שחקן מעו"ף: מתבקש תיקון קל מעלה במדדים

היות ואנו מצפים לרגיעה או תיקון קל אבל כזה נקודתי בלבד, הרי שיש לבחור אסטרטגיה המניחה עליה או דשדוש עם טווח תנועה מטה מוגבל

בניין הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

בסקירה האחרונה מהשבוע החולף הערכנו במדד 1,444 כי אין מנוס מירידה לכל הפחות לרמת 1,430. הסיבה הייתה (ועודנה) כי אין קשר בין העליות בניו-יורק ובין פוטנציאל העליה בתל-אביב שהוא מוגבל ביותר. יומיים מאוחר יותר הגענו למקסימום רווח באסטרטגיה ומשם המשיך המדד לגלוש מטה בתנועה מוגזמת וחסרת פרופורציה.

תנועה זו נבעה בראש ובראשונה מהתכסות באופציות השבועיות. הנזילות בשבועיות גרועה (ובבורסה הנפיקו השבוע אופציות שנה קדימה....) מה שמחייב את הסוחרים להתכסות בפקודות מרקט שלעיתים קרובות גבוהות בנקודה עד שתיים מהמחיר בפועל. בחלק מהמקרים בתי ההשקעות עושים זאת מאחר והסוחר לא ענה או התחמק, ודי ב-50 אופציות שכאלו במחיר שגוי לכאורה בכדי לטלטל המדד בזמן לחץ.

מהלך זה יצר מצידו עליה בסטית התקן, וזאת מתבקש לאור מחיר שגוי ולאחר מכן מחיר מדויק וחוזר חלילה, מה שהוביל ביום בודד לשני שינויי תרחישי בורסה. במעין גלגל שלא יכול להתרחש אחרת המהלך לא יכול להיעצר גם אם ברור לכולם שזה חסר פרופורציה ורק פעמון הנעילה יגאל המשקיעים מהירידה החדה.

כל זאת מתרחש בזמן שניו-יורק, בסיכום שבועי, מציגה יציבות יחסית. אין ספק שמדובר במגמה שלילית ובטלטלות יומיות חדות ביותר שלא נראו כאן כשש שנים ועדין, הדרמה בתל-אביב, המלובה ע"י ציבור שפדה קרנות בשבועיים האחרונים יותר מכפי שעשה מתחילת השנה, זקוקה לעצירה קלה ואולי אף תיקון מעלה בדומה לנעשה באירופה וארה"ב. אין המשמעות היא קפיצה מיידית מעל 1,400 אבל חוסר הקורלציה כבר זועק, והחולשה המקומית מזמינה יום או יומיים ירוקים לפני המשך גלישה מטה.

למי שיש ספק בנוגע לרגיעה די להביט בשני הפרמטרים החשובים מבחינת שחקני המעוף לעת הנוכחית. סטית התקן הנוכחית ברמת 21% היא מגמה שלילית אך בטח לא מפולת; תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים כבר עמוק מתחת ל 2.8%, וזה לבדו מספק תמיכה מסוימת למניות. ניו-יורק טרם החליטה מה היא רוצה, אבל אם זה נשמע בעייתי, הרי שזה עודנו רחוק מתל-אביב שמצויה עמוק בסנטימנט שלילי.

היות ואנו מצפים לרגיעה או תיקון קל אבל כזה נקודתי בלבד, הרי שיש לבחור אסטרטגיה המניחה עליה או דשדוש עם טווח תנועה מטה מוגבל. במדד הנוכחי (1,395) נדמה כי האפשרות הנכונה היא: כתיבת PUT 1,380 שבועי; קנית PUT 1,350 חודשי. די בתיקון של 5-10 נקודות ואסטרטגיה זו כבר בתשואה דו-ספרתית וסגירה מהירה, אך גם בתרחיש ירידה אנו מוגנים עמוק עד לרמת 1,365 לערך שאמורה להיות מעל ומעבר לטווח של ימים בודדים. 

■ אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.