שופטת העליון ברון: סיקור תקשורתי אוהד יכול להיחשב כשוחד

הדברים נאמרו על רקע חקירות נתניהו • ברון: "בגדרי עבירות השוחד יכול שיבואו מקרים שונים ומגוונים – תרומה לעמותה הקרובה ללבו של עובד הציבור, קידום בעבודה, סיקור תקשורתי אוהד, מתן שירותי ייעוץ ללא תשלום, שוחד מיני, תרומה לצורך פעילות פוליטית ועוד"

על רקע חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שופטת בית המשפט העליון ענת ברון אמרה הערב (ג') כי שוחד יכול להינתן בדרך של סיקור תקשורתי אוהד. השופטת ברון נשאה הערב דברים בכנס בתל-אביב ודיברה על כך שעבירת השוחד היא "עבירה חמקמקה מטבעה".

לדברי ברון, בשל הקושי המובנה במיצוי כלל המקרים העשויים לבוא בכלל עבירה זו, המחוקק הציב הגדרה רחבה לרכיב השוחד בעבירה. "בגדרי עבירות השוחד יכול שיבואו מקרים שונים ומגוונים - תרומה לעמותה הקרובה ללבו של עובד הציבור, קידום בעבודה, סיקור תקשורתי אוהד, מתן שירותי ייעוץ ללא תשלום, שוחד מיני, תרומה לצורך פעילות פוליטית ועוד", אמרה ברון.

היא ציינה בנוסף כי עבירת השוחד יכולה להתגבש גם כאשר הנהנה מטובת ההנאה איננו עובד הציבור אלא אדם שלישי, ואפילו אם בסופו של יום לא ניתנה כל טובת הנאה.

עוד אמרה ברון, בין היתר, כי במאבק החשוב על מיגור שחיתות שלטונית, משלבים ידיים שורה של שחקנים - ובהם המחוקק, רשויות האכיפה ובתי המשפט. "שחקנים אלה נדרשים בכל עת להלך בקו התפר שבין המוסרי והפלילי, בין הדין עלי ספר לבין דין הבוחר. ההתמודדות עם עבירות הצווארון הלבן בכללותן, ועבירות השוחד בפרט, מחייבת התמקצעות וידע מיוחדים. המדובר בעבירות הוא שאת עקבותיהן קשה לאתר ושהגדרתן השתנתה תדיר לאורך השנים".

לדברחה, "לשוחד פנים רבות. הוא כבר איננו מתגלם רק במעטפות מזומנים המועברות מתחת לשולחנות של פקידי ציבור שסרחו. על כן, הדין הפלילי הישראלי הנוגע לעבירות השוחד מצוי כל העת בתהליך דינמי של התפתחות, כאשר המגמה הכללית היא הרחבת תחולת העבירות והחמרה בענישה".

את הדברים אמרה השופטת ברון בכנס לרגל השקת ספרו של עו"ד ד"ר מאור אבן-חן - "עבירות השוחד".