אקסלנס ברוקראז': "נוצרה הזדמנות קנייה במניית שיכון ובינוי"

עוד לדברי אקסלנס: "השוק חתך את השווי של SBI לאפס; החברה הבת SBI תצלח את המשבר ותמשיך לפעול באפריקה" • מניית שיכון ובינוי זינקה ב-15% מהשפל בשבוע שעבר

יובל דגים / צילום יוני רייף
יובל דגים / צילום יוני רייף

מניית קבוצת התשתיות שיכון ובינוי  (שו"ב) קפצה אתמול (א') בכ-10%, עלתה היום (ב') בעוד 2% והשלימה התקדמות של 15% מהשפל שאליו צנחה לפני שבוע, לאחר פרסום הדוחות השנתיים, רגע לפני ליל הסדר.

העלייה החדה אתמול נתמכה גם ברכישת מניות שביצעו מנהלים בכירים בחברה. המנכ"ל יובל דגים רכש אתמול מניות בכ-253 אלף שקל, סמנכ"ל הכספים טל רז רכש בכ-120 אלף שקל ואלון רווה, מנהל פעילות הזכיינות של שו"ב, רכש מניות בכ-50 אלף שקל.

עם זאת, גם לאחר העלייה של הימים האחרונים רשמה מניית שו"ב צניחה של כ-30% בשלושת החודשים האחרונים, על רקע החקירות הנוגעות לחשדות לשוחד בפעילות של שיכון ובינוי באפריקה, וחוסר הוודאות בנוגע להשפעות האפשריות של כך על עתידה העסקי. שווי השוק של החברה, הנמצאת בשליטת שרי אריסון, הצטמק לכ-2.4 מיליארד שקל, לעומת שווי של קרוב ל-4 מיליארד שקל במאי אשתקד.

מניית שיכון ובינוי
 מניית שיכון ובינוי

פרשת השוחד לכאורה שבה מעורבת שו"ב נוגעת לחשד כי בכירים בחברה הבת סולל בונה בינלאומי (SBI) שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה. במסגרת החקירה נחקרו בין היתר נושאי משרה בקבוצת שו"ב בהווה ובעבר, והחברה הזהירה בדוחות השנתיים (שפורסמו ב-30 במארס, רגע לפני ליל הסדר), כי "קיים חשש לסנקציות מצד הבנק העולמי", ציינה כי "לא ניתן עדיין להעריך את מידת ההשפעה" על פעילות הקבוצה והפקידה 250 מיליון שקל בקרן חילוט כ"סכום אפס".

"החקירה לא צפויה להשפיע"

היום פרסמו כלכלני אקסלנס עדכון לסקירה שלהם על מניית שיכון ובינוי. דוד גבאי, אנליסט הנדל"ן של אקסלנס ברוקראז', הוריד את מחיר היעד למניה מ-8.1 ל-7.7 שקלים, מחיר הגבוה ביותר מ-30% ממחירה הנוכחי של מניית שו"ב בבורסה.

"בסך-הכול אנחנו חיוביים על המניה. צריך להבין שהחקירה של הבנק העולמי לא צפויה להשפיע על פעילות החברה בניגריה (באמצעות החברה הבת SBI), שם נמצאת עיקר הפעילות של החברה באפריקה, בגלל שהבנק העולמי לא מממן פרויקטים במדינה זו. בסך-הכול החשיפה שלהם לפרויקטים במימון הבנק העולמי עומדת על כ-10% מצבר ההזמנות של SBI, וברמה של שיכון ובינוי זה הרבה יותר נמוך, כך שההשפעה הצפויה על החברה לא גבוהה מדי", אומר גבאי בשיחה עם "גלובס".

גבאי חותך את השווי של SBI בכ-160 מיליון שקל (כ-40 אגורות למניה) לרמה של כ-870 מיליון שקל, עקב עלייה בסיכון בפעילות בקולומביה, שם מקימה החברה כביש חדש, לצד רווחיות נמוכה יותר של החברה.

"השוק למעשה חתך לגמרי את השווי של SBI, ומניח שהוא אפס, ואילו אנחנו מעריכים שהוא רחוק מלהיות אפס, ולמעשה מגלם שווי של יותר מ-2 שקלים למניה. יש כאן פער כלכלי מאוד גדול, ולכן נוצרה לדעתי הזדמנות קנייה במניית שו"ב.

"צריך לזכור ש-SBI פועלת באפריקה עשרות שנים, ולכן אי אפשר למחוק את הפעילות שלה לגמרי בגלל המשבר הזה. בסך הכול אני מעריך שהם ישרדו את המשבר, וימשיכו לפעול ביבשת - בניגריה ובמדינות נוספות", אומר גבאי.