מורים | בלעדי

המהפכה החינוכית: עיריית תל אביב תכשיר מאות מורים

בעקבות צפי למחסור חמור של כ-20% מהמורים הנדרשים, עיריית ת"א תפעיל תוכנית הסבה של התושבים להוראה • המחזור הראשון ייצא לדרך בינואר, ובעירייה מתכננים להכשיר 120 מורים בשנה

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק
כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

עיריית תל אביב יפו מתכננת להתחיל בינואר הקרוב הכשרה של כ-120 מורים במסגרת תוכנית הכשרה חדשה אותה פיתחה בשיתוף עם משרד החינוך ומכללת לוינסקי שממוקמת בעיר. עיריית תל אביב תהיה העירייה הראשונה בארץ שמובילה תוכנית להכשרת מורים, כאשר מאחורי הצעד החריג עומד מחסור משמעותי במורים בעיר.

בימים אלו מגבשים במשרד החינוך ובחברת הייעוץ דלויט, מודל חיזוי לכמות המורים שתידרש בעתיד בעיר ביחס לגידול האוכלוסייה הצפוי של העיר בשנים הקרובות. הממצאים הראשוניים העלו כי בתל אביב צפוי להיות מחסור של כ-20% מכמות המורים הנדרשת באופן כללי, ושל כ-30% מהמורים הנדרשים בבתי ספר על-יסודיים במקצועות בעלי עדיפות. מספר זה גדול משמעותית בהשוואה לעירם כחיפה וירושלים.

משרד החינוך צפוי לפרסם את הדו"ח בתוך כחודשיים. מלבד המחסור במורים, העלייה במספר מסגרות החינוך בתל אביב, בעיקר אלו המיועדות לגילאים הנמוכים, מצריכה כ-100 מורים חדשים בכל שנה.

בעיריית תל אביב הגיעו למסקנה כי מורים רבים בוחרים, כמו רבים אחרים, לעזוב את העיר על רקע שכר הדירה הגבוה הנהוג בעיר. אוכלוסיית המורים נחשבת לרגישה במיוחד לנושא זה, על רקע השכר הנמוך יחסית הנהוג בענף ההוראה. בעירייה סבורים כי המורים נשארים בתל אביב כל עוד הם רווקים או זוגות צעירים, אך עוזבים אותה כאשר הם מקימים משפחה. בשלב זה הם גם מעדיפים לעבור ללמד בבית ספר שקרוב למקום מגוריהם החדש, במקום להתמודד עם הפקקים בכניסה לתל אביב ובעיות החניה בעיר.

כדי להתגבר על עזיבת המורים, החליטו במנהל החינוך בעירייה להתמקד בתוכנית הסבה להוראה, ששמה דגש על כאלו שהם גם הורים. כך הם מתכננים להגיע לפלח אוכלוסייה של גילאי 35 ומעלה, שהסיכוי שיעזבו את העיר נמוך יותר. התוכנית מיועדת לתושבי העיר בעלי תואר ראשון לפחות במקצועות מתמטיקה, אנגלית, שפה, תנ"ך, מדעים וטכנולוגיה, ובמקצועות שבמהלך הכשרתם נלמדו תכני הליבה, כמו מהנדסים ומקצועות הייטק אחרים.

"זאת פעם ראשונה שעיר בישראל לוקחת על עצמה את תהליך ההכשרה של המורים שלה", אומרת שירלי רימון ברכה, מנהלת מינהל החינוך בעיריית תל אביב. "המטרה שלנו היא להסתכל אחרת על מעורבות התושבים במערכת החינוך. יש פה הורים שמאוד רוצים להיות מעורבים בחינוך, יש פה מערכת חינוך שרוצה כוחות חזקים וחדשים מתוכה, ולכן זה win-win. זאת חלק מתמונה גדולה יותר, שהחינוך הוא בראש סדר העדיפויות שלנו".

בעירייה מספרים כי עלות הכשרת המורים והתאמתם למערכת החינוך של העיר מגיעה למיליוני שקלים בשנה, ולכן הכשרת המורים על ידי העירייה תאפשר לחסוך את תהליך ההכשרה הזה. "הכשרת המורים במכללות לא מספיק מותאמת לתפישה שלנו. במכללות רוב ההוראה היא פרונטאלית ולא מבוססת טכנולוגיה. הלימוד הוא בצורה שמרנית, כמו שלימדו פעם, אבל אנחנו רוצים שהמורים ישלבו יותר טכנולוגיה, ילמדו יותר פרסונלי, יותר מבוסס חקר. היום הילדים יכולים למצוא את המידע לבד ומורים לא צריכים להעביר הרצאות כל היום, אלא ללוות את הילדים ולהיות חונכים שלהם בתהליכי הלמידה", אומרת רימון ברכה. "אנחנו גם מתכוונים לשלב תכנים שאנחנו חושבים שצריך לשים עליהם דגש במערכת החינוך כמו דמוקרטיה ושוויון. אנחנו מאמינים כי אנשים שזאת הקריירה השנייה שלהם יבואו מתוך שליחות וערכים, ויש להם הרבה מה לתת", היא מוסיפה.

