הרובוטים באים, והמשקיעים רצים בעקבותיהם

כמעט בכל תחום הרובוטיקה תחולל מהפכה • אז מה הפלא שהמדד שעוקב אחר חברות שמעורבות בתחום רושם תשואה עודפת מרשימה על-פני המדדים המובילים • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

חברת Inituitive Surgical, המנתחת הרופאה והרובוט המנתח.  / צילום: אתר החברה
חברת Inituitive Surgical, המנתחת הרופאה והרובוט המנתח. / צילום: אתר החברה

לאורך העשור האחרון גבר העניין סביב הרובוטיקה, אשר רבים מנבאים כי היא תהיה התחום המוביל בעשרות השנים הקרובות. דרך להתמודדות עם דמוגרפיה, הגדלת פרודוקטיביות והורדת מחירים על-ידי חברות, אמצעי תחבורה עתידי, עזרים לניתוחים רפואיים ושימושים צבאיים - כל אלה ועוד שימושים רבים הם רק חלק מהאפשרויות שהרובוטיקה העולמית יכולה להציע לנו כאפיק השקעה.

ראשית ננסה להבין מהו תחום הרובוטיקה. למעשה מדובר בתהליך אוטומציה של טכנולוגיה המתוכננת לתוך מכונות המחליפות מגע אדם בשלל תחומים. תהליך זה מתבצע על-ידי מפתח תוכנה המייצר רשימה של פעולות לביצוע אוטומטי על גבי תוכנה או יישום פנימי. רשימת המטלות הנצפות על-ידי מפתח התוכנה בממשק גרפי ולאחר מכן מבוצעות על-ידי הטמעתן ברובוט, אשר חוזר על משימות אלה באופן ישיר.

יפן היתה המדינה החלוצה בתחום הרובוטיקה, כשהציגה לעולם את הרובוטים הראשונים כבר לפני למעלה מ-20 שנה. מדינת השמש העולה מתמודדת עם בעיית קיטון בדמוגרפיה וצמיחה נמוכה, ועל מנת להילחם בה, כבר ב-2015 יזמה הממשלה תוכנית במטרתה השקעות המדינה ברובוטים יגדלו מסך השקעות של 7.7 מיליארד דולר בשנה ל-28 מיליארד דולר עד 2020.

בדרך למיליון חקלאים רובוטים

אחת התעשיות הפוריות כיום בתחום הרובוטיקה הינה החקלאות העולמית, אשר נהנית מתפעולם של כ-33 אלף רובוטים, ועל פי הערכות בקרב כלכלנים, עד 2021 התעשייה תגדל ליותר מ-990 אלף רובוטים. אותם רובוטים החליפו ויחליפו את הידיים העובדות בתחום, כך שהוא יישלט כמעט רובו ככולו על-ידי רובוטים שיגדילו את הפרודקטיביות, יקטינו את העלויות ויהפכו את החברות המשקיעות בהן לרווחיות יותר.

תחום הרובוטיקה אינו כמובן מוגבל לענף החקלאות, או מיושם רובו בתחום זה. הרובוטים מתחילים להשפיע על חיינו כמעט בכל תחום, הודות למהפכה הטכנולוגית שחווה העולם ב-20 השנים האחרונות. למעשה, לא רבים יודעים, אבל 87% מסך העובדים האמריקאים אשר איבדו את מקום עבודתם בין השנים 2000 ל-2010, ראו רובוטים מחליפים אותם.

כיום רובוטים יכולים לבצע עד 6 פעולות במקביל. בין הפעולות נמנים הזזת חפצים ממקום למקום, רשימת הזמנות ממוחשבות, ביצוע עבודת שדה, ייצור חלקים ועוד. רובוטים עתידיים יתוכננו לבצע עשרות רבות של פעולות במקביל.

נושא נוסף שיתפתח הוא חשמל וטעינה. רובוטים אשר נעים ממקום למקום נשענים על סוללות ואינם יכולים לנוע מבלי להיטען מדי מספר שעות ו/או ימים. אחד הפתרונות אשר מנסים כיום לפתח הוא בנייה של מערכות סולאריות על גביהם של רובוטים על מנת להימנע מחיבורם התמידי לחשמל, כך שהם עצמם יפיקו את האנרגיה אותה הם צריכים.

9% ממדד הרובוטים - כחול-לבן

על מנת להיחשף לתחום זה, נוצר מדד ה-Bluestar Robotics Index. מדד זה עוקב אחר ביצועיהן של חברות גלובליות אשר מעורבות בפיתוח ושיווק רובוטים לשימוש הסקטור הקמעונאי והתעשייתי וכן ייצור מכונות ופיתוח תוכנות אוטומטיות. במדד אנו יכולים למצוא בין היתר את חברת NVIDIA, אחת מספקיות השבבים הגדולות בעולם, המוכרת בעיקר בשל סדרות כרטיסי המסך שלה וסדרות השבבים; חברת Inituitive Surgical, המובילה העולמית ברובוטי עזר ניתוחיים וכן את חברת iRobot, בעלת רובוט הניקיון המפורסם. המדד גם מכיל חברות כחול-לבן, אשר מהוות כמעט כ-9% ממנו. הנציגות הישראליות הינן חברת קמטק, יצרנית מובילה של ציוד למטרולוגיה ופיקוח, וכן ספקית פתרונות תוכנה בתעשיית המוליכים למחצה, וחברת אורבוטק, ספקית ראשית של מערכות אוטומטיות לבדיקות אופטיות וחשמליות, ורכיבים אלקטרוניים אחרים, אשר נרכשה לאחרונה על-ידי חברת KLA-Tencor האמריקאית.

אלה שבחרו להשקיע בניירות ערך הכלולים במדד הרובוטיקה בשנת 2017 לבטח מרוצים, לאחר שהוא רשם תשואה חיובית של 40.92%, גבוה משמעותית מהעלייה של מדד ה-S&P 500, שעלה ב-19.42%, ואף תשואה גבוהה יותר מזו של מדד הנאסד"ק, שרשם עלייה של 31.52%. גם בתקופה ארוכת טווח אלה שהשקיעו בניירות ערך הכלולים במדד זה יצאו נשכרים, כאשר ב-3 השנים האחרונות הוא השיג תשואה חיובית של 89.78% בהשוואה ל-63.31% של מדד הנאסד"ק 100 ו-34.67% של מדד ה-S&P 500. ב-5 שנים האחרונות הפער העמיק אף יותר, כאשר ניירות ערך הכלולים במדד הרובוטיקה השיגו 200.07% לעומת 76.90% עבור אלה שבחרו לשים את כספם במדד ה-S&P 500 ולעומת 151.01% שרשם מדד הנאסד"ק 100.

לסיכום, סקטור הרובוטיקה ימשיך להתעצם. כיום, בעולם אשר משתנה טכנולוגית לנגד עינינו, ההשקעה ברובוטיקה צפויה לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות. על-פי הערכות, סך ההשקעות בתחום ב-2030, יעמוד על 66.9 מיליארד דולר, כמעט פי 3 מ-26.9 מיליארד דולר שהושקעו בתחום ב-2015.

הכותב הוא אנליסט מדדים במגדל שוקי הון. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.