פוטין שאג, טראמפ התקפל: עיכב סנקציות מתוכננות על רוסיה

סטירת לחי פומבית של הנשיא לניקי היילי • לאחר שהשגרירה באו"ם הכריזה בראיון טלוויזיוני כי הסנקציות יוטלו ביום ב', אמרו פקידי ממשל: "היא שגתה, ועכשיו היא צריכה לנקות אחריה" • דובר הקרמלין: "הסנקציות המתוכננות מנוגדות לחוק הבינלאומי • מחוקקים רוסיים איימו בסנקציות נגד ארה"ב

פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria
פוטין וטראמפ בפסגת 20G בהמבורג לפני כשנה / צילום: צילום: רויטרס, Carlos Barria

בהתפתחות נוספת שמצביעה על התזזיות בתהליכי קבלת החלטות בבית הלבן, הורה דונלד טראמפ לעכב סנקציות מתוכננות על רוסיה שנועדו להעניש את הקרמלין על תמיכתו במשטר אסד בסוריה בעקבות התקפה בגזים רעילים בעיירה דומא, ליד דמשק, בשבוע שעבר, שבה נספו עשרות אנשים.

טראמפ בלם את תהליך הטלת הסנקציות בעקבות גינוי חריף של הקרמלין ואיום של מחוקקים רוסיים להטיל סנקציות נגדיות על ארה"ב.

ההחלטה המפתיעה הייתה סטירת לחי פומבית לניקי היילי, השגרירה הפופולרית של ארה"ב באו"ם, שהכריזה בראיון בתוכנית "מול פני האומה" ב-CBS, ביום א', כי שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, יודיע על הסנקציות ביום ב' (אתמול). לדבריה, הסנקציות היו מתוכננות נגד חברות רוסיות, שסייעו לסוריה בפיתוח מערכת הלוחמה הכימית שלה.

בפומבי, מתארים פקידי ממשל את דברי היילי כהצהרה שמקורה בטעות. "אנו בוחנים הטלת סנקציות נוספות על רוסיה וההחלטה על כך תתקבל בעתיד הקרוב", אמרה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס.

"הנשיא הבהיר שהוא עומד לגלות יחס קשוח כלפי רוסיה, אך בה בעת הוא עדיין רוצה לקיים יחסים טובים עם הרוסים", אמרה האקבי סאנדרס.

אך בשיחות פרטיות אומרים פקידי ממשל מסוימים, כי היילי רצה קדימה מהר מדי. "היא עשתה שגיאה ועכשיו היא צריכה לנקות אחריה", אמר אחד מהמקורות, על-פי דיווח ב"וושינגטון פוסט". לדברי "ניו-יורק טיימס", כעס טראמפ על היילי מפני שהיא השמיעה הצהרה לפני שהתקבלה החלטה על מדיניות. ההכחשה הפומבית של דבריה מותירה את היילי מפרפרת קבל עם ועדה, כשאמינותה מונחת על כף המאזניים.

אבל האם היילי באמת טעתה והטעתה? פקידים אחרים בממשל אינם מאמינים בכך. לדבריהם, היילי היא אמנם אחת מהמבקרים החריפים ביותר של רוסיה והתנהלותה בזירה הגלובלית, אך היא גם אחת מהחברים הממושמעים ביותר בקבינט, במיוחד כאשר מדובר בהצהרות פומביות. היא נוהגת לטלפן אל טראמפ ישירות ולתאם אתו הכרזות שברצונה להשמיע בראיונות בתקשורת, בלי שאחרים בסגל הבית הלבן ידעו על כך.

בעוד שהאקבי סאנדרס טענה, כי החלטה על הסנקציות תתקבל בקרוב, אמר פקיד בבית הלבן, שביקש לא לחשוף את זהותו, כי טראמפ כבר החליט לא להטיל את הסנקציות. לדברי הפקיד, הגיע טראמפ למסקנה שהן יהיו מיותרות מפני שהתגובה הנזעמת של מוסקבה על ההפצצות בסוריה, בשבוע שעבר, הייתה דברי רהב ואיומי סרק.

