אוניברסיטת תל-אביב מקימה קרן הון סיכון בגובה 20 מיליון דולר

הקרן תפעל במודל של קרן הון סיכון במהלך 7 שנים, כאשר ההשקעות יתבצעו בעיקר ב-4 השנים הראשונות • מטרתה היא לקחת טכנולוגיות חדשניות ולפתח יזמות, ולא להתרכז בטכנולוגיות ששייכות לאוניברסיטה

השותף המנהל של הקרן, נמרוד כהן / צילום: יורם שרף
השותף המנהל של הקרן, נמרוד כהן / צילום: יורם שרף

אוניברסיטת תל-אביב הודיעה היום (א') על הקמת קרן הון סיכון להשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים בשם טאו ונצ'רס (Tau Ventures). מקורבים לאוניברסיטה העריכו כי גובה הקרן הוא 20 מיליון דולר.

בהודעה נמסר כי בין משקיעי הקרן ניתן למצוא גופי השקעה מישראל ומהעולם, בניהם: חברות טכנולוגיה יפניות, חברת ההשקעות הסינגפורית Chartered High Tech אשר משקיעה בקרן Tau באמצעות קרן ייעודית הנקראת Japan Israel High Tech Ventures 1, ומשקיעים נוספים מארה"ב וקנדה.

הקרן תפעל במודל של קרן הון סיכון במהלך 7 שנים, כאשר ההשקעות יתבצעו בעיקר ב-4 השנים הראשונות. לדברי השותף המנהל של הקרן, נמרוד כהן, הם מקווים להשקיע בכ-8 סטארט-אפים בשנה, בהשקעה של בין עשרות למאות אלפי דולרים. יתר הקרן מיועדת להשקעות המשך.

משרדי הקרן ממוקמים ברמת-אביב, סמוך לאוניברסיטה, במתחם ששופץ לאחרונה בהשקעה רבה ויכלול בין היתר חללי עבודה בגדלים שונים למיזמים בהם תשקיע הקרן. כמו כן, הקרן תפעיל תוכניות "אינקובציה" בתחומים שונים, ביחד עם שותפים בינלאומיים. התוכנית הראשונה המופעלת במודל הזה היא תוכנית בתחום הסייבר, אשר יצאה לדרך לפני כחודשיים, בשיתוף עם ענקית האלקטרוניקה היפנית NEC.

קודם להצטרפותו לקרן, כהן היה שותף בחברת ההשקעות פלאס ונצ'רס אשר השקיעה בין היתר ב-Ciamgine שנמכרה לסנאפצ'ט. הוא סיפר כי הרעיון לפתוח קרן אוניברסיטאית הגיע ישירות מנשיא האוניברסיטה פרופ' יוסף קלפטר: "למעשה כבר לפני כמה שנים נשיא האוניברסיטה התחיל לקדם תוכניות של יזמות וחדשנות. לפני קצת יותר משנה התחלנו לחשוב על מה השלב הבא, והגענו למסקנה שצריך להוסיף עוד שכבה של השקעות. בשנה האחרונה גייסנו את הכסף והתחלנו לבנות את המבנה של הקרן. כל הסכום כבר גויס ואפילו היה לנו אובר סאבסקריפשן.

"מבחינת המבנה, זה מבנה רגיל של קרנות עם GP, ו-LP. החלק של ה-GP נמצא בבעלות האוניברסיטה, והחלק של ה-LP שייך למשקיעים מרחבי העולם. זה מראה קודם כל על מחוייבות של האוניברסיטה, ואם זה יצליח, מעבר ללהרוויח למשקיעים שלנו, גם האוניברסיטה תוכל להרוויח. אנחנו נתחיל בשבועות הקרובים".

לדברי כהן הרעיון של הקרן הוא לקחת טכנולוגיות חדשניות ולפתח יזמות, ולא להתרכז בטכנולוגיות ששייכות לאוניברסיטה. על הנייר, הקרן נועדה להשקעות במיזמים חדשניים, ולאו דווקא כאלה שיצאו מהאקדמיה, אך כהן מודה ש"הפוקוס יהיה עליהם כי אלו האנשים הכי טובים שיש היום בארץ, ואת זה הסטטיסטיקה אומרת" - הוא ציין שכ-50% מהיזמים בישראל הם בוגרי אוניברסיטת תל-אביב.

כהן הוסיף שהאוניברסיטה מקווה לתת ליזמים ערך נוסף על הכסף "כי כסף יש הרבה": "כיוון שאנחנו חלק מהאוניברסיטה, תהיה לנו אפשרות לזהות את אותם יזמים טובים ומוצלחים לפני שהם יוצאים החוצה, אם זה סטודנטים ואם זה בוגרים. אחרי שכבר השקענו באותם יזמים, נוכל להציע להם את אותם משאבים שיש סביב האוניברסיטה - המעבדות, הספריות, המשרדים. בין היתר נדע להצמיד ולבנות לכל סטארט-אפ שצריך ידע ספציפי, בין אם בוגרים של האוניברסיטה או פרופסורים. זה הערך שנדע לתת ליזמים שלנו".

זו הפעם הראשונה שאוניברסיטה בישראל מקימה קרן הון סיכון, אך המודל קיים כבר שנים באוניברסיטאות המובילות בארה"ב כגון MIT, ברקלי, סטנפורד ועוד. נשיא אוניברסיטת ת"א, פרופ' יוסף קלפטר, אמר כי "אוניברסיטת ת"א היא האוניברסיטה החדשנית והיזמית בישראל, ואני גאה שכעת הבשיל השלב הבא המתבקש, עם הקמת טאו ונצ'רס, זרוע ההשקעות החדשה של האוניברסיטה".