לא רוצים לשמוע? פייסבוק דוחה את חשיפת הרמקולים החכמים

לאחר ההסבתבכות בפרשת אבטחת המידע החליטה הרשת החברתית שלא לחשוף את הרמקולים החדשים שפיתחה במאי כמתוכנן • החברה עדיין מתכננת להשיק אותם השנה

מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק

בעקבות הביקורת הציבורית על מדיניות איסוף המידע שלה על משתמשיה, פייסבוק החליטה לדחות את ההכרזה על הרמקולים החכמים שהיא מפתחת, כך דווח בבלומברג. החשיפה של הרמקולים החדשים תוכננה לאירוע המפתחים F8 של החברה במאי. לפי הפרסום, פייסבוק רוצה לערוך "בדיקה מעמיקה" על הדרכים בהן המכשירים אוספים מידע לפני שהם חושפים אותם.

הרקע לידיעה הוא, כמובן, פרשת קיימברידג' אנליטיקה. סביר להניח שבתקופה זו, שבה קיים משבר אמון חריף בין פייסבוק למשתמשים, הם לא יסכימו להציב בבתיהם מכשירים שכוללים מיקרופונים שיאזינו להם ויאספו עליהם מידע אישי נוסף.

הרמקולים החכמים יכללו עוזר קולי ויכולות וידאו ותוכננו להשקה בסתיו. החברה עדיין מתכננת להשיק אותם השנה. הרמקולים הם חלק מתוכניתה של פייסבוק להפוך למעורבת יותר בחייהם החברתיים היומיומיים של המשתמשים באמצעות בינה מלאכותית, והיא הולכת בעקבות אמזון והרמקולים החכמים שלה מסדרת Echo. בפייסבוק סירבו להגיב לידיעה.

לפי אתר The Verge, אפילו לפני המשבר הנוכחי סביר שלחברה היה קשה למכור את המכשירים מכיוון שאנשים רבים האמינו שפייסבוק משתמשת במיקרופונים של סמארטפונים כדי להקליט שיחות ולהתאים את הפרסומות שבה לקהלים מדויקים יותר - טענות שהרשת החברתית מכחישה בעקביות. במחקר שערכו The Verge וחברת Reticle בסתיו שעבר, פייסבוק דורגה כחברה שזוכה לאמון נמוך מצד הצרכנים האמריקאים, אף שיותר ממחצית מהמשיבים הביעו רמת עניין מסוימת ברמקול החכם המתוכנן שלה. בנוסף, פייסבוק עצמה מצאה במחקר על קבוצת מיקוד כי משתמשיה מודאגים לגבי מוצר מתוצרתה בסלון ביתם מאחר שידוע שהחברה אוספת מידע.

פייסבוק מתמודדת בימים אלה עם תוצאות החשיפה לפיה מידע אישי על 50 מיליון משתמשיה דלף לחברת קיימברידג' אנליטיקה שסייעה לטראמפ בבחירות 2016. בעקבות החשיפה, מנכ"ל החברה מארק צוקרברג יעיד בפני הקונגרס האמריקאי בשבועות הקרובים, והחברה התחייבה לשינויי מדיניות בנוגע לאופן שבו היא תאפשר לאפליקציות לגשת למידע על משתמשיה ולבקרה שתפעיל עליהן.

מניית פייסבוק  סופגת ירידות משמעותיות מאז החשיפה, ואף נשמעות קריאות נגדה מצד בכירים בתעשיית ההייטק - מייסד ווטסאפ בריאן אקטון קרא לאנשים למחוק את חשבון הפייסבוק, מנכ"ל טסלה וספייסX אלון מאסק מחק את העמודים של שתי החברות מהרשת החברתית ואילו מנכ"ל אפל טים קוק קרא לרגולציה על פייסבוק.