הילד הרע של היוונים חוזר כדי לעצבן את הממסד האירופי

יאניס ורופאקיס, שר האוצר לשעבר, שהתנגד לדרישות הצנע מהמדינה, הקים מפלגה חדשה בשם "חזית הסירוב הריאלי האירופית" • "הבחירה האסטרטגית שלנו היא להיות באירופה - אבל לא באירופה הנוכחית"

יאניס ורופאקיס והאופנוע, ב־2015. המוטו הוא: “סירוב קונסטרוקטיבי” /צילום: רויטרס, Kostas Tsironis
יאניס ורופאקיס והאופנוע, ב־2015. המוטו הוא: “סירוב קונסטרוקטיבי” /צילום: רויטרס, Kostas Tsironis

יאניס ורופאקיס חזר כדי להציל את יוון ולחבוט שוב בממסד האירופי - כך הוא מקווה, לפחות. שלשום בלילה (ב') השיק שר האוצר הצעיר והמבריק לשעבר, שהתגרה ברשויות האיחוד האירופי בשיא משבר החוב היווני ב-2015, את מפלגתו הפוליטית החדשה בתיאטרון באתונה.

באותה שנה נכנעה יוון לדרישות הצנע החמורות שכפו עליה הנושות שלה, מדינות האיחוד האירופי. הפתרון של ורופאקיס לחוב הענק של ארצו הוא אותו פתרון שהוא הציע כבר ב-2015 - להראות לנושים מי הבוס.

אם הוא ייבחר, הוא אמר לקהל, הוא ינהל תקציבים פחות הדוקים. הבנקים היווניים יקבלו כספי ציבור כדי להשתקם. הוא ימיר את האג"ח היווניות באג"ח חדשות שהתשלומים עליהן יהיו תלויים בצמיחה הכלכלית. אמצעים אלו ונוספים לסיום "מעמד מושבת החוב" של יוון ייושמו כבר ביום הראשון לכהונתו, כך אמר.

והפעם, שלא כמו ב-2015, הוא התחייב שלא יהיה מו"מ עם אירופה, ולא תהיה כניעה.

המפלגה שלו נקראת "חזית הסירוב הריאלי האירופית". הרעיון הוא שהממסד האירופי אינו ריאלי ואינו מציאותי, לא הוא. "כשהם יתחילו לשגר הוראות, הם יקבלו סירוב חזק", הוא אמר. "הם יצטרכו לשאת בעלויות של הניתוק שלנו מהאירו, או לקבל את המדיניות שלנו", הוא הכריז על רקע מחיאות כפיים נלהבות.

בכירים רבים בגוש האירו רצו לנתק את ורופאקיס מהשלטון ביוון ב-2005, כשהוא היה הנציג המתוקשר של המהפכה היוונית שהביאה מפלגת השמאל הפופוליסטית סיריזה, שהתנגדה למדיניות הצנע שנכפתה על ידי המדינות הנושות בראשות גרמניה.

ז'קט העור של ורופאקיס, האופנוע שלו וסגנונו התוקפני הפכו אותו לסלבריטאי עולמי. גם אז הוא טען שיוון יכולה לאלץ את אירופה לוותר רק על ידי סירוב לדרישותיה.

הבעיה הייתה שגרמניה הייתה מוכנה להוציא את יוון מגוש האירו, אך רוב היוונים לא רצו להיות מסולקים מהמועדון הזה. ראש הממשלה אלקסיס ציפראס הסכים בסופו של דבר שממשלתו, שהייתה על סף פשיטת רגל, לא יכלה לסרב להלוואות החילוץ האירופיות שכפו את הצנע.

אחרי שפיטר את ורופאקיס מכהונת שר האוצר, ציפראס חתם על תנאי הצנע הנוקשים של גרמניה ביולי 2015. יוון אמורה להשלים ביולי השנה את תוכנית החילוץ אחרי שלוש שנים, שהייתה החילוץ הגדול בהיסטוריה של מדינה ריבונית.

ורופאקיס רואה את פניית הפרסה של ממשלת סיריזה כבגידה גדולה. הוא הפך את גרסתו לאירועים לספרים רבי מכר ולהרצאות פופולריות. סיריזה מאשימה אותו ב"יצירת מיתוסים".

מחוץ ליוון יש לו לגיונות של אוהדים, אך ביוון קשה לו ליהנות מכבוד גדול. יוונים רבים רואים בטקטיקות העימות שלו כישלון שעלה הון. הם מקווים לחזרה הדרגתית ליציבות כלכלית, לא לעוד מלחמה עם אירופה.

אבל בעיני ורופאקיס, יוון הופכת ל"מושבת חובות" קבועה של אירופה. שלשום הוא השווה את המצב הנוכחי למלחמת העצמאות היוונית מול האימפריה העותומנית ב-1820.

סקרי דעת הקהל עדיין לא מדדו אם מפלגתו החדשה, ששמה היווני המקוצר הוא MeRA25, יכולה לעשות הבדל. הבחירות הכלליות יהיו רק בסתיו 2019. המפלגה היא חלק מהתנועה הכל-אירופית של ורופאקיס ליותר דמוקרטיה, DiEM25, שמושכת תמיכה מאינטלקטואלים בולטים מהשמאל. חלק מהם הופיעו לצד ורופאקיס שלשום.

הלשונאי והכותב הרדיקלי האמריקאי נועם חומסקי, שהופיע בווידאו מאריזונה, הגדיר את מפלגתו החדשה של ורופאקיס "אבוקה של תקווה בעולמנו הקשה". המוזיקאי הבריטי בריאן אינו אמר שהיוונים העניקו לעולם רעיונות גדולים, "כמו האוזו והדמוקרטיה". הפילוסוף הקרואטי סרקו הובארט תיאר איך הקמת DiEM25 עם ורופאקיס עזרה לו להתגבר על פרידה קשה. זמר העם פסרנטוניס מכרתים השמיע שירים בליווי בלירה, כלי הפריטה המסורתי. ורופאקיס נאלץ לעלות לבמה כדי להודות לו ולהפסיק אותו. הזמר עטור השיער התלונן שהוא לא סיים.

ורופאקיס לבש את חולצתו השחורה מעל מכנסיו, כפי שהופיע בשעתו בישיבת שרי האוצר האירופים. המוטו שלו, הוא אמר לקהל, הוא "סירוב קונסטרוקטיבי". "הבחירה האסטרטגית שלנו היא להיות באירופה, אבל לא באירופה הנוכחית", הוא הוסיף.

לא כולם בכנס ראו בו את התקווה והישועה של יוון. קבוצת גברים נכנסה לוויכוח איתו, וצעקה שהוא צריך לעמוד למשפט. הם היו תומכי מפלגה פוליטית יריבה: מיליארדר בשם ארטמיס סוראס הבטיח שאם הוא ייבחר, הוא ישלם מכיסו את כל החוב הלאומי היווני, 320 מיליארד אירו. כאשר תומכיו התקוטטו עם תומכי סוראס, ורופאקיס עזב את הבניין.

יאניס ורופאקיס, קווים לדמותו

■ בן 57

■ נשוי בשנית לאמנית המיצב דנאה סטרטו ואב לבת, קסניה, מנישואיו הראשונים

■ נולד באתונה למשפחה ממעמד הביניים והתחנך בבית ספר פרטי אקסקלוסיבי

■ בין תחביביו: אוכל תאילנדי וספרות אנגלית

■ היה כלכלן הבית של חברת הגיימינג המקוונת ואלב (Valve)

■ כתב כמה ספרים, ביניהם "שיחות עם בתי על כלכלה" על תולדות הקפיטליזם