מארק צוקרברג: "אני עדיין המתאים ביותר להוביל את פייסבוק"

בתדריך עיתונאים שערך מנכ"ל הרשת החברתית בהשתתפות "גלובס", על רקע משבר קיימברידג' אנליטיקה, הודה צוקרברג כי היא הייתה צריכה לפעול הרבה קודם להגנה על גולשיה • בעקבות שינויי המדיניות של פייסבוק - מפתחי אפליקציות רבים מדווחים כי האפליקציות שלהן אינן עובדות כמתוכנן

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

פייסבוק ממשיכה בבליץ יחסי הציבור: באופן חריג מבחינתה, מנכ"ל החברה מארק צוקרברג ערך אמש (ד') שיחת ועידה עם מאות כלי תקשורת ברחבי העולם, כולל "גלובס".

בשיחה הצהיר בין היתר צוקרברג כי בכוונתו להמשיך ולהוביל את החברה כמנכ"ל וכיו"ר, למרות הקריאות שיפנה את הבמה בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה נעשה שימוש במידע אישי של עשרות מיליוני משתמשים ללא ידיעתם כדי להתאים להם מודעות בחירות. הוא שב והודה בטעויותיו לאורך השנים, העריך כי הצעדים הנוכחיים שהיא נוקטת יקשו על "שחקנים רעים" לפעול בפלטפורמה, הגן על המודל העסקי הבסיסי שעליו מתבססת פייסבוק, וטען כי המשתמשים משתפים מרצון ובאופן מודע את רוב המידע שנאסף כדי להתאים להם פרסומות.

בדבריו חזר צוקרברג שוב ושוב על הביטוי "להרחיב את האחריות שלנו", ונראה כי הגישה שהציג - הודאה בטעויות העבר, הצגת הצעדים שנעשים כדי למנוע את הישנותן והגברת שיתוף הפעולה עם התקשורת - תמשיך ללוות את החברה בתקופה הקרובה. פייסבוק נמצאת תחת חקירות רגולטורים ברחבי העולם בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, וגישה זו עשויה לעורר יחס חיובי יותר כלפיה מצדם ומצד הציבור. צוקרברג צפוי להעיד ביום רביעי הבא בפני הקונגרס האמריקאי.

בנוסף ניסה מנכ"ל פייסבוק להרגיע את הרוחות סביב הודעת החברה ולפיה הפרטים האישיים של עד 87 מיליון ממשתמשיה, רובם בארה"ב, הגיעו לידי קיימברידג' אנליטיקה - ולא 50 מיליון כפי שחשבו עד כה. לפי צוקרברג, מדובר בחישוב המקסימלי של מספר המשתמשים שעשוי היה להיפגע מהפרשה, וככל הנראה המספר האמיתי נמוך יותר.

ההערכה החדשה לגבי מספר המשתמשים הופיעה בפוסט שפרסם מייק שרופפר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, ובו הציג צעדים שיגבילו את פעילות האפליקציות החיצוניות בפלטפורמה, וכן הודיע על כניסתה לתוקף של מדיניות מגבילה יותר באינסטגרם. הדבר יוצר בעיה מהותית לאפליקציות הרבות הפועלות במסגרת פייסבוק, שצריכות לשנות במהירות את דרכי פעילותן לאור ההנחיות החדשות. ואכן, מפתחי אפליקציות רבים כבר גילו שהן אינן עובדות עוד כמתוכנן ושהם אינם יכולים לפעול ולנתח נתונים כפי שעשו בעבר.

"כשאתה בונה חברה כמו פייסבוק, אתה תפשל"

בפתח דבריו מסר צוקרברג הצהרה שבה התייחס לתקרית הירי ביוטיוב שלשום והביע זעזוע מהמקרה. אחר כך אמר: "פייסבוק היא חברה אידיאליסטית ואופטימיסטית. במשך שנים התמקדנו בכל הדברים הטובים שנגרמים כתוצאה מכך שאנחנו מחברים בין אנשים ועסקים. אבל לא עשינו די כדי למנוע שימוש לרעה, דוגמת פייק ניוז, התערבות במערכות בחירות, הפצת שנאה פגיעה בפרטיות. זאת היתה טעות שלי.

"זה לא מספיק לחבר אנשים, צריך לוודא שמדובר בחיבור חיובי. לא מספיק לתת להם קול, צריך לוודא שהקול הזה לא משמש כדי לפגוע באחרים או להפיץ מידע מוטעה. לא מספיק להגדיר חוקים (פייסבוק טוענת שקיימברידג' אנליטיקה הפרה את תנאי השימוש שלה), אנחנו חייבים לוודא שכולם באקוסיסטם שלנו מגנים על מידע של אנשים. אנחנו מרחיבים את ההשקפה שלנו לגבי האחריות שלנו". בהמשך לכך הוא הרחיב על מאמצי פייסבוק למנוע פגיעה במערכות בחירות ברחבי העולם, ציין שכלקח מבחירות 2016 בארה"ב החברה עושה שימוש בכלי בינה מלאכותית לצורך כך, שבבחירות לנשיאות בצרפת בשנה שעברה היא הסירה עשרות אלפי חשבונות מזויפים, ושהיא נערכת לבחירות אמצע הקדנציה ולשאר מערכות הבחירות בעולם השנה.

