מה בין לולה וביבי

כיצד ינהג ביבי אם יורשע וייגזר דינו לכלא? אפשר אולי ללמוד על זה מנשיא ברזיל לשעבר, לולה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

אחרי כל החקירות, ההמלצות, המשפטים והערעורים - אם בנימין נתניהו יורשע בקבלת שוחד, וייגזר עליו מאסר, האם ייכנס לכלא? אלה שאלות המעסיקות אנשים רבים ומשמשות חומר לוויכוחים בבתי קפה ופרלמנטים למיניהם.

כמובן, יש על כך חילוקי דעות. אהוד אולמרט כבר ישב ויצא, אבל ההבדל בין אולמרט לנתניהו הוא שלאולמרט מעולם לא היו גדודי הטוקבקיסטים הסוגדים לביבי, ואינם רוצים לדעת מה ולמה עשה.

סוג זה של אנשים קיים לא רק אצלנו, והמאפיין אותם, בכל מקום, הוא בדרך-כלל היותם אלימים, גסי-רוח, ושונאי האחר והשונה. האם אנשים אלה יקבלו בהבנה, או יקבלו ולו גם ללא הבנה, את כניסתו של גיבורם ומנהיגם לכלא?

רבים אצלנו חוששים מהמצב הזה, וממה שיעשו אנשים אלה שהחוק לא מעניין אותם, והם מוכנים להפר אותו כדי שרצונם ייעשה. מה גם שהם מקבלים תמיכה מכמה חברי ממשלה שאינם טובים בהרבה מהם.

תקלה ושמה שוחד

כאמור, האלמנטים הללו קיימים גם בחוץ. הביבי של ברזיל, למשל, הוא הנשיא לשעבר לולה. הוא היה והינו הפוליטיקאי והנשיא הפופולרי ביותר בתולדות ברזיל, וההמונים נהו אחריו. הוא התכוון להתמודד שוב בבחירות הבאות לנשיאות, וההמונים תמכו בכך. אבל בדרך קרתה תקלה. האיש הורשע בנטילת שוחד, ונגזרו עליו 12 שנות מאסר, שאושרו בשורה של ערעורים.

כשהגיע מועד הכניסה לכלא, לולה לא התייצב. הוא התבצר, מוקף באלפים מתומכיו, שהכריזו שלא יאפשרו למשטרה לעצור אותו ולהובילו לכלא. הסאגה הזאת ארכה כמה ימים.

רק אתמול בלילה לולה הסגיר את עצמו. הוא פרסם הודעה ש"אני לא מעל החוק, אחרת הייתי מוביל מהפכה". מותר לפקפק בכנות של ההודעה, יותר סביר שלולה עשה חושבים והגיע למסקנה שגם בחסות תומכיו לא יוכל להימלט מהחוק לאורך זמן.

שיסוי ושקרים

כיצד ינהג ביבי אם יורשע וייגזר דינו לכלא? בחודשים האחרונים הוא נקט שיטה של שיסוי ושקרים בוטים כדי למנוע הגשת כתב אישום נגדו. מה אנחנו יכולים ללמוד מכך? האם יקרא לגייסות מעריציו לנהור באוטובוסים כדי לסוכך עליו? כנראה שזה לא יגיע לידי כך. ביבי לא זקוק להמונים. יש לו את מה שלא עמד לרשות לולה - את היועץ המשפטי לממשלה.

אולי אני עושה לו עוול, למנדלבליט, אבל את אמוני הוא איבד בעניין זה. איך אפשר אחרת, כאשר הוא נמנע מלהחליט על תיק המעונות של שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, למרות העובדה שכבר חלפו יותר משנתיים מאז שהמשטרה המליצה להגיש נגדה כתב אישום? ולמרות שהחקירה נגד ביבי הולכת ומתמשכת וסופה מי ישורנו?