שטחי המסחר מממנים תוספת בחינוך

עיריית תל אביב היא העירייה העשירה בישראל, בין השאר בגלל שטחי מסחר רבים שמספקים ארנונה גבוהה. מבנה שיטת התקצוב של מערכת החינוך הוא שמשרד החינוך מממן בעיקר שעות הוראה וכן אלמנטים נוספים, שקשורים למספר התלמידים בכל עירייה. עם זאת, בעיריות עצמן - אם יש להם מקורות תקציביים נוספים - יכולים להוסיף על התקציב הזה. עלות ההכשרה עצמה היא מינורית ביחס לתקציב החינוך של עיריית תל אביב - 1.4 מיליארד שקל בשנה, מתוכם 800 מיליון שקל לבניית בתי ספר חדשים.

בתל אביב יש כ-70 אלף ילדים בגילאי 3-18. הילדים לומדים ב-30 בתי ספר על-יסודיים, 70 בתי ספר יסודיים, 15 בתי ספר לחינוך מיוחד, ו-600 גני ילדים. בשנים הקרובות צפויים להיפתח כ-4 בתי ספר על יסודיים נוספים, ובכל שנה 3 בתי ספר יסודיים ו-50 גני ילדים. בעיר עצמה עובדים אלפי מורים, והצורך במורים חדשים הוביל לגיבוש התוכנית על ידי העירייה ומשרד החינוך.

תוכנית ההכשרה, שתתחיל בינואר 2019, צפויה להיות מורכבת מארבעה שלבים: בסמסטר הראשון יתנדבו המשתתפים בתוכנית כתומכי הוראה בבתי הספר, וכך יוכלו לבחון אם הם רוצים להמשיך בתוכנית. בעירייה צופים כי תהיה היענות גבוהה ושכ-1,000 מתושבי ירצו להתנדב, רובם בלי כוונה להמשיך בתהליך ההכשרה.

המתנדבים שירצו לסיים את ההכשרה ימוינו על ידי מינהל החינוך ויחלו הכשרה של יומיים בשבוע (יום אחד באמצע שבוע ובשישי) במהלך הסמסטר השני. בסך הכל ילמדו 240 שעות לימוד, שכוללות התנסות מעשית בבית הספר, להן יתווספו 80 שעות של קורס מתוקשב. כמו כן, המשתתפים ילמדו סמסטר קיץ מרוכז בן ארבעה שבועות, שיכלול גם עבודה בבית הספר של הקיץ, מסגרת לימודית לתלמידים במהלך החופש הגדול.

החל מאוגוסט 2019 ישובצו המשתתפים בביה"ס כמורים בשכר. בכל בית ספר ישובצו לפחות שלושה מורים אותם ילווה מורה מנטור מבית הספר. במקביל לשיבוצם של משתתפי התוכנית בבית הספר, תימשך הכשרתם במהלך יום מרוכז אחד בשבוע לאורך השנה. במהלך יום זה ייכללו גם שעות הכשרת הסטאז' של המורים. בוגרי ההכשרה יתחייבו לעסוק בהוראה בעיר במשך לפחות שנתיים.

דרושים: בעלי מודעות חברתית

המיונים בתוכנית ייערכו על ידי גורמים במינהל החינוך בעירייה, בשותפות עם המוסד האקדמי, ובעירייה ציינו כי הם מחפשים אנשים מצויינים בכישוריהם, המגלים מוטיבציה ותודעה למנהיגות חינוכית וחברתית, ומעוניינים להשתלב ולהשפיע בעשייה החינוכית בעיר. המטרה של העירייה היא ליצור תוכנית הכשרה מותאמת לעיר עצמה, והם סבורים כי תיווצר אצל המורים תחושת שייכות חזקה לחזון העיר, המעורבות החברתית שלהם תגדל, ובעקבות זאת הקהילה כולה תירתם לנושא החינוך.

מי שיממן את התוכנית הוא משרד החינוך, שיקצה לצורך כך כ-7-10 מיליון שקל בשנה, תלוי במספר הנרשמים. הסכום יוקצה למימון הלימודים במוסד האקדמי, לטובת גמול למורים המנטורים ולחונכים, ולקורסים תומכי הוראה. למעשה, התשלום דומה למה שמשלם משרד החינוך בעבור כל סטודנט למכללות החינוך המתוקצבות. עיריית תל אביב תשלם כ-2 מיליון שקל נוספים בשנה, בין השאר לשיווק התוכנית, למיון המועמדים, למענקי קיום במהלך הסמסטר השני לאלו שנאלצו להפחית את היקף משרתם לטובת הלימודים, והשלמה למשרה מלאה בשנת ההוראה הראשונה.

בעירייה מספרים כי הקימו צוות חשיבה של הורים, מורים, מנהלים, ונציגים של העירייה ומשרד החינוך, שנועד כדי לחשוב איך להפוך את מקצוע ההוראה למקצוע מועדף. בין השאר שוקלים בעירייה להשיק כרטיס הטבות דיגיטלי ייחודי למורים, במודל של דיגיתל (כרטיס הטבות לתושבי העיר). רעיון נוסף שנבדק עכשיו מבחינה משפטית הוא הקצאה של דיור בר השגה למורים בתל אביב. אחד המודלים עשוי להיות הקצאה של אחוז מסויים מהדירות בפרויקט נבחרים, או בניית בניינים ייעודיים למורים, בדומה לבניין הרופאים שבסמוך לבית החולים איכילוב.