קו פרשת המים לתביעה ולמשטרה

זיכוי אלון חסן: הפרקליטות והמשטרה צריכות ללמוד את הכרעת הדין לעומקה ולהסיק מסקנות

אלון חסן / צילום: איל פישר
אלון חסן / צילום: איל פישר

הזיכוי המהדהד היום (ה') של אלון חסן, יו"ר עובדי נמל אשדוד לשעבר, ושל שוקי סגיס, מנכ"ל הנמל לשעבר, ודוד חסן, מאישומי השחיתות נגדם, צריך להיות קו פרשת מים בהתנהלות רשויות התביעה והחקירה. לאו דווקא בגלל עצם הזיכוי, אלא בשל המסרים העמוקים והעקרוניים ששולח שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, יואל עדן, החתום על פסק הדין המזכה.

הפרקליטות והמשטרה צריכות ללמוד את המסרים הללו לעומקם ולהסיק מסקנות כדי שמקרים כאלה לא יתרחשו בעתיד. בעיקר עליהן ללמוד את האזהרה של השופט מפני מתן פרשנות יתר שמעניקה למעשים סבירים גוון פלילי על סמך שמועות ומידע לא מבוסס דיו. "בהליך המשפטי עוסקים אנו בפרשנות. פרשנות במישורים ורבדים שונים... יש להישמר מפני פרשנות יתר, אשר לכשעצמה אינה מתיישבת עם העקרונות המנחים בתהליך הפרשני - משפטי, וודאי שלא בהליך הפלילי. פרשנות יתר משמעותה יציאה מהמסלול הפרשני הרגיל, למחוזות אשר קיים קושי ליישבם עם הבהירות, הידיעה, האזהרה ועיקרון האשם", נכתב בהכרעת הדין.

השופט התכוון לכך שטענות שעלו נגד חסן אך התמקדו באווירה, בשמועות, ב"ריח לא טוב" העולה מהתנהלותו וכיו"ב, הפכו לאישומים פליליים. "חוש הריח אינו יסוד מיסודות עבירה ואינו כלי פרשני. גם ראיות נסיבתיות, אשר מהן מתבקשת גזירת מסקנה בדבר פליליות מעשה, צריכות להיות ראיות קבילות, והחיבור ביניהן אינו יכול להיעשות בדרך של השערה, אלא במסקנה מעל לספק סביר", ביקר השופט את גישת התביעה.

לשם הדוגמה, אחד האישומים המרכזיים נגד חסן היה שהוא פעל בניגוד עניינים ותוך קבלת דבר במרמה כשניצל את כוחו ופעל כדי שחברות של משפחתו, בהן חברת דנה, יקבלו עבודות בנמל אשדוד. זאת, על חשבון חברות אחרות שהתמודדו. ואולם, השופט קבע כי חסן הפעולות התקיפות והבלתי מתפשרות שביצע חסן לא נועדו דווקא כדי "לקמבן" לחברות של משפחתו עבודה בנמל, אלא נעשו לצורך הגנה על זכויות העובדים והגנה על עובדים מפני מפגעים סביבתיים. "אין כל ראיה לכך שחסן ביצע פעולה, באופן ישיר או באופן עקיף, לעידוד התקשרות עם חברת דנה או ליצירת מצב דברים לפיו תועדף חברת דנה", נקבע.

נקודת מפתח נוספת אליה כדאי לשים לב בהכרעת הדין בתיק נמל אשדוד נוגעת למעורבותו בחקירת חסן של קצין המשטרה המושחת, ערן מלכה. למי שאינו מצוי בפרטים, נזכיר כי מי שייצג את חסן בתחילת הדרך היה עו"ד רונאל פישר, שמואשם שסחר ביחד עם מלכה במידע רגיש מחקירות שניהל מלכה. פישר נחשד שהציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה. המעצר של פישר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, שכמו נלקח הישר מהוליווד. חסן גם צפוי להעיד בקרוב מטעם התביעה בתיק פישר.

