי גראור, שהיה ראש מינהל משאבי אנוש בחטיבת הבדק. גראור מצא לנכון להעביר, בסוף ההליך, את העתק החלטת הפיטורין לח"כ כץ. לאחר מינויו לשר הרווחה, הביא כץ את גראור לתפקיד סמנכ"ל בביטוח הלאומי.

גזיר
 גזיר

אופציה של הסכמה על פיצוי

המידע על היחס לחברת א.ב. שירותי תעופה, שהועבר בהמשך למשטרה ולפרקליטות, היה התשתית לחקירת השחיתות בתע"א, שהתרחבה בלהב 433 לנושאים נוספים, כולל הפן הפוליטי של ההתפקדות לליכוד. לפני חודשיים, בסיום החקירה, המשטרה המליצה על העמדה לדין של שורת בכירים בחברה על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות.

מירב פנה כבר ב-2012 לקבל הגנה ממבקר המדינה, אולם סורב בנימוק שהחוק לא איפשר באותו זמן להגן על חושפי אי תקינות מינהלית. כאשר התפוצצה לראשונה פרשת השחיתות בתע"א במארס 2017, שחלק ממנה התבסס על המידע של מירב, הוא פנה שוב למבקר באמצעות פרקליטו יעקב אברמוביץ וביקש פעם נוספת צו הגנה. בבקשת מירב תמכו התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות. אחרי בירור נוסף של המבקר במשטרה, הוא כינס פגישה לדיון במתן צו הגנה למירב, שהתקיימה לפני שבועיים.

את תע"א ייצגו בפגישה עו"ד אורנה זהבי וישראל אזולאי, מנהל משאבי אנוש בחטיבת הבדק. בפגישה השתתפו גם נציבת תלונות הציבור הנכנסת, ד"ר אסתר בן חיים; יועץ המבקר למלחמה בשחיתות, עמיחי שי; נציגי התנועה לאיכות השלטון, עו"ד תומר נאור וצרויה סיקרון; נציג התנועה לטוהר המידות, אמיר חרמוני; מיכאל מירב וחברתו לחיים ענתי רוגובסקי בן אור, ופרקליטו אברמוביץ. יועץ המבקר עמיחי שי דחה את טענת נציגי תע"א בדיון, כאילו מירב פוטר באמת בגלל תפקוד לקוי.

"תע"א ממשיכה להכפיש"

את ההצעה שהוצגה בפגישה שלשום, להחזיר את מירב לעבודה בתנאים מסוימים, נימק המבקר בכך שדווקא החזרתו תיתן קרדיט לתע"א ויש בכך גם מסר חינוכי וציבורי. כחלופה הציע שפירא פגישה בין הצדדים והסכמה על פיצוי, ובהיעדר הסכמה בין הצדדים הוא יכריע בדבר הפיצוי למירב.

מתע"א נמסר: "בפגישה שהתקיימה אצל מבקר המדינה הביע מר מירב את רצונו לחזור לעבוד בתעשייה האווירית. נציגי החברה חזרו והביעו עמדתם, כי אין מקום לכך מאחר שפוטר עקב תפקוד לקוי לפני כ-6 שנים. נציגי התעשייה האווירית ביקשו לקבל את החומר ממבקר המדינה על-מנת ללמוד אותו ולראות אם יש בו חדש".

מירב וחברתו אומרים: "אנחנו מצפים ודורשים לתת למיכאל צו הגנה על חושף שחיתות, אבל לא סתם צו הגנה, אלא כזה שלא היה כדוגמתו מעולם במדינה זו, כלקח חשוב בהיסטוריה העגומה של חושפי שחיתות. למרות ההזדמנויות הרבות שקיבלו לרדת מהעץ המאוד גבוה שהתעשייה האווירית עלתה עליו, היא ממשיכה להכפיש ולהתבצר בקוד 'תפקוד לקוי', המוצמד לחושפי שחיתויות על-מנת שלא יפריעו למושחתים. התנהגות שכזו יש לגנות, יש להוקיע, ויש לשלם עליה - והרבה".

דובר מבקר המדינה, שלמה רז, מסר: "עד לסיום הבדיקה ומתן החלטה סופית של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, לא נוכל להתייחס לפרטים כלשהם הקשורים בנושא. יודגש שוב כי הכוונה היא לסיים בהקדם את הבדיקה ולפרסם את ההחלטה".

עו"ד נאור אומר: "מצער לראות שגם היום ממשיכים נציגי התע"א להיאחז בטענות לפיהן מירב פוטר בשל 'תפקוד לקוי' - מושג שהוא שם קוד לאותו עובד חושף שחיתות שסירב ליישר קו עם התנהגות קלוקלת של ארגון שלם. אנו מברכים את נציב תלונות הציבור על הצעדים שנקט עד כה, וקוראים לו לתת למר מירב צו הגנה מהדהד למען יראו וייראו".

חרמוני אומר: "הפתרון הרצוי הוא החזרה ממשית לעבודה או החזרה וירטואלית לזמן קצר והסכמה על פיצויים".