שבועיים אחרי שגייסה מיליארד שקל: עמידר רכשה 56 דירות

חברת הדיור הציבורי שילמה 73 מיליון שקל בתמורה לדירות • הדירות, בין השאר בירושלים, חיפה ובת-ים, נרכשו ברובן מקבלנים • עמידר נמצאת במו"מ על רכישת 115 דירות נוספות

מנכ"ל עמידר ראובן קפלן / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"ל עמידר ראובן קפלן / צילום: ענבל מרמרי

שבועיים בלבד לאחר הנפקת האג"ח של חברת הדיור הציבורי עמידר, שבה גויסו מיליארד שקל, רכשה החברה 56 דירות בהסכמים חתומים ו-115 דירות נוספות נמצאות בשלב חתימת חוזה. המחיר הממוצע של הדירות, שנרכשו לפני כשבוע, הוא 1.3 מיליון שקל, כך שבגין 56 הדירות שילמה החברה סך של 73 מיליון שקל.

בין הערים שבהן נרכשו הדירות: פתח תקווה, חיפה, יבנה, בת-ים, באר-שבע, ירושלים, חדרה, נתניה ואשקלון. מרבית הדירות הן דירות חדשות מקבלן. דירת 4 חדרים ברחוב ביאליק בפתח-תקווה, למשל, נרכשה ב-1.65 מיליון שקל, דירת 3 חדרים ברחוב אחיסר באשקלון נרכשה ב-1.065 מיליון שקל, ודירת 4 חדרים ברחוב מח"ל בחיפה נרכשה ב-1.25 מיליון שקל.

טרם ההנפקה הודיעה עמידר כי גיוס הכסף ישמש אותה לרכישת דירות למאגר הדיור הציבורי עד סוף 2019, וזאת בהתאם להסכם שנחתם בדצמבר האחרון בין עמידר לממשלה, שהסדיר את רכישת הדירות על ידי החברה באמצעות גיוס חוב סחיר לתקופה של עשר שנים. הדירות שיירכשו יירשמו על שם החברה כשהן נקיות מכל שעבוד, ועל כל דירה תרשום עמידר הערת אזהרה בדבר התחייבות החברה להעביר את הדירה על שם המדינה במסגרת הסכם גיוס החוב.

נכון לסוף ספטמבר 2017, מנהלת עמידר כ-40.5 אלף יחידות דיור ציבורי, המהוות חלק הארי של מאגר דיור הקבע הציבורי בישראל. ניהול נכסי הדיור הציבורי מתבצע בידי עמידר במסגרת הסכם ניהול מתחדש בין החברה, כזרוע ביצוע של הממשלה, לבין משרד הבינוי והשיכון. הסכם הניהול כולל בין השאר את אחזקת הדירות, התקשרות עם דיירים ואכלוס הדירות, גביית שכר הדירה ופיתוח סביבתי, וכן את מכירת הדירות לדיירי הדיור הציבורי בהתאם לקריטריונים שקבעה הממשלה.

זרוע להגדלת מלאי הדיור

מאחר ש-3,000 זכאים לדיור ציבורי ממתינים בתור להיכנס לדירות, פועלת עמידר כזרוע ביצוע של משרד השיכון, להגדלת מלאי הדיור הציבורי, לאחר שבמשך שנים נמכרו הדירות לזכאים והמלאי צנח. במקביל לגיוס החוב, פנתה עמידר לקבלנים ומתווכים בערים שבהן ממתינים זכאים לדיור כדי לרכוש דירות. בכל עיר העמידה החברה קריטריונים שונים לדירות הנדרשות, בהתאם לצורכי הזכאים - כגון מספר הנפשות במשפחה או גישה לכסא גלגלים. עמידר אף מבצעת פניות לבעלי דירות בשוק החופשי המציעים למכירה את דירתם.