בריאות: כן לאחיות הקליניות - אך לא במקום רופאי משפחה

אחיות עם סמכויות מורחבות אינן יכולות להוות פתרון למחסור ברופאי משפחה • דעה

אחיות / צילום: Shutterstock
אחיות / צילום: Shutterstock

אחות מומחית תוביל לשיפור זמינות הטיפול בקהילה, ובמקביל, איכות הרפואה שיקבלו החולים רק תשתפר. כך עולה מדבריה של ד"ר מירב בן נתן, מנהלת בית-הספר לסיעוד בבית-החולים הלל יפה, ויו"רית פורום המנהלות של בתי-הספר לסיעוד ("שילוב של אחיות מומחיות תקל על מטופלים ורופאים"), שבהם הבהירה את חשיבות השילוב של אחות מומחית במרפואת הקהילה.

לאור זאת, לשיטתה של ד"ר בן נתן, לא מובן לכאורה מדוע כבר שבועות ארוכים עוסקת ההסתדרות הרפואית בשיתוף איגוד רופאי המשפחה ואיגודים נוספים, בסוגיית שילובן של "אחיות מומחיות קהילה" בשירותי הבריאות. בעינינו מדובר בנושא קריטי אשר עתיד להשפיע על עתידו של מקצוע רפואת המשפחה, ובעיקר על איכות הטיפול הרפואי שלו זוכים אזרחי ישראל.

כרופאת משפחה, חשוב לומר שאני רואה באחיות הקהילה שותפות אמיתיות לדרך. יש להן תרומה ייחודית וחשובה לקידום איכות הטיפול הרפואי בקהילה. בעבר נדונו יוזמות שונות לשילוב אחות מומחית בקהילה. לכולן הייתה מטרה אחת: הורדת העומס מרופאי המשפחה על ידי העצמת האחיות, ויצירת צוותי עבודה משותפים של רופאי משפחה ואחיות. זאת, כחלק מגישה כוללת שבה האחיות ורופאי המשפחה יעבדו בצוות אחד במרפאות עמוסות, ובעיקר במרפאות עם אוכלוסייה קשישה מרובת תחלואה כרונית, ויהוו מעצימי כוח זה לזה.

לצערנו, לא ידענו כי עצם הדיון בסוגיה יהיה פתח לקידום הצעה חדשה על ידי מינהל הסיעוד במשרד הבריאות, שלפיה, אחות מומחית קהילה תהיה בעלת סמכויות נרחבות, ותוכל לעבוד באופן עצמאי שלא בצמוד לרופא, ללא אוכלוסיית מטופלים קבועה ומוגדרת, וללא כל הגדרה של כללי עבודת הצוות. למעשה, ההצעה קובעת שאחות מומחית תהפוך לרופאה דה-פאקטו, ותוכל לטפל באופן עצמאי בשלל מצבים קליניים מורכבים ורגישים, שכל שגיאה באבחונם עלולה לסכן את המטופלים בטווח הקצר, ולעיתים גם בטווח ארוך יותר.

נזכיר, כי המודל הקיים בעולם של אחות מומחית פותח בעיקר כדי לתת מענה במדינות שבהן אין ביטוח רפואי לכלל האוכלוסייה, והתורים לרפואה הראשונית ארוכים מאוד, או באזורים מרוחקים ומבודדים שבהם האוכלוסייה פזורה על שטח גדול, והנגישות לשירותים רפואיים נמוכה. במצבים אלו נדרשים פתרונות גמישים יותר, כיוון שהחלופה היא היעדר טיפול רפואי. נציין עוד, שבמדינות אלה תהליך הכשרת האחות הוא הרבה יותר ארוך ואינטנסיבי.

המחסור במומחים לרפואת המשפחה הולך ומחמיר עם השנים. בכל שנה נדרשים כ-400 רופאי משפחה חדשים על-מנת לשמר את המצב הקיים, שגם הוא אינו אופטימלי. על אף שכבר שנים איגוד רופאי המשפחה מתריע על הצורך הדחוף להעלות את מספר המתמחים ברפואת המשפחה וברפואת הקהילה בכלל, כדי לשמר ולשפר את איכות הרפואה לציבור, משרד הבריאות לא פועל לתת מענה למחסור.

מתן סמכויות לאחות קהילה במתווה הנוכחי, יוביל לכך שאחיות ימלאו את מקום הרופאים החסרים, ורמת המענה הרפואי שתינתן לציבור, תרד. האוכלוסיות שייפגעו ראשונות יהיו אוכלוסיות מוחלשות ובפריפריה.

בשורה התחתונה, שיתוף-פעולה בין הרופאים לאחיות בקהילה ישפר את הטיפול הרפואי, אך החלפת הרופא באחות משול לניסיון לכבות שריפה עם כוס מים.

■ הכותבת היא יו"רית איגוד רופאי המשפחה בישראל.