יבואנים: סגירת המעברים ממצרים מחייבת יבוא יקר דרך הים

לטענתם, סגירת מעבר ניצנה בחודשיים האחרונים מחייבת שינוע יקר באמצעות אניות וחושפת אותם לתביעות בשל איחור בהגעת הסחורות

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

הלחימה המתמשכת של הצבא המצרי במעוזי דאעש בסיני משבשת את פעילות הסחר שבמעבר ניצנה שבגבול ישראל מצרים. יבואנים ישראלים שנשענים על סחורות ממצרים, מתלוננים על סגירות תכופות וממושכות של המעבר - בייחוד במהלך החודשיים האחרונים, ובאופן שמאלץ אותם לייבא טובין דרך הים.

מומו אביטל, שמייבא ממצרים משטחי שיש ואבן המשווקים בשוק הישראלי, מציין כי