"אין סיבה להחזיק באופקו - נקלעה לקשיים בכל החזיתות"

אי.בי.אי החל לסקר את מניית אופקו, ללא קשר למחיקתה הצפויה מתל-אביב, בהמלצת "תשואת חסר" ובמחיר יעד שנמוך ב-8% ממחיר השוק

תרופות, משככי כאבים / צילום: רויטרס
תרופות, משככי כאבים / צילום: רויטרס

"אין סיבה להמשיך להחזיק בנייר", כך סבורים בבית ההשקעות אי.בי.אי בהתייחסות למניית אופקו   - וזאת גם בלי קשר למחיקתה הצפויה מתל-אביב. אנליסט הפארמה והביומד סטיבן טפר החל לסקר היום (ג') את המניה בהמלצת "תשואת חסר", ובמחיר יעד של 2.8 דולר, שנמוך ב-8% ממחיר השוק.

טפר מציין שאופקו חברה מבוזרת, אך מתמקדת אסטרטגית באורולוגיה ובאנדוקרינולוגיה, ומחזיקה גם ברשת מעבדות ובפעילות קטנה להפצת תרופות. "השילוב בין פעילות תפעולית עם שולי רווח נמוכים להשקעות כבדות במו"פ מאפשר לכאורה עצמאות מסוימת במימוש תוכניות הפיתוח, אך בשלב זה התמהיל המבוזר טרם הבשיל לרווחיות, ויוצר גירעון תפעולי שמגדיל משמעותית את היקף החוב", כותב טפר.

הוא מוסיף, כי לא ניתן להתעלם מהמאפיינים המסחריים של המניה, שאופיינו בחמש השנים האחרונות ברכישה כמעט יום-יומית של מניות על-ידי בעל השליטה פרוסט, לצד עלייה מתמשכת בהיקפי פוזיציות החסר במניה.

"לפני כחצי שנה חל שינוי דרמטי, כשבעל השליטה הפסיק לרכוש מניות, ובמקביל, באופן מוזר החלה סגירה של פוזיציות שורט", הוא מוסיף.

"אופקו נקלעה לקשיים כמעט בכל החזיתות", סבור טפר. הוא מזכיר שני מוצרים שהשיקה החברה לאחרונה - Rayaldee ו-4KScore. על התרופה Rayaldee לטיפול במחלת כליות כרונית הוא כותב שכרגע קצב המכירות חלש מאוד, ולמרות האופטימיות בחברה, ישנה אי-ודאות גבוהה לגבי הפוטנציאל המסחרי שלה.

"להערכתנו, מוצר הדגל אינו מבודל מספיק כדי להצדיק את הפרמיה הגבוהה, בשוק עם תחליפים יעילים וזולים יותר", כותב טפר. על המוצר הדיאגנוסטי 4KScore לאבחון סרטן הערמונית טפר כותב שלמרות היתרונות של המוצר, הצמיחה במכירות איטית, ובשוק יש מספר מתחרים עם פרופיל דומה, וחינוך השוק מורכב.

קושי נוסף של אופקו קשור להורמון הגדילה Lagova, שנכשל בניסוי קליני שלב 3 במבוגרים, ותוצאות הניסוי בילדים יגיעו רק בעוד כשנה וחצי; במקביל, התמלוגים מהתרופה Varubi, למניעת בחילות במטופלי כימותרפיה, צפויים להערכתו להישאר מינוריים, לאחר שהופסק שיווק הגרסה בעירוי בשל תופעות לוואי קשות. פעילות המעבדות "אינה מתרוממת ואף נשחקה ברבעונים האחרונים", שחיקה שצפויה להערכתו להימשך.

במקביל, לדברי טפר, הוצאותיה התפעוליות של אופקו, הן במו"פ והן בשיווק, הנהלה וכלליות, גבוהות משמעותית מהמקובל, ולא מן הנמנע שבטווח הארוך החברה תפעל לצמצם אותן.