קרוב לוודאי שבמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן נעשתה עבודת מטה שהמליצה על הטלת הסנקציות על רוסיה כדי להרתיעה מתמיכה בהתקפות בנשק כימי בעתיד וקרוב לוודאי שטראמפ היה מודע לה, אך הוא החליט לדחות את ההמלצות ברגע האחרון. בכל זאת, מיד לאחר התקפת הגזים הרעילים אמר טראמפ, כי רוסיה תשלם "מחיר גבוה" על שאיפשרה לסוריה לפתח את תוכנית הנשק הכימי שלה.

מה גרם לו לשנות את דעתו? הם הוא נבהל מהתגובה הרוסית? רוסיה הגיבה בחריפות יוצאת דופן על הכרזת היילי שהסנקציות יוטלו בתוך 24 שעות. "מסע הסנקציות נגד רוסיה נעשה עיסוק כפייתי (בארה"ב)", אמר דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין. "אנו משוכנעים שכל כלכלן מסוגל לראות שמדובר במאמצים גלויים לדחוק רגליהן של חברות רוסיות מהשווקים הגלובליים".

"איננו רואים בסנקציות האלה צעד חוקי; אנו רואים אותן כמנוגדות לחוק הבינלאומי", אמר פסקוב. "הייתי מתאר אותן כהסתערות כלכלית בינלאומית על רוסיה".

ואילו מחוקקים רוסיים איימו בסוף השבוע, שארה"ב תשלם ביוקר על הסנקציות המתוכננות. הם אמרו שידחפו הצעות חוק שישימו קץ לשיתוף הפעולה האמריקאי-רוסי בחלל, יציבו חסמים ליבוא סחורות אמריקאיות ויתירו לחברות רוסיות להפר את חוקי הקניין הרוחני. מחוקק רוסי אמר ל"וושינגטון פוסט": "אנו נכניס לאמריקאים אגרוף בבטן".

לדברי אנליסטים אמריקאים, שמצוטטים היום ב"ניו-יורק טיימס", מצביע המפנה החד בעמדת טראמפ על ההתחבטויות שלו - ושל הממשל בכלל - כיצד לגבש מדיניות עקבית כלפי רוסיה, שבארבע השנים שחלפו סיפחה את חצי האי קרים, התערבה במזרח אוקריאנה, בחשה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 , ניסתה לרצוח בחומר רעיל מרגל רוסי לשעבר שחי בבריטניה ואת בתו שבאה לבקרו והגבירה את תמיכתה במשטר הרצחני של אסד.

וכך, מצד אחד הרבה טראמפ לתת פומבי לתקוותיו לטפח ידידות עם ולדימיר פוטין ואפילו בירך אותו על נצחונו כביכול בבחירות ברוסיה שהיו מושתתות על הונאה. מצד אחר, אישר טראמפ שני סבבי סנקציות על רוסיה בעבר ואף נתן אור ירוק לגירושם של 60 דיפלומטים רוסיים כגמול על נסיון הרצח בבריטניה.

"נראה שטראמפ חושב שאם הוא מקבל את עצות יועציו בימים זוגיים של החודש ודוחה אותו בימים בלתי זוגיים, הוא בונה בכך אסטרטגיה", אמר ל"טיימס" סטיוון ססטאנוביץ', חוקר במועצה ליחסי חוץ ובאוניברסיטת קולומביה, ולשעבר שגריר ארה"ב בכמה מדינות חבר העמים. "בדרך כלל, ממשלות זרות אינן יודעות אם לצחוק או לבכות (מההתנהלות של טראמפ בנושאי מדיניות חוץ). במקרה של רוסיה, קל הרבה יותר לצחוק".

וציר דמוקרטי בבית-הנבחרים, אליוט אנגל, אמר אתמול: "אני מלא זעם על החלטת טראמפ לא להטיל סנקציות על רוסיה בגין תמיכתה במשטר אסד... זה שולח לממשלות ברחבי תבל מסר ברור שאף הן יכולות לתמוך במשטרים עריצים בעלי אופי פלילי בלי לשאת בתוצאות".