כשנשאל אם הוא עדיין האיש הכי מתאים להוביל את פייסבוק, ענה צוקרברג: "כן". לאחר כמה שניות הוסיף: "אני מרגיש שהחיים הם למידה מטעויות והבנה מה אתה צריך לעשות כדי להתקדם. אנשים שואלים מה הייתי עושה אחרת אילו הייתי בונה היום את החברה, אבל המציאות היא שכשאתה בונה דבר כמו פייסבוק, הולכים להיות דברים שתפשל בהם. ואם תסדר אותם, תפשל במשהו אחר. אף אחד לא מושלם, אבל אנשים צריכים להבין שאנחנו מחויבים ללמוד מהטעויות שלנו ולהיות טובים יותר. אני הראשון להודות בטעויות, אבל חשוב לזכור שיש מיליארדי אנשים שאוהבים את השירותים שאנחנו בונים". צוקרברג ציין עוד כי אין בכוונתו לדרוש מעובדים אחרים בחברה לשלם את המחיר על המחדל: "אני לא הולך להשליך אף אחד מתחת לאוטובוס בגלל טעויות שנעשו, אני האחראי".

אחת השאלות שחזרה שוב ושוב בתדריך היא מדוע פייסבוק החלה לנקוט צעדים מהותיים נגד שימוש לרעה בפלטפורמה רק מאז הגילויים סביב בחירות 2016, וביתר שאת מאז משבר קיימברידג' אנליטיקה. "היינו צריכים לפעול הרבה קודם", הודה צוקרברג, "אני לא מתכוון להגן על זה. העבודה שלנו היא לתת כלים לאנשים להביע קול, וזה מה שהנחה אותנו גם בעבר. אלכסנדר קוגן (מפתח האפליקציה שדרכה אספה קיימברידג' אנליטיקה מידע על משתמשי פייסבוק) שבר את הציפיות שלנו, וכעת אני חושב שאנחנו צריכים לקחת יותר אחריות.

"כל השינויים שהכרזנו עליהם לאחרונה נוגעים לכלים שהיו שימושיים להרבה אנשים כדי להתחבר עם אנשים אחרים, אבל הרגשנו שכמות המידע ששחקנים רעים יכולים לקבל דרכם עלולה להוביל לניצולם. יש יותר מדי אפליקציות עם יותר מדי גישה לתוכן של אנשים. גם האפשרות לחפש משתמשים לפי מייל וטלפון הייתה מאוד שימושית, אבל נאלצנו להוריד אותה. אף אמצעי בטיחות שאתה נוקט לא יהיו מושלם, אנחנו לא נוכל למצוא כל שימוש לרעה במידע, אבל אנחנו יכולים לעשות את זה הרבה יותר קשה, ולגרום לכל מי שמנסה לעשות זאת לחשוב מחדש. אני חושב שאנחנו נחסום חלק גדול מהשימוש הרע בפלטפורמה".

"נוצרו סביבנו תפיסות שגויות"

כשנשאל מדוע פייסבוק לא הרחיקה מיד את קיימברידג' אנליטיקה מהפלטפורמה, עם חשיפת איסוף המידע שלה עוד ב-2015, אמר צוקרברג: "הם לא השתמשו באף שירות של פייסבוק, הם לא היו מפרסמים או נעזרו בכל כלי אחר. הם לא היו שחקן ששמנו לב אליו (חברה אחרת, SCR, אספה את המידע והעבירה אותו לידי קיימברידג'". צוקרברג ציין כי פייסבוק מעוניינת בגישה מלאה למערכות קיימברידג' אנליטיקה כדי לדעת מה בדיוק נעשה עם המידע שנאסף על המשתמשים. "הנושא נחקר על ידי הרשויות כך שזזנו הצידה, אך בעתיד ננקוט נגדם פעולה חוקית אם נמצא לנכון", ציין.

צוקרברג חזר והודה כי טעה הן בכך שלא חזה את מתקפת הפייק ניוז הרוסית מראש, אלא תרחישי אבטחה שמרניים יותר כמו פישינג, והן בכך שהגדיר את האפשרות שהדבר השפיע על הבחירות בארה"ב כ"משוגעת". "בנקודה הזאת ברור שמעולם לא הייתי צריך להגיד את זה. ברור שזאת בעיה שדורשת טיפול רציני, ועשינו הרבה כדי למנוע הפצת דיסאינפורמציה".

בנוסף אמר צוקרברג כי החברה מתכוונת לאמץ ברחבי העולם את רוח כללי הפרטיות האירופיים החדשים, GDPR, שייכנסו לתוקף במאי, ולפיהם המשתמשים יוכלו לראות איזה מידע נאסף עליהם ולדרוש את מחיקתו. עם זאת הוא ציין כי "לא בהכרח נעשה זאת באותו פורמט בכל מקום, ננסה להתאים את זה לכל שוק".

כשנשאל מנכ"ל פייסבוק כיצד החברה בראשותו, שהמודל העסקי שלה מבוסס על איסוף מידע אישי בנוגע למשתמשים, יכולה להבטיח שתגן עליו, השיב: "אני חושב שאנחנו יכולים להשתפר בלהסביר מה אנחנו עושים. לא הבהרנו את עצמנו במשך השנים, ונוצרו סביבנו תפיסות שגויות. הרוב הגדול של המידע הוא כזה שהמשתמשים בחרו לחלוק, לא מדובר במעקב. זה גם לא נכון להגיד שאנחנו מוכרים מידע אישי למפרסמים". צוקרברג ציין כי הצעדים האחרונים שנקטה פייסבוק, ובהם גם השינוי באופי הפיד, לא הובילו לשינויים משמעותיים בהרגלי הפרסום בפלטפורמה.