המדינה ערערה: רוצה להמשיך בהכשרת חרדים נפרדת לגברים

ביה"ד האזורי לעבודה קבע לפני שבועיים כי המדינה צריכה להוסיף נשים להכשרה של חרדים לשירות המדינה, אחרת ההכשרה תוקפא • ביה"ד הארצי אישר את עיכוב ביצוע ההחלטה, אך דרש תשובות מהמדינה עוד השבוע

נשים חרדיות / צילום: תמר מצפי
נשים חרדיות / צילום: תמר מצפי

המדינה הגישה הבוקר (א') ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בנוגע להוספת נשים להכשרת חרדים בשירות המדינה, שמתקיימת בהפרדה מגדרית. במקביל, בית הדין אישר עיכוב ביצוע של החלטת בית הדין האזורי לעבודה להקפיא את ביצוע הקורס, והוא יימשך כרגיל, למרות ההפרדה בין נשים לגברים. עם זאת, בית הדין הארצי דרש מהמדינה לספק תשובות עד יום שלישי אחר-הצהריים.

לפני כשבועיים קבע בית הדין האזורי לעבודה כי המדינה צריכה להוסיף 10 נשים לקורס ההכשרה בתוך חודש, אחרת תוקפא ההכשרה החל מהיום. הקורס, שהחל בינואר האחרון ואורכו חצי שנה, כולל הכשרה של 20 גברים חרדים. בסוף הקיץ אמור להתחיל קורס נוסף לנשים חרדיות, והמיונים לקורס הזה כבר החלו.

בית הדין האזורי לעבודה מתח אמש ביקורת על המדינה, והודגש כי המדינה לא ביססה את הטענה כי אין לה אפשרות להוסיף נשים. "כך לדוגמה, לא הובהר אילו מהלכים עשתה המדינה מאז מתן ההחלטה? האם ניסתה לפתוח בגיוס מספר הנשים המצומצם שאפשרנו? האם בחנה אפשרויות שונות להשלים עבור אותן נשים את החסר מהשליש הראשון של ההכשרה?". 

מי שעתרה נגד ההפרדה המגדרית בקורס היא שדולת הנשים, שפועלת נגד ההפרדה במשך חודשים ארוכים, עוד קודם לתחילתו של הקורס. לפי שדולת הנשים, הוראות המכרז הפומבי לתוכנית ההכשרה נוגדות את הנחיות נציבות שירות המדינה לפיהן חל איסור אפליה, לרבות הפרדה בין נשים לגברים, בכל תחום ובכל מסגרת ממשלתית. בשדולה גם הביעו בעבר תהייה לגבי התכלית בהפרדה מגדרית בהכשרה, אם ממילא צפויים בוגרי ההכשרה לעבוד בסביבת עבודה מעורבת.

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, המייצגים את שדולת הנשים, מסרו הבוקר כי "לא יכולה להיות מחלוקת כיום כי המדינה לא בדקה את האפשרות של פתיחת קורס לחרדים ללא הפרדה. במצב דברים זה ניתן היה לקוות שהמדינה תפעל בהתאם להחלטת בית הדין, ולא בניסיון טקטי לעכב את החלטת בית הדין.

"החלטת בית הדין הארצי מהיום לברר את בקשת המדינה לעיכוב ביצוע בתוך ימים ספורים מלמדת כי בית הדין הארצי יקיים דיון מהיר וענייני. נוכח הלשון הברורה של החוק, שאוסרת על פתיחת משרות למין אחד בלבד, אנו מאמינים שבית הדין הארצי ידחה את הערעור שהגישה המדינה".