פרסומות בעלות אופי דתי לא ישודרו לגולשים מתחת לגיל 18

סוף להדתה בגוגל: בהסכם פשרה בין החברה לעו"ד גיא אופיר הסכימה גוגל להגביל את החשיפה לפרסומות במוצריה לפי גיל • התביעה הוגשה לאחר שבנותיו הצעירות של עו"ד אופיר נחשפו לפרסום, בתוכן המותאם לילדים ביוטיוב, המקדם השקפת עולם נוצרית

עו"ד גיא אופיר / צילום: שלומי יוסף
עו"ד גיא אופיר / צילום: שלומי יוסף

פרסומות המיועדות לשידול והמרת דת, או לקידום השקפה דתית מסוימת, יוגבלו בגוגל למי שגילו 18 ומעלה - כך עולה מסיכום של החברה עם עו"ד גיא אופיר. הסיכום בין הצדדים הוא פשרה בהליך משפטי שניהל עו"ד אופיר נגד גוגל, אותה ייצגה עו"ד רותה לובן ממשרד יגאל ארנון ושות', לאחר שגילה כי בנותיו נחשפות לחומרים דתיים במהלך צפייה בסרטוני ילדים ביוטיוב.

בתביעה שהגיש אופיר, הוא טען כי גילה לתדהמתו כי גוגל מטמיעה בדפי הצפייה המיועדים לילדים סרטונים הקוראים להמרה דתית. "כך למשל בין סרטון 'שעון בן חייל' לבין סרטון 'מי שטוב לו ושמח' בנותי הרכות (בנות ה-3 וה- 5), וילדים נוספים נחשפים לפרסומות דתיות ומיסיונריות של דת הנצרות - והכול בעבור בצע-כסף", נכתב בכתב התביעה.

לפי התביעה, ייעודה הוא "להגן על בנותיו של המבקש אך במישור העקרוני אף להגן על מיליוני ילדים בישראל אשר צופים במערכת בתכנים המיועדים לילדים ונחשפים לפרסומות דתיות בניגוד לתפישת החינוך שמנחילים להם הוריהם שלא כדין ושלא בהסכמת אפוטרופוסיהם".

התכנים אליהם נחשפו בנותיו של עו"ד אופיר הם של אייגוד (Igod.co.i) - ארגון מסיונרי ששם לעצמו מטרה להפיץ את תורת הנצרות והאמונה באל אחד. בתביעה נטען כי הפרסומות כוללות איורים גרפיים בולטים, מה שמפתה מאוד ילדים שאינם יודעים לקרוא להקליק על הפרסומות.

גוגל לא טרחה להגיב לפניות

המנגנון של יוטיוב מציג פרסומות בשני אופנים: בעת צפייה בין סרטון לסרטון ובאמצעות הקלקה. בנותיו של עו"ד אופיר נחשפו בשני האופנים לפרסום, ולתביעה גם מצורפים צילומי מסך המציגים את הגרפיות המתוארת. "הפעוטות"' נטען בתביעה' "טרם גבשו תודעה עצמאית ונתונות להשפעה ושטיפת מוח בנקל".

מהתביעה עולה כי עו"ד אופיר איננו היחיד שהוטרד מהפרסומים: לתביעה מצורף מכתב שנשלח ליוטיוב מעורך הדין של ארגון 'יד לאחים' (ארגון שמטרתו מלחמה בהתבוללות). הארגון פנה ליוטיוב בבקשה להסיר תכנים דומים לאחר שהגיעו אליו פניות מהורים. יוטיוב לא הגיבו לפניה של הארגון.

יצויין כי עו"ד אופיר הוא אחד מעורכי הדין הבולטים העוסקים בישראל בתביעות מול תאגידים בינלאומיים כמו גוגל ופייסבוק, ולכן הוא הגיש תביעה כספית נגד יוטיוב וביקש מהם להסיר את הפרסומים. גם פניותו של עו"ד אופיר לחברה לא זכתה לתגובה, ולכן פנה עו"ד אופיר לבית המשפט בבקשה להוציא נגד גוגל (בעלת יוטיוב) צו מניעה שיורה להם להסיר הפרסומים.

בפשרה שהושגה נכתב כי גוגל הסכימה "לפנים משורת הדין וכחלק ממדיניותה לספק חוויה מיטבית עבור משתמשים ויוצרי תכנים בפלטפורמה שלה, לפעול להגבלתן של פרסומות מסוימות המיועדות לשידול להמרת דת או לשידול להשקפה דתית מסוימת של מי שגילו מתחת ל-18.

יכולת השפעה בלתי-מוגבלת

התביעה חושפת שוב את האפשרויות הכמעט בלתי מוגבלות שיש לפלטפורמות הגדולות להשפיע במתכוון או שלא במתכוון על התודעה של המשתמשים בהן.

המידע שיש לפלטפורמות אינטרנטיות על גולשים וסוגיות השמירה על פרטיות, עלו לאחרונה לסדר היום לאחר שהתגלה שנתונים שנאספו על-ידי פייסבוק נוצלו כדי להשפיע על אופן הצבעתם של אזרחים אמריקאים בבחירות האחרונות.

אבל השימוש בידע כדי לשנות תפיסות איננו נחלתה הבלעדית של פייסבוק, וגם גוגל מחזיקה במידע רחב על הגולשים המשתמשים במוצריה. מידע זה עומד לרשותם של משווקים המנסים באמצעות יכולות הטרגוט המשובחות של החברה, הנובעים מהמידע שהחברה מחזיקה על גולשים, להביא את הגולש לגבש דעה בעניין מסוים או לשנות עמדה בנוגע לעניין אחר. בדרך כלל השימוש שנעשה במידע הוא לצרכים מסחריים, אך לאורך השנים נעשו בו שימושים למטרות נוספות כמו במקרה הנוכחי - שינוי עמדות בנוגע לתפיסות דתיות כאשר קהל היעד הוא ילדים.