פייסבוק מציגה כלי פרטיות חדשים - אבל זו לא באמת הבעיה

בניסיון להחזיר את אמון הגולשים, הרשת החברתית הוציאה הודעה לפיה תנגיש את כלי הגנת הפרטיות שלה • הגולשים ישלטו טוב יותר במידע שהם משתפים, אבל עדיין לא ידעו לידי מי הוא מגיע

facebook / צילום: שאטרסטוק
facebook / צילום: שאטרסטוק

פייסבוק פרסמה היום פוסט בבלוג הרשמי שלה newsroom תחת הכותרת "הגיע הזמן להפוך את כלי הפרטיות שלנו לקלים יותר לאיתור", בניסיון להחזיר את אמון הגולשים בה לאחר שנחשף שמידע על 50 מיליון ממשתמשיה דלף לחברת קיימברידג' אנליטיקה.

"בשבוע שעבר הראה לנו כמה עבודה אנחנו עדיין צריכים לעשות כדי לאכוף את המדיניות שלנו ולעזור לאנשים להבין איך פייסבוק עובד ואת האפשרויות שיש להם בנוגע למידע שלהם. קיבלנו תגובות רבות שאומרות שקשה מדי למצוא בפייסבוק את הכלים הנוגעים לפרטיות" נכתב בו. עוד נכתב בפוסט שהכלים החדשים יסייעו להבהיר איזה מידע נחלק עם אפליקציות. פייסבוק מציגה תפריט חדש של קיצורי דרך לכלים שונים, ביניהם לאפשרות להוסיף "שכבות הגנה" לחשבון שימנע באופן יעיל יותר מאדם אחר להתחבר אליו, לכלי שמראה את כל הפעולות בפייסבוק (ביניהן פוסטים שמשתמש פרסם או הגיב עליהם, בקשות חברות ששלח, ודברים שחיפש בפייסבוק) ומאפשר למחוק אותן, כלי שיאפשר לשלוט במידע שפייסבוק משתמש בו כדי להראות להתאים מודעות למשתמש, וכלי שמראה מי יכול לראות את הפוסטים והאינפורמציה שמפורסמת בפרופיל. כלי נוסף יאפשר לנהל בקלות אינפורמציה ששותפה בעבר ולמחוק אותה. פייסבוק תאפשר גם להוריד למחשב בקלות יותר את המידע שחלקו עם פייסבוק.

"מדיניות שתסביר לאנשים איזה מידע אנחנו אוספים זה דבר אחד, אבל אפילו יותר שימושי לתת לאנשים לראות ולנהל את האינפורמציה של עצמם" נכתב בפוסט. אלא שהאמרה הזו לא ממש רלוונטית לשערורייה הנוכחית: בעוד שחשוב להנגיש כלים שיעזרו למשתמשים לשלוט במידע שהם חולקים, לא זה מה שהביא לפרשת קיימברידג' אנליטיקה, אלא חוסר היכולת של פייסבוק לדאוג שהמידע ששותף לא יעבור לידיים זרות. בנוסף, הטענות בנוגע לקושי להגיע לחלק מהגדרות הפרטיות של פייסבוק אינן חדשות, והצעדים נראים כמו ניסיון להתמודד עם האש הרבה שהחברה סופגת ולשפר את תדמיתה, אך אינם נושאים בשורה משמעותית.