שימוע קשוח לצוקרברג: בית הנבחרים תקף את מנכ"ל פייסבוק

השימוע של צוקרברג בסנאט היה סלחני יחסית, והוא ידע לנתב את השאלות לטובתו • בין השאלות שנשאל: האם נאסף מידע ממי שאינו חבר ברשת, האם נאסף מידע רפואי מהמשתמשים, והאם פייסבוק מסייעת בהטיה פוליטית - על שאלות אלה לא נתן תשובות חד-משמעיות

מארק צוקרברג / צילום: Leah Millis, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: Leah Millis, רויטרס

במשך 10 שעות שהתפרסו על פני שני שימועים ביומיים האחרונים ענה מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג, בסבלנות ובכבוד, לשאלות חברי הסנאט ובית הנבחרים האמריקאי - 5 שעות בכל אחד מהשימועים. בניגוד לשימוע שנערך בפני הסנאט, שבמהלך רובו צוקרברג נראה נינוח ובטוח למדי וידע לתמרן את הסנאטורים כך שלא חשף הרבה יותר ממה שהתכוון, אתמול חברי ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים הצליחו לערער את שלוותו. הם הגיעו לשימוע מוכנים יותר מעמיתיהם בסנאט, והיו אגרסיביים יותר וסלחניים פחות.

השימועים נערכו בעקבות שערוריית דליפת הפרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטי הבריטית קיימברידג' אנליטיקה, שהפכה לשערורייה הגדולה ביותר שצוקרברג ופייסבוק התמודדו איתה. ככל הנראה, 47 אלף משתמשים ישראלים נפגעו מדליפת המידע. במשך חלק גדול מהדיון אמש בבית המחוקקים, צוקרברג המשיך עם הפזמונים המוכרים כמו "אני אדאג שהצוות שלי יחזור אליך בנושא" (לצוות שלו מחכה הרבה עבודה מול המחוקקים אם יעמוד במילתו), וההסבר שמשתמשי פייסבוק בוחרים עם מי הם משתפים תוכן. זוהי הטעיה, מכיוון שהדיון לא עסק בתוכן שמשותף במודע, אלא במידע על המשתמשים שנאסף מאחורי הקלעים.

בזכות עבודה עדינה פחות של חברי בית הנבחרים, יצאו כמה הצהרות מעניינות מהדיון. ראשית, צוקרברג הודה כי גם הוא נפגע מדליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה. חברת הקונגרס אשו מקליפורניה שאלה סדרת שאלות שאספה מאנשים שהיא מייצגת, ודרשה מצוקרברג לענות להן בכן או לא, כך שלא השאירה לו אפשרות להתחמק מתשובה. כך, כשנשאל "האם אתה בין האנשים שהמידע האישי שלהם נוצל לרעה והועבר לחברות צד שלישי", הוא ענה אך ורק ב"כן" - גם הוא בין הנפגעים. אף חבר קונגרס אחר לא ביקש לשמוע עוד על הנקודה הזו.

חשוב עוד יותר: צוקרברג נאלץ להודות כי פייסבוק אוספת מידע על אנשים שאינם חברים בפלטפורמה, "לצורכי אבטחה", לדבריו. הוא טען שאינו מכיר את המושג "פרופיל צללים", שמשמש לתיאור הפרופיל שנבנה מאיסוף אותו מידע. חברת הקונגרס קסטר מפלורידה שאלה אם פייסבוק אוספת מידע רפואי על משתמשיה, וצוקרברג ענה גם בעניין זה כי "אנחנו אוספים מידע מסוים למטרות אבטחה". הוא גם הודה כי פייסבוק שומרת מידע על גלישה באתרים אחרים של משתמשיה, אך לטענתו רק באופן זמני, ולאחר מכן היא מוחקת את הדאטה.

חברי קונגרס רפובליקנים רבים הביעו דאגה מכך שפייסבוק עשויה להיות פלטפורמה בעלת הטייה פוליטית לצד השמאלי של המפה, ואת מורת רוחם המופגנת מכך שהעמוד Diamond and Silk, שמופעל בידי שתי אחיות אפרו-אמריקאיות תומכות טראמפ, קיבל לאחרונה הודעה ולפיה התוכן שלהן "לא בטוח עבור הקהילה". חברי הקונגרס תחקרו שוב ושוב את צוקרברג בנושא, וניכר היה שזה לא אחד מהנושאים שאליהם נערך מראש.

חבר הקונגרס לטה מאוהיו ביקש לדעת כמה זמן ייקח לפייסבוק לבצע את הבדיקה הכוללת של עשרות אלפי האפליקציות, שהחברה הכריזה עליה כדי לבחון אם אין אפליקציות נוספות שמשתמשות לרעה בנתוני הגולשים. צוקרברג טען שמדובר בתהליך של חודשים ארוכים. כשנשאל ע"י חברת הקונגרס סצ'קובסאי מאילנוי אם הבדיקה עשויה לארוך שנים, הוא ענה "אני מקווה שלא".

בשורה התחתונה, למרות המוכנות והאסרטיביות של המחוקקים, גם הפעם הדיון שמטרתו הייתה להבין איך פייסבוק מתכננת להגן על המידע של משתמשיה, ואם היא בכלל מסוגלת לכך, התפזר לכיוונים רבים מדי. בין היתר הוא הגיע למחוזות כמו שמירה על פרטיות ילדים ומכירת חומרים ממכרים באמצעות מודעות בפייסבוק.

במשך יומיים המחוקקים משני הבתים ניצלו את נוכחותו הנדירה של צוקרברג בוושינגטון כדי לגעת בנושאים הקרובים לליבם. כך, משני הדיונים לא יצאה בשורה של ממש לגבי שינויים קונקרטיים בדרכיה של פייסבוק, מעבר לאלה שעליהם הצהיר צוקרברג מספר פעמים מאז שהתפוצצה שערוריית קיימברידג'. מבחינת השוק, צוקרברג ניצח את המחוקקים בשני הסיבובים. במהלך כל אחד מהשימועים מניית פייסבוק רשמה עליות.