הרקורד של ישראל בדירוג אשראי: 30 שנה ללא הורדת דירוג

כך לפי חברת דירוג האשראי S&P • לא מדובר בהישג של מה בכך, לנוכח העובדה שמרבית הכלכלות המערביות המפותחות (ובהן ארה"ב) ספגו בשנים האחרונות הורדות דירוג, על רקע משבר האשראי העולמי שהחל ב-2008

30 שנה ללא הורדת דירוג אחת - זה הרקורד של ישראל בחברת דירוג האשראי S&P. לא מדובר בהישג של מה בכך, לנוכח העובדה שמרבית הכלכלות המערביות המפותחות (ובהן ארה"ב) ספגו בשנים האחרונות הורדות דירוג, על רקע משבר האשראי העולמי שהחל ב-2008.

בניתוח מיוחד שפרסמה לרגל יום העצמאות ה-70, מציינת חברת הדירוג הבינלאומית כי שינתה רק פעם את תחזית הדירוג של החוב הממשלתי ל"שלילי" - אך לא הורידה את הדירוג. לעומת זאת, במהלך השנים ביצעה S&P העלאות דירוג 5 פעמים שהביאו את ישראל מרמת דירוג "BBB מינוס" לרמה הנוכחית העומדת על "A פלוס". תחזית הדירוג של ישראל הועלתה באוגוסט 2017 ל"חיובי".

לדירוג האשראי של מדינת ישראל יש השפעה רבה על יכולתה של הממשלה לגייס חוב ולקבל הלוואות ואת גובה הריבית שתידרש לשלם על-ידי המשקיעים והמלווים בתמורה. אגרות החוב של ממשלת ישראל נסקרות על-ידי חברות דירוג בינלאומיות החל משנת 1988.

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P הייתה הראשונה שהחלה לדרג את החוב הריבוני של מדינת ישראל. הדירוג הראשוני שניתן למדינת ישראל על החוב החיצוני לטווח ארוך היה "BBB-", רמת הדירוג הנמוכה ביותר בדרגת השקעה (Investment Grade). במרוצת כ-30 שנות דירוג - חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P ביצעה 5 העלאות דירוג לחוב הריבוני במטבע זר לטווח ארוך של מדינת ישראל.

במהלך השנים תחזית הדירוג של S&P על ישראל שונתה 4 פעמים ליציבה, פעם אחת בלבד שונתה לשלילית ו-4 פעמים לתחזית חיובית (האחרונה בין החיוביות הייתה באוגוסט 2017). מאז שנת 2011 דירוג מדינת ישראל הוא A+, חמש דרגות מתחת לדירוג המקסימלי (AAA).

העלאות הדירוג האחרונות (בשנים 2007 ו-2011) שיקפו את קפיצת המדרגה האבסולוטית והיחסית של איתנות האשראי שהובילה ממשלת ישראל, וזאת כתוצאה מ-3 מגמות: צמיחה כלכלית גבוהה ביחס לרמת העושר, עודף במאזן התשלומים והפחתת החוב הציבורי.

ב-S&P מציינים כי לפני כעשור, ישראל הייתה המדינה עם הדירוג הנמוך ביותר מכל המדינות האירופיות באזור הים התיכון. כיום ממדינות קבוצה זו רק לצרפת דירוג גבוה יותר מישראל (בשני נוטשים, כמו לבריטניה).

בפרספקטיבה גלובלית רחבה יותר, בחברת הדירוג מציינים כי רק כ-30 מדינות מתוך כ-130 המדינות המדורגות על-ידי S&P הן בדירוג הגבוה מדירוג ישראל. ברמת הדירוג AAA - הגבוהה ביותר של S&P - נמצאות כיום רק 11 מדינות: אוסטרליה, קנדה, דנמרק, גרמניה, ליכטנשטיין, לוקסמבורג, הולנד, נורווגיה, סינגפור, שוודיה ושווייץ.