משפחת עיני פרעה את יתרת חובותיה לקרדן ישראל

סכום של 138.5 מיליון שקל שולם לקרדן ישראל ואיפשר לה לפרוע את יתרת חובותיה בסך כ-100 מיליון שקל בגין הלוואה מוסדית שנטלה בעבר

מנכ"ל UMI דוד עיני / צילום: אוסנת רום
מנכ"ל UMI דוד עיני / צילום: אוסנת רום

משפחת עיני פרעה בחודש שעבר בפירעון מוקדם את יתרת החוב לחברת קרדן ישראל, בסך 138.5 מיליון שקל. מדיווח שפרסמה באחרונה קרדן ישראל עולה עוד כי בעקבות הפירעון היא שחררה את מניות חברת UMI ששעבדה לטובתה משפחת עיני, ובכך הסתיימו סופית היחסים העסקיים בין הצדדים.

נוסף על כך, דיווחה קרדן ישראל כי סכום של 100.1 מיליון שקל מתוך התמורה שקיבלה, שימש אותה לפירעון מוקדם ומלא של הלוואה מוסדית שנטלה בעבר. בעקבות הפירעון שוחררו מניות החברה הבת, קרדן נדל"ן, ששועבדו להבטחת ההלוואה. לפיכך, קרדן ישראל היא כעת חברה נטולת חובות, המחזיקה ב-57% ממניות קרדן נדל"ן בשווי של 193 מיליון שקל, ובקופתה מזומנים בשווי כ-65 מיליון שקל (כולל דיבידנד שהתקבל שלשום מקרדן נדל"ן).

קרדן ישראל ומשפחת עיני היו בעבר שותפות להחזקה בחברת יבוא כלי הרכב והשכרת המכוניות UMI. בנובמבר 2016 מכרה קרדן ישראל את החזקתה (46.1%) ב-UMI לחברת המזרח לאחזקות של משפחת עיני, בתמורה ל-397.3 מיליון שקל. מתוך התמורה, שולם סכום של 214.4 מיליון שקל באופן מיידי, בעוד היתרה בסך 182.9 מיליון שקל הועמדה כהלוואת מוכר לפירעון בארבעה תשלומים שנתיים שווים. התשלום הראשון בגין ההלוואה בוצע בנובמבר אשתקד, ואילו שלושת התשלומים האחרים הוקדמו ונפרעו כעת, לאחר שמשפחת עיני מכרה 25% ממניות UMI לחברת קומסקו של חיים דנון.

קרדן ישראל היא חברה פרטית, המוחזקת במלואה בידי קרדן יזמות, שבעלי מניותיה הם יוסף גרינפלד (18.85%), אבנר שנור (27.46%), איתן רכטר (9.75%), רוני בירם (13.64%), גיל דויטש (13.64%) והציבור (16.66%). באחרונה פרסמה קרדן יזמות זימון לאסיפת בעלי מניות, שבמסגרתה תועלה להצבעה הצעתה להתמזג אל תוך קרדן ישראל. אם יאושר המהלך באסיפה, תהפוך קרדן ישראל לחברה הציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה, בעוד קרדן יזמות תחוסל ללא פירוק.

על פי ההצעה, תמורת המיזוג לבעלי מניות קרדן יזמות תהיה הנפקת מניות קרן ישראל ביחס של 1:1. כלומר, עבור כל מניית קרדן יזמות שבידיהם, יקבלו המחזיקים מניה אחת של קרדן ישראל. לדברי החברה, נועד המהלך לפישוט המבנה המשפטי, לייעול הפעילות השוטפת ולחיסול מעטפת מיותרת. קרדן יזמות היא חברה ללא התחייבויות ועם נכס מרכזי אחד, ההחזקה בקרדן ישראל, ולכן לא יהיה במיזוג כדי לשנות את מצבם של בעלי המניות.