דלק מכרה ברווח ההחזקות בפארו שדיווחה "תגלית משמעותית"

דלק מכרה את המניות בחברה הבריטית לחברת DNO, בפרמיה של 20% ולפני שדיווחה על התגלית, ובתמורה ל-350 מיליון שקל • תרשום רווח של 116 מיליון שקל

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה ושבניהול אסי ברטפלד, מוכרת את כל החזקותיה ב-Faroe Petroleum, המהוות כ-15.3% ממניות פארו, בתמורה לכ-350 מיליון שקל (כ-70.4 מיליון ליש"ט). בדלק פירטו כי השלמת המהלך תקרה תוך שני ימי עסקים.

מדובר בעסקה שנעשתה בפרמיה של כ-20% על מחיר המניה של פארו בלונדון אמש (ג'), כשהיום הודיעה החברה הבריטית כי מצאה "תגלית גז-קונדנסט" משמעותית במאגרים הפוטנציאליים "Hades" ו"Iris" שבים הנורבגי. בדלק לא ידעו על התגלית הזו, מאחר ואין להם נציגות בדירקטוריון פארו. מי שרכשה את המניות מדלק היא חברת התפעול הנורבגית DNO, ששילמה עבור המניה 1.25 ליש"ט למניה, כשעתה, לאחר הדיווח על הגילוי, מניית פארו נסחרת בכ-1.18 ליש"ט.

מדובר בסוף למהלך אותו החלה דלק לפני כשנה וחצי, אז קנתה את המניות בחברה הציבורית הנסחרת ב-AIM בלונדון, בכ-234 מיליון שקל. בדצמבר 2016 רכשה דלק כ-13.2% ממניות פארו בתמורה לכ-200 מיליון שקל, כשאת יתרת ההחזקה היא רכשה בתמורה לכ-33 מיליון שקל במהלך הרבעון השני ב-2017. ההחזקה בפארו מוגדרת כהשקעה פיננסית.

בדלק מפרטים עתה כי הרווח בעקבות המימוש יוכר בדוחותיה באופן הבא: כ-43 מיליון שקל מהרווח נזקפו לדוח רווח והפסד ולקרנות הון עד דצמבר 2017; כשיתרת הרווח, בגובה 73 מיליון שקל, תיזקף לדוח רווח הפסד של החברה במהלך 2018 - כשמתוך הסכום האמור כ-53 מיליון שלק יוכרו בדוחות לרבעון השני השנה. 

מספרי ההשקעה של דלק בפארו
 מספרי ההשקעה של דלק בפארו

דלק, שנסחרת בשווי של 6.9 מיליארד שקל, מובילה בשנים האחרונות מהלך שינוי מבני להתמקדות באנרגיה, בארץ ובעולם, תוך מכירת רוב הפעילויות האחרות בישראל. במסגרת זו החברה שמה דגש על התרחבות בפעילות הבינלאומית, שבמסגרתה רכשה אחזקות בפארו.

בדוחותיה האחרונים פירטה דלק ביחס למפעילת הקידוחים בים הצפוני "פארו" כי "על פי דיווחיה הפומביים של פארו, בבעלותה פרוטפוליו נכסים הכולל כ-60 רשיונות קידוח, הערכה, פיתוח והפקה של נפט וגז בים הצפוני במים המצויים במים הטריטוריאליים של נורבגיה, בריטניה ואירלנד. כמו כן, בחלק מהנכסים כאמור משמשת פארו", וש"אין בפארו בעל שליטה והחברה (דלק, ר"ש) הינה בעלת המניות הגדולה ביותר מבין בעלי מניותיה".

עוד דיווחה דלק בדוחות הכספיים ל-2017 כי בעקבות רווח הון של כ-873 מיליון שקל ממכירת החזקה של 9.25% במאגר "תמר" היא הציגה קפיצה של 94% ברווח הנקי שלה בשנת 2017, לעומת 2016, שעמד על סך כולל של כ-1.2 מיליארד שקל. זאת, למרות מחיקה של כ-35 מיליון דולר (כ-120 מיליון שקל) בפעילות ההפקה בים הצפוני דרך איתקה, שאליה נכנסה דלק כחלק ממאמציה להתרחב בפעילות הבינלאומית, בצל יציאה מתחומים שאינם בליבת עיסוקיה ושלא נכללים בעסקי האנרגיה. במסגרת הדוחות פירטה דלק כי פעילות הפקת הנפט של דלק בים הצפוני (מאגר "סטלה") באמצעות חברת איתקה מאכזבת ושהיא רשמה ירידה בתחזיות ההפקה מהמאגר.

לצד זאת, דלק מחזיקה גם בתיק ניירות ערך, הכולל מניות של חברות אנרגיה זרות, שהסב לה לא מעט אכזבות בשנים האחרונות. במהלך הרבעון הרביעי ב-2017 מימשה קבוצת דלק את יתרת החזקתה בחברת וודסייד האוסטרלית ונותרה עם החזקה לא משמעותית במניות של נובל אנרג'י. המימושים, בהיקף של כ-180 מיליון שקל, הניבו לדלק רווח הון של כ-13 מיליון שקל (שנכלל בסעיף הכנסות מימון).

נכון לסוף 2017 עמד היקף תיק ההשקעות הפיננסיות על 115 מיליון שקל, כשמאז ועד יום עלה ערכו במקצת והוא כבר שווה 120 מיליון שקל. בעבר החזיקה דלק בתיק מניות אנרגיה זרות בהיקף של מאות רבות של מיליוני שקלים, שאותו מימשה בחלקו הניכר, תוך שגם רשמה לא אחת הפסדי השקעה.