על כל פנים, מאז תחילת חקירתו טען חסן כי אם הוא היה נענה להצעה המושחתת של פישר לשלם כסף תמורת המידע, החקירה נגדו הייתה נגמרת. למרות שמלכה המושחת עמד בראש צוות החקירה של חסן, התנהלותו בחקירת חסן לא הובאה בחשבון מספיק על-ידי הפרקליטות. על כך כתב השופט בהכרעת הדין המזכה היום: "לא בוצעה חקירה ביחס להתנהלות מר ערן מלכה בקשר לעניין כלשהו מהעניינים עליהם היה הוא מופקד כשהיה ראש צוות החקירה של חסן".

בין השאר, מלכה נמנע מלתעד את עדותו במשטרה של עד מדינה מרכזי נגד חסן. את אותו עד מדינה גייס מלכה בפרדס אחרי שהוציא אותו אל מחוץ לחדר החקירות וניהל עמו שיחה שגרמה לו "להתהפך" על חסן, אך הדברים לא תועדו, ולא ברור מה אמר מלכה. וכך, שיחה עם עד המדינה המרכזי, המהווה את הרגע החשוב ביותר במסגרת חקירתו, אותה שיחה בה הוא משנה עמדתו מהקצה אל הקצה ומחליט להפוך לעד מדינה, אינה מתועדת. על אי-תיעוד שיחות חשובות עם עד מדינה, ובפרט אי-תיעוד השיחה בה העד גויס על-ידי מלכה כתב השופט: "אין מדובר בעניין קטן, שולי או זניח. מדובר במרכז בחינת עדותו של עד מדינה, אשר על סמכה מבקשת המאשימה להרשיע אדם".

באפריל 2015 ריאיינתי את אלון חסן. הוא היה אז במצב נפשי לא קל. הוא ירד ממעמדו, שמו הטוב נפגע אנושות, והוא איבד אמון במשטרה ובפרקליטות ואיים כי "אם אעמוד למשפט, יעמדו איתי גם בכירים מאוד מהמדינה שיצטרכו לתת הסברים ולהשיב על שאלות מאוד קשות בנוגע למחדלים שנעשו בפרשה שלי".

אני מודה שלא האמנתי לחסן. הטחתי בו: "אתה יודע שאתה לא מקורי. כל החשודים והנאשמים אומרים שהם חפים מפשע". חסן השיב: "אני לא רק אומר, אלא גם מאמין בכך ומחכה להוכיח את חפותי. ולהבדיל מאחרים - כבר הוכחתי שהחקירה שלי מזוהמת. אתה מכיר את הסדרה 'בית הקלפים'? בדומה לסדרה הזו, גם במקרה שלי אני חושב שהפוליטיקה משפיעה על כל הגורמים.. אני חף מפשע, ותמיד הייתי מחויב רק לעבודה שלי ולעובדים".

היום הוכח שחסן כנראה צדק לאורך כל הדרך. בית המשפט אימץ את התזה שלו ודחה את התזה של הפרקליטות. עם זאת, חשוב לסייג ולהזכיר כי ההליך עוד לא נגמר. הפרקליטות צפויה להגיש ערעור על הזיכוי לבית המשפט העליון, שעשוי להתערב בהחלטה וגם להפוך אותה.

אגב, הזיכוי של אלון חסן, סגיס ודוד חסן מעמיד באור חדש לחלוטין את החלטתם של האחים יניב ואורי בלטר לחתום על הסדר טיעון בתיק הזה. השניים שהיו בעלי חברת דנה הועמדו לדין לצדם של החסנים ושל סגיס והודו בקבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע ובעבירות נוספות. אורי ריצה עבודות שירות, ואילו יניב נשלח לכלא. היום התברר כי ייתכן שהם עשו מקח-טעות, ויכול להיות שעדיף היה להם להמשיך לנהל את המשפט עד תומו.