בתי השקעות | בלעדי

הטוטו מושך מאות מיליוני שקלים מבתי השקעות

המהלך הוא המשך ישיר לשינויי החקיקה שבוצעו בחוק להסדר ההימורים בספורט, במסגרתם נקבע כי כל יתרות הטוטו יעברו לידי האוצר • בחמש השנים האחרונות שעליהן נתקבל דיווח בדוחות הטוטו נרשמו רווחי מימון בסכום כולל של 173 מיליון שקל

יו"ר הטוטו יוסי פילוס / צילום: איל יצהר
יו"ר הטוטו יוסי פילוס / צילום: איל יצהר

הטוטו (זכיין הימורי הספורט בישראל) הודיע היום לחמשת בתי ההשקעות המנהלים עבורו כספים בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים על הפסקת ההתקשרות. בהודעה שכתב הטוטו, בראשות היו"ר יוסי פילוס והמנכ"ל איציק לארי, נמסר לגופי ההשקעות כי עליהם למכור את כל ניירות הערך המוחזקים בתיקים המנוהלים ולהעביר לידי הטוטו את הכספים עד סוף חודש מאי.

על פי המועצה להסדר ההימורים בספורט מדובר בסכום כולל של 470 מיליון שקל שעוד נותרו בבתי ההשקעות, לאחר שחלק עיקרי מהסכום שנוהל (ושעמד בשיאו על מעל מיליארד שקל) הועבר מוקדם יותר. ההודעה היא המשך ישיר לשינויי החקיקה שבוצעו בחוק להסדר ההימורים בספורט, במסגרתם נקבע כי כל יתרות הטוטו הקיימות יעברו לידי האוצר.

כאמור, במהלך השנים האחרונות הצטברו בתיקי ההשקעות המנוהלים עבור הטוטו כמיליארד שקל, מה שהפך בין היתר לגורם הכנסה משמעותי מאוד עבור הטוטו והספורט בישראל. בחמש השנים האחרונות שעליהן נתקבל דיווח בדוחות הטוטו (2012-2016) רשם הטוטו רווחי מימון בסכום כולל של 173 מיליון שקל, כאשר שנת השיא הייתה 2012 בה נרשם רווח הון של 55.7 מיליון שקל.

ניהול ההשקעות של הטוטו נעשה על-ידי חמישה בתי השקעות בכל שנה, כאשר בית ההשקעות שמשיג את התשואה הנמוכה ביותר בכל שנה מוחלף - על-פי רוב - בבית השקעות אחר.

במהלך השנים האחרונות נוהלו בתיקם בין היתר על ידי כמה מבתי ההשקעות הגדולים במשק, ביניהם: אקסלנס, דש, אלטשולר-שחם, אי.בי.אי, ילין-לפידות, אפסילון ופעילים. מי שמנהל את המהלך הנוכחי מטעם הטוטו מול בתי ההשקעות היא איילת דרורי - סמנכ"לית הכספים של המועצה להסדר הימורים בספורט.

במסגרת המכתב שהעביר הטוטו לבתי ההשקעות נכתב: "בהמשך לשינויי החקיקה שבוצעו לאחרונה בחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז 1967, בין היתר בכל הנוגע להתנהלות הכספית של המועצה, הרינו להודיעכם על סיום ההתקשרות בין המועצה לבינכם. סיום התקשרות ייכנס לתוקף בתאריך ה-31.5.2018. אשר על כן, נבקשכם עד ליום 31.5.2018 למכור את כל ני"ע בתיק המנוהל על ידכם ולהעמיד את החשבון ביתרת מזומן בש"ח, נא בצעו עד לתאריך זה את גביית דמי הניהול המגיעים לכם".

הטוטו עבר במהלך החודשים האחרונים מהפיכה גדולה. בראשית 2018 נכנסו לתוקף מגבלות על איסור הימורים על מרוצי סוסים, ובתוך כך חדל לפעול מותג ה-RACER שהפך בשנים האחרונות למנוע צמיחה משמעותי של הטוטו והיה אחראי במהלך 2017 להכנסה כוללת של 507 מיליון שקל. מדובר במהלך שנובע מרגולציית ההימורים שכפה שר האוצר כחלון והחלטתו לנתק את ההימורים מהספורט בישראל. כחל ממהלך זה נקבע כי כספי הטוטו יפסיקו לממן את הספורט בישראל, והחל משנת 2018 יועברו רווחי הטוטו ישירות לאוצר - בעוד המדינה תהיה זו שתתקצב ישירות מתוך תקציב מוגדל שתעביר למשרד הספורט את הספורט בישראל.

בסך הכל הסתכמו הכנסות הטוטו בשנת 2017 בסכום כולל של 3.03 מיליארד שקל - ירידה של כ-6% בהשוואה ל-2016, והיפוך מגמה ברור בשוק ההימורים, אחרי שב-5 השנים האחרונות רשם מהטוטו עלייה שנתית ממוצעת של 16.5% בהכנסות.

מהטוטו נמסר: "חוק ההסדרים קבע כי על הטוטו להעביר את כל יתרונות המזומנים שברשותו למשרד האוצר עד סוף השנה. לאחר שהועברו כ-630 מיליון שקל, נותרו עוד כ-470 מיליון שקל, שמנוהלים על ידי מספר בתי השקעות. כדי להימנע מסיכונים מיותרים, החליט דירקטוריון הטוטו להנזיל את הכסף ונתן הנחיה לבתי ההשקעות להעביר את הכסף לשקלים עד סוף מאי. זאת - כאמור - על מנת להבטיח מעבר חלק של הכספים ועל פי חוק".