יהיה מיזוג? אל-על וישראייר הגישו ערעור לרשות ההגבלים

זאת כחודשיים אחרי שרשות ההגבלים העסקיים הגישה את התנגדותה לעסקת המיזוג בין אל-על (באמצעות סאן דור) ובין ישראייר, בטענה כי המיזוג יפגע בתחרות תוך דגש על טיסות הפנים לאילת

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

כמעט חודשיים אחרי שרשות ההגבלים העסקיים הגישה את התנגדותה לעסקת המיזוג בין אל-על (באמצעות סאן דור) ובין ישראייר, הגישו היום (ה') אל-על וישראייר ערר להחלטת ההתנגדות.

נזכיר כי הרשות מיקדה את טענותיה בכך שהמיזוג יפגע בתחרות תוך דגש על טיסות הפנים לאילת, קו שבו פעילות רק ישראייר, המחזיקה בכ-30% נתח שוק, וארקיע, המחזיקה במרבית נתח בשוק בקו הזה.

החשש שהביע עו"ד אורי שוורץ מרשות ההגבלים היה שהמיזוג ימנע מאל-על להיכנס לקו ולחולל בו תחרות כפי שעשתה לפני שנים. חשש אחר שציין עו"ד שוורץ נגע לנושא ביטחון הטיסות, נושא שנמצא באחריות אל-על במסגרת אגף הביטחון שלה שהוא האחראי על ביטחון הטיסות של שלוש החברות הישראליות בכל הנוגע לטיסות היוצאות מחו"ל.

החשש שהביעה הרשות נגע לעובדת המידע המסחרי שנדרשת ארקיע להעביר לאל-על כדי להסדיר את סוגיות הביטחון מה שמחליש את כוחה כמתחרה. הטענה הייתה שאל-על תוכל להפלות את ארקיע בנושא הביטחון דרך הקצאת כוח-אדם למשל. כעת, כאמור, מערערות ישראייר ואל-על על החלטה זו. 

תוכן הערעור שכל חברה הגישה בנפרד הוא חסוי. עם זאת מישראייר נמסר כי "בסיכום המשתרע על פני עשרות עמודים מתייחסת ישראייר לשלוש הטענות המרכזיות של הממונה; הנתיב לאילת, הדומיננטיות ביעדי נופש, ביטחון התעופה הישראלית המנוהל על-ידי אל על והשלכותיו על החברה הממוזגת".

באשר לטיסות הפנים בקו תל-אביב-אילת, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מסר כי "בחודשים האחרונים אנו עדים לגידול משמעותי בנתח השוק של ישראייר לאילת, שהתייצב על מעל 35%, בהשוואה ל30% בשנה שעברה. הסיבות לכך הן תגבור הטיסות בקו חיפה אילת מאז הפסקת הטיסות על-ידי ארקיע ותגבור משמעותי של קיבולת בין נתב"ג לאילת הודות להפעלה של 4 מטוסים צרי-גוף ברבעון הראשון של שנת 2018".

עוד ציין כי "ברבעון השני עתידה ישראייר לקלוט מטוס אי.טי.אר נוסף ומטוס איירבוס נוסף שיופעלו על-ידי צוותי האוויר של ישראייר. התרחבות זאת תאפשר להגדיל את נתח השוק אף יותר". 

לדבריו, "השוק לאילת נמצא בקיפאון. כמויות הנוסעים יציבות, ואף נרשמת ירידה קלה בטסים לאילת, וזאת בהשוואה לגידול ניכר של מעל 15% בפעילות הבינלאומית. החיבור שלנו עם אל-על יאפשר לנו לחצות את תקרת ה-40% בנתח השוק ולהוות מתחרה של ממש בנתיב הפנים-ארצי גם עבור הנוסעים הבודדים וגם עבור מארגני הכנסים והקבוצות הגדולות. יחד עם הגידול בתפוקות אנו נערכים למציאת שותף בתחום ההפקות שיאפר לנו למצות את הפוטנציאל שלנו בתחומי ההטסה עד תום".