ארגון העיתונאים לרמטכ"ל: חיילים אכן ירו על עיתונאים בעזה?

עקב הדיווחים על עיתונאים פלסטיניים שנורו ע"י צה"ל בעת שסיקרו את ההפגנות בעזה, ארגון העיתונאים מבקשים לדעת כיצד בכוונת הצבא להגיב לאירועים - אם אלה אכן התרחשו • "צבא של מדינה דמוקרטית אינו אמור לפגוע בעיתונאים העושים את עבודתם", נכתב בפניית הארגון

הפגנות והתפרעויות בגבול רצועת עזה / רויטרס
הפגנות והתפרעויות בגבול רצועת עזה / רויטרס

ארגון העיתונאים פנה הערב (מוצ"ש) במכתב לרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, בבקשה שיבחן האם הדיווחים בכלי תקשורת שונים, שלפיהם חיילי צה"ל ירו לעבר עיתונאים בגבול רצועת עזה, נכונים. "אם התשובה לכך חיובית, אנחנו מבקשים לדעת איך בכוונתך להגיב על מעשים אלה", נכתב בפנייה שעליה חתום משה רונן, רכז חופש העיתונות בארגון העיתונאים.

"ביממה האחרונה התפרסמו דיווחים בכלי התקשורת על עיתונאים פלסטיניים שנורו על-ידי חיילי צה"ל בשעה שכיסו את ההפגנות ליד גדר רצועת עזה אתמול", נכתב עוד במכתב. "כתב סוכנות הידיעות AP דיווח כי העיתונאי יאסר מורטג'ה, צלם וידאו פלסטיני, נורה למוות בשעה שניסה לצלם את המהומות באמצעות רחפן. בצילומים שהופצו בכלי התקשורת בכל העולם נראית גופת העיתונאי, כשעליו לסוטה (וסט), ועליה מודגשת בבירור המילה 'PRESS'. לפי דיווחים נורו גם 5 עיתונאים נוספים, שנפצעו. דיווחים אלה צוטטו בכלי תקשורת רבים, לרבות עיתונים רציניים כמו 'ניו-יורק טיימס', 'וושינגטון פוסט' ו'הארץ'".

בארגון כותבים עוד: "אנחנו משוכנעים שצה"ל שותף לערכי הדמוקרטיה, לרבות חשיבות חופש העיתונות. עיתונאים - מכל אומה - נמצאים באזורי עימות כדי לדווח על המתרחש. צבא של מדינה דמוקרטית אינו אמור לפגוע בעיתונאים העושים את עבודתם. משום כך אנחנו רואים בחומרה את העובדה שעיתונאים נפגעו".

בארגון מבקשים כאמור לדעת האם הדיווחים אכן נכונים, ואם כן כיצד מתכוון הרמטכ"ל להגיב על המקרים הללו. עוד מבקשים בארגון לדעת "האם קיימות הנחיות צה"ליות לגבי התנהגות בסביבה רוויית תקשורת ולגבי התייחסות לעיתונאים בשעת הפגנות או מהומות אלימות", ו"האם ההתייחסות המיוחדת לנציגי כלי התקשורת כלולה בתדריכים לקראת כל פעולה מסוג זה, והאם החיילים שהשתתפו בפעולה אתמול תודרכו בנוגע ליחס הראוי לעיתונאים".

מדובר צה"ל נמסר בכל הנוגע לדיווחים על ירי בעיתונאים כי "כוחות צה"ל פועלים בהתאם להוראות ברורות המיועדות לתרחיש הנוכחי. הכלים שצה"ל משתמש בהם כוללים אזהרות, אמצעים לפיזור הפגנות וכמוצא אחרון - ירי חי באופן מדויק ומדוד. צה"ל מחויב למנוע חדירה לשטח ישראל ואיומים נגד כוחותיו ונגד אזרחי ישראל. צה"ל לא מכוון ירי לעבר עיתונאים. הנסיבות בהן נפגעו עיתונאים לכאורה מירי של כוחות צה״ל אינן מוכרות, והן נבדקות".

לגבי המכתב שנשלח על-ידי ארגון העיתונאים, נמסר מדובר צה"ל: "המכתב המדובר טרם התקבל בלשכת הרמטכ"ל. לכשיתקבל, תינתן תשובה במישרין לפונה".