מקורב לוועד עובדי חב' חשמל: "נתניהו התקפל בצורה אלגנטית"

הצדדים צפויים לחזור למו"מ אינטנסיבי על הרפורמה בחברה לאחר שרה"מ ויתר על הדרישה לקיים דיון בבג"ץ על זכות השביתה

בנימין נתניהו / צילום: shutterstock
בנימין נתניהו / צילום: shutterstock

"נתניהו התקפל בצורה אלגנטית" - כך הגדיר מקור המקורב לוועד עובדי חברת החשמל את הודעת האוצר בנוגע לרפורמה בחברת החשמל.

בהודעה שפרסם שלשום (ג') משרד האוצר, נאמר כי בסיכום שאליו הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר האנרגיה יובל שטייניץ וכן הגורמים המקצועיים בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, באשר לרפורמה בחברת החשמל, הוחלט כי במקרה שב-45 יום הקרובים יבשיל המשא-ומתן המתקדם עם ההסתדרות בנוגע להשלכות הרפורמה על העובדים לכדי הסכמים קיבוציים, ויבוטל פסק הדין הארצי של בית הדין לעבודה בעניין חברת החשמל, תתייתר העתירה לבג"ץ בנושא, והמדינה תשמור את כל טענותיה.

ההסכמות הנוכחיות התקבלו לאחר שכחלון ומנכ"ל משרדו, שי באב"ד, הזהירו את נתניהו כי סירוב מצד המדינה למשוך את העתירה לבג"ץ עשוי ליצור "חור" של 2 מיליארד שקל בתקציב 2019, וזאת לאחר שכחלון הגיע לסיכום עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, על דחיית מועדי העלאות שכר לפי הסכם השכר לעובדי המגזר הציבורי - באופן שאיפשר לכחלון להקטין ב-2 מיליארד שקל את ההוצאה הממשלתית המתוכננת ב-2019.

כחלון טען כי אם הממשלה תבחר במסלול של עימות עם ההסתדרות, הסיכום יבוטל. באב"ד הכחיש כי קיימת הבטחה כתובה של כחלון לניסנקורן לפיה העתירה לבג"ץ תוסר - אך לא הכחיש כי נתן לניסנקורן את מילתו שהדבר אכן יקרה.

כעת הצדדים אמורים להיכנס להליך של משא-ומתן אינטנסיבי, והפגישה הראשונה תתקיים כבר בימים הקרובים. עם זאת, פרטים רבים ברפורמה טרם גובשו, ועולה חשש כי כלל לא ניתן לסיים את המשא-ומתן תוך פרק זמן כה קצר.

"עדיף שלא תהיה רפורמה, מאשר רפורמה לא טובה", כך אומר בשיחה עם "גלובס" גורם ממשלתי בכיר במשק החשמל. לדברי אותו גורם, הצלחת הרפורמה תלויה עדיין במספר נושאים, שחלקם מותנים בהסכמת העובדים, והאחרים תלויים ביכולתה של הממשלה לעמוד על עקרונותיה ולהבטיח שכוחה המונופוליסטי של חברת החשמל לא יגדל - אלא יקטן.