תשתיות: "לעשות אימפקט ברמה העולמית"

מנכ"ל ENEL ישראל, ערן לוי: "המטרה שלי היא למצוא חדשנות בכל דבר, על מנת לקחת אותה ולהטמיע במערכות של ENEL לשימושה של החברה או לצורך שיתוף-פעולה מסחרי"

ערן לוי  / צילום: שלומי יוסף
ערן לוי / צילום: שלומי יוסף

"רוב הסטארט-אפים באירופה עוסקים באנרגיה. בארץ יש אולי עשרות טובים ביחס ל-6,000-6,500 סטארט-אפים פעילים. בין 100 ל-200, אם אני נסחף. וזה לא שאין פוטנציאל, אבל לקחת את הטכנולוגיה לשלב מסחרי זה מאוד קשה. קשה לגייס כסף ולקוחות. אז אם אני משקיע ישראלי, אני לא מחפש אנרגיה אלא דברים יותר מגניבים, למרות שאנרגיה זה העתיד, וזה הרבה יותר לייף צ'יינג'ינג מעוד אפליקציית גיימינג או עוד אובר או ווייז, עם כל הכבוד".

את התסכול הזה מבטא מנכ"ל ENEL ישראל, ערן לוי. לדבריו, "לא תהיה ברירה, בעולם האמיתי ייגמר הנפט, ונצטרך לייצר חשמל מאור שמש. התמכרנו לחשמל, וזה לא נייס טו הב. בארץ עוד לא מבינים את זה, אבל בעולם כן".

לחברת האנרגיה האיטלקית ENEL, הנמצאת בבעלות חלקית (25%) של ממשלת איטליה ונסחרת בשווי 48 מיליארד אירו, יש פעילות חובקת עולם. בישראל אין לה פעילות, למעט אחת: איתור סטארט-אפים בתחומי התשתיות והאנרגיה. לדברי מנכ"ל ENEL ישראל, ערן לוי, "ENEL מפעילה כיום חשמל ב-31 מדינות ויש לה 65 מיליון לקוחות וקרוב ל-100 מיליארד דולר הכנסות בשנה. זו חברה מאוד חדשנית, מספר אחת בעולם באנרגיה מתחדשת המפיקה 33% מסולאר, רוח, גלים, הידרותרמי". ומה בעצם אתה מחפש פה?

"המטרה שלי היא למצוא חדשנות בכל דבר, על מנת לקחת אותה ולהטמיע במערכות של ENEL לשימושה של החברה או לצורך שיתוף-פעולה מסחרי".

ENEL מפעילה בארץ שתי פעילויות. "הוותיקה יותר היא innovation hub, שבמסגרתה דיברנו עם סטארט-אפים שנמצאים בשלב הצמיחה, שיש להם כבר טכנולוגיה עובדת ומוכחת, והם יכולים כבר מחר בבוקר לעשות איתנו פיילוט. זה תהליך עסקי לגמרי".

נוסף לכך, ENEL זכתה ביחד עם שיכון ובינוי במכרז להפעלת infralab, חממה לחברות בתחום הבנייה והתשתיות. "היה אינטרס לחבור לחברה ישראלית תעשייתית גדולה. לעזור לתעשייה הישנה לעבור את המהפכה הדיגיטלית ולעבור מתעשייה ישנה שבונה דברים טיפשים, לתשתית חכמה. תביאו את הרעיון למעבדה ונפתח אותו עד שיתאים לשוק. מבחינתנו המטרה היא לפתח חדשנות ישראלית ולייצא אותה. חושבים שמה שהכי חשוב לסטארט-אפים זה לגייס כסף, אבל זה לא נכון. כסף זה אמצעי להגיע ללקוחות - ואנחנו כבר פה, אנחנו הלקוח. התמריץ לשוק לאמץ טכנולוגיה הוא כשהם רואים חברה גדולה שאימצה אותה. בדרך כלל זה גם מה שיוצר את התקנים - השוק עצמו".

איזה טכנולוגיות אתם רוצים לראות?

"אנחנו הולכים להתעסק הרבה בדאטה - דאטה אנליטיקס. מאחר שאנחנו עוסקים בתשתיות קריטיות כמו חשמל, אנחנו מעוניינים בזיהוי מוקדם של כשלים. אנחנו לא אוהבים הפסקות חשמל. לי ולך זה אולי לא נוח להיתקע במעלית, אבל יש תשתיות אחרות שאם קורה להן דבר כזה, פוטנציאל ההרס הרבה יותר חמור.

"מעניין אותנו גם הנושא של סמארט גריד. באיטליה זה הרבה יותר מתקדם מאיתנו - בערים הגדולות רוב הגריד הוא סמארט גריד ו-ENEL היא שהטמיעה את זה. אז אנחנו מחפשים טכנולוגיות שקשורות לזה וגם טכנולוגיות שקשורות לשירות - שיסייעו להגיע ליותר לקוחות באותו פרק זמן, לתת שירות יותר טוב, לגלות תקלות, שיפור והתייעלות בניהול אנרגיה. זה גורם לצמצום זיהום האוויר, להוזלת עלויות ללקוח הסופי ולחברות ועוזר לכולם. נושאים נוספים הם טעינה ועל אחסון של אנרגיה, בתים חכמים, ערים חכמות".

"V2G - כל הקשר בין הרכב לתשתית - זו נקודת ממשק קלאסית שלנו. ENEL עשו פרויקט גדול עם ניסאן, פיתחו מערכת שמאפשרת לרכב להעביר חשמל לגריד ולרשת החשמל הביתית. בית שמייצר את החשמל לעצמו וצורך אותו, אז אם אתה מחנה את הרכב בלילה ונשאר חשמל לסוללה, אתה יכול להשתמש בו למקרר, במקום לקנות חשמל מחברת החשמל. מבחינת התשתיות הכיוון הוא לרכב חשמלי לגמרי, חד משמעית. בעולם זה כבר ברור לחלוטין וזה הולך לשם". איפה תהיו בעוד שנתיים? "המטרה היא לעשות ארבעה פרויקטים בשנה, ולהביא את המוצרים להטמעה. זה לא צנוע. בשאיפה המטרה היא לעשות אימפקט ברמה העולמית".