WPP בודקת חשד ל"התנהגות אישית לא הולמת" של מרטין סורל

נגד המנכ"ל המיתולוגי של חברת הפרסום הגדולה בעולם הועלו טענות לשימוש אישי בנכסי החברה ולהתנהגות אישית בלתי הולמת • ברבעון האחרון רשמה WPP את הביצועים הגרועים ביותר מאז המשבר הפיננסי

מרטין סורל מנכ"ל WPP/ צילום: רויטרס
מרטין סורל מנכ"ל WPP/ צילום: רויטרס

אחד האנשים החזקים בענף הפרסום העולם מתמודד בימים אלה עם חקירה נגדו שעורכת החברה שלו עצמו: מועצת המנהלים של WPP, קבוצת הפרסום הגדולה בעולם, הודיעה כי מינתה יועץ חיצוני בלתי תלוי שיבדוק טענות על "התנהגות אישית בלתי הולמת" כנגד יו"ר הקבוצה, מרטין סורל. על-פי ההודעה, לא מדובר בסכומים מהותיים לקבוצת WPP.

סורל עצמו הגיב על החקירה ואמר שהוא דוחה את הטענות, אך מכיר בכך שעל הקבוצה לבדוק אותן, ומבין שהתהליך יושלם במהרה. הוא הדגיש כי כבעל מניות משמעותי, המחויבות שלו היא לחברה שייסד, לעובדים, ללקוחות ולבעלי המניות.

ההצהרה של סורל הגיע לאחר שלפני ימים ספורים דיווח "וול סטריט ג'ורנל" על חקירה שעורכת WPP כנגד סורל על שימוש לרעה בנכסי החברה, מבלי לפרט מעבר לכך.

סורל נחשב לאיש שעל פיו יישק דבר בקבוצת WPP. למרות שקבוצת הפרסום שייסד כוללת היום זרועות רבות, מי שעבד אתו מספר על היררכיה שבה הוא הפוסק האחרון בכל סוגיה - גם אם המנהלים מתחתיו חשבו אחרת. 

כישלונות בישראל

WPP היא כאמור קבוצת הפרסום הגדולה בעולם, אך דווקא בישראל היא לא רוותה נחת מההשקעות ומהחיבורים שלה עם גורמים מקומיים. משרדי הפרסום הגדולים בהם השקיעה הקבוצה - טמיר-כהן ושלמור-אבנון-עמיחי - חוו התרסקויות מפוארות לאחר הרכישה על-ידי הקבוצה. כיום מנוהל Y&R ישראל (לשעבר שלמור-אבנון-עמיחי) תחת ניהול של JWT ישראל (לשעבר טמיר-כהן), שאמנם שומר על יציבות, אך רחוק מהיותו המשרד הגדול שנרכש על-ידי הקבוצה.

גם מבחינת הסכמי ייצוג, WPP הימרה באופן שלא הוכיח את עצמו לאורך זמן: קבוצת הפרסום אוגילבי שבבעלותה יוצגה בעבר על-ידי משרד הפרסום פוגל, שסגר את שעריו לאחר שנקלע למשבר כלכלי חמור. אך בכך לא תמו הדרמות של הקבוצה בארץ: לפני כשנה נחלה WPP את אחד ההפסדים הצורבים שלה, כשהפסידה בבוררות מול אורן יוניוב בקרב על הבעלות בחברת המדיה יוניון.

כיום הגוף המצליח שמחובר ל-WPP בישראל היא קבוצת אדלר-חומסקי, אך עמה מחוברת הקבוצה בהסכמי ייצוג. זאת לאחר שכל המשאים-ומתנים שנעשו עם סורל לאורך השנים על רכישת מניות במשרד לא צלחו.

כמו כל ענף הפרסום, כך גם קבוצת WPP מתמודדת עם אתגרים עצומים בשנים האחרונות סביב השינוי שהביא איתו עולם הדיגיטל וההשפעה שיש לכך על המפרסמים. ברבעון האחרון רשמה החברה את הביצועים הגרועים ביותר מאז המשבר הפיננסי. לפני שבועות ספורים העריך סורל כי הצמיחה של WPP  תהיה אפסית - מה שהביא לירידה היומית החדה ביותר בערך שנרשמה במניית הקבוצה מאז 1999.