האם באב"ד הבטיח למשוך עתירה שמערערת על זכות השביתה?

ההסתדרות טוענת כי מנכ"ל האוצר הבטיח למשוך את העתירה אם יושגו הסכמות בנוגע לרפורמה במשק החשמל • הסמכות למשוך את העתירה נמצאת בידי היועמ"ש ורה"מ בלבד • באב"ד מוכן למסור את גרסתו לדברים רק באופן פרטי לנתניהו

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד עשוי להגיש תצהיר לבית המשפט העליון, על כך שבמהלך המשא-ומתן על הרפורמה במשק החשמל, הבטיח להסתדרות העובדים להסיר עתירה של המדינה נגד עובדי חברת החשמל - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בעתירה כנגד זכות השביתה של עובדי חברת החשמל במהלך המשא-ומתן על הרפורמה. במהלך הדיונים בעתירה, רמזה השופטת אסתר חיות כי לארגוני העובדים אין זכות לשבות כנגד שינויים מבניים במשק אותם מנסה הממשלה לקדם, ושלחה את הצדדים להמשיך את המשא-ומתן בנוגע לרפורמה.

בהמלצת השופטת חיות, הצדדים אכן המשיכו את המשא-ומתן והגיעו להסכמות בנוגע לרפורמה מבלי שבית המשפט פסק בנוגע לשביתה. כעת מבקשים ארגוני העובדים לעצור את המשך הדיון ולמנוע אמירה מפורשת של שופטי בג"ץ בנוגע לזכות השביתה כנגד רפורמות מבניות שמקדמת הממשלה.

באוצר מכחישים שבקשה לתצהיר של באב"ד בנושא התקבלה עד כה, ומוסיפים כי "במידה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יבקש, המנכ"ל באב"ד יגיש תצהיר כזה".

בממשלה שותפים להערכות שבאב"ד אכן הבטיח להסיר את העתירה, אף שהוא עצמו אינו מאשר ואינו מכחיש זאת. בשלב זה הסכים באב"ד לגלות מה הבטיח במהלך המשא-ומתן רק לראש הממשלה ובארבע עיניים. יודגש כי למשרד האוצר אין סמכות לקבל החלטה על המשך התנהלות העתירה שהוגשה בידי המדינה. הדבר נמצא תחת סמכות ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה.

במידה ובאב"ד יגיש תצהיר ויאשר שאכן הבטיח להסיר את העתירה, לא ברור כיצד יגיב לדברים בג"ץ בהתחשב בכך שמצד אחד באב"ד ניהל את המשא-ומתן עם ועד עובדי חברת החשמל מטעם המדינה ומהצד השני לא הייתה לו את הסמכות להבטיח את הדבר.

גורמים המקורבים להסתדרות טוענים כי הבינו שהבטחתו של באב"ד מתואמת עם שר האוצר משה כחלון וכל שינוי בהסכמות שהושגו עם באב"ד גובל בחוסר תום לב מהותי והולכת שולל.

באחרונה הודיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי המשך העתירה יביא לביטול הסכמת העובדים לרפורמה וששר האוצר משה כחלון תומך בו. לעומת זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש להמשיך בעתירה, תוך הסתמכות על הערכתו של היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט כי למדינה יש סיכוי טוב לקבל פסק-דין עקרוני לטובתה, שיגביל את זכות השביתה של ועדי עובדים.

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
 אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

ראש הממשלה מתנגד להסכמות

בעיקרי הטיעון שהוגשו לבג"ץ על ידי ההסתדרות אותה מייצגת עו"ד ארנה לין ממשרד ארנה לין ושות', לפני כשבועיים נכתב: "הצדדים הסכימו במפורש, עוד טרם הכניסה למשא-ומתן, שאם הליך ההיוועצות והמשא-ומתן יבשיל להסכם יפנו הצדדים לבית המשפט הנכבד בבקשה בהסכמה למחיקת עתירת המדינה ולביטול פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה מושא העתירה (כפי שנעשה בעבר במקרים אחרים).

"בעוד שלנציגות העובדים הוצג שהמשא-ומתן האינטנסיבי מתנהל עם הגורמים המוסמכים מטעם הממשלה, דוגמת ראש רשות החשמל ונציגיו, הממונה על הגבלים עסקיים ונציגיה, הממונה על השכר ונציגיו, מנהל רשות החברות הממשלתיות ונציגיו, ועוד, והכל באישור שר האוצר ושר האנרגיה - בפועל התברר שראש הממשלה אינו מאשר את ההסכמות ובפרט את ההסכמה למחיקת עתירת המדינה וביטול פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה".

המדינה הייתה אמורה להגיש את עמדתה לבג"ץ בשבוע שעבר בשאלה האם יש מקום להמשיך בעתירה אך עדיין לא עשתה זאת ואף ביקשה אורכה שנייה בתוך פחות מחודש, כאשר הסיבה העיקרית לכך לטענתה היא הצורך בהתייעצות בנושא עם ראש הממשלה ושר האוצר.

בינתיים, ביום חמישי האחרון אישרו שופטי בג"ץ דחייה נוספת בהגשת העדכון מטעם המדינה בעתירה המדוברת עד ה-10.04. במהלך תקופה זו ינסה שר האוצר כחלון לשכנע את ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שהרפורמה חשובה יותר מפסק הדין התקדימי שיגביל את זכות השביתה של העובדים אותו מקווה ראש הממשלה להשיג.

גם משרד האנרגיה שלקח חלק משמעותי בגיבוש המתווה של הרפורמה התייצב לצד עמדת ראש הממשלה. במייל ששלח מנכ"ל המשרד אודי אדירי נכתב כי "עמדת ההסתדרות כי היא מסרבת להמשיך נהל משא-ומתן בנושא הרפורמה אינה מתקבלת על הדעת".

רפורמה בחברת החשמל
 רפורמה בחברת החשמל

גורם ממשלתי בכיר טען בשיחה עם "גלובס" כי "אף אחד לא מרוויח מזה שכרגע פשוט לא מחליטים. הנפגעת העיקרית אם לא תהיה רפורמה עכשיו היא חברת החשמל. החברה חייבת להתייעל וזה יקרה בדרך כזו או אחרת - ניהול המערכת והתחנות חייבות לצאת מהחברה. השיקול של כולם כרגע הוא מה יקרה אם עכשיו זה נופל בגלל הדיון בבג"ץ. האם ניתן יהיה להשיג את אותם דברים כמו היום בעוד חצי שנה. אם תהיה עתירה, יהיה קצת מכות וכל צעד יחשוב מה הצעדים שהוא יכול לנקוט - ובסוף זה יתכנס לאותה רפורמה בשלב יותר מאוחר", הוסיף אותו גורם.

בינתיים "הרפורמה הזוחלת" לא עוזרת לצרכן

בתוך כך, ביום חמישי האחרון הגיש פורום יצרני חשמל פרטיים את תגובתו לבקשת הדחייה השנייה שהגישה המדינה בשבוע שעבר. בא כוחם של פורום יצרני חשמל פרטיים, עו"ד אהרן מיכאלי כותב בתגובה: "יש לשים קץ להשהיות ולדחיות החוזרות והנשנות, לקיים דיון, ולהגיע להכרעה בעתירות המונחות בפני בית המשפט הנכבד, שכאמור לעיל מעוררות שאלות עקרוניות וחשובות. היעתרות לבקשת המדינה, בלא קביעת מועד לדיון לצידה, מביאה למצב בו בירור עתירת הפורום נגרר עוד יותר ועוד ללא סיבה, באופן הפוגע קשות בזכויותיו של הפורום ואף לפגיעה ביציבות ובוודאות במשק החשמל והתחרות בו".

עתירת פורום יצרני חשמל פרטיים הוגשה לפני למעלה מ-9 חודשים, אליה הצטרפה כעותרת המדינה וחברת החשמל. הדיון היחיד בעתירה המדוברת התקיים בחודש יולי שנה שעברה, אז הוצאו צווים על תנאי נגד השביתה. מאז אותה החלטה הוגשו לא פחות מחמש בקשות אורכה מצד ההסתדרות ושתי בקשות מצד המדינה.

יודגש כי "הרפורמה הזוחלת" שמתנהלת מזה כמה שנים במסגרתה כ-30% מסך החשמל מיוצר על ידי יצרני חשמל פרטיים לא באמת ממצליחה לתרום לתחרות במשק החשמל, לפחות לא עבור הצרכנים הפרטיים שכרגע לא יכולים לבחור בין ספקי החשמל.

מעבר לכך, אם משק החשמל ימשיך במסלול הנוכחי, כאשר חברת החשמל לא יכולה להקים תחנות כוח נוספות, הדבר עלול להוביל לכך שהחברה "תתקע" עם אתרים בהם היא לא יכולה לבנות וכן תצטרך למכור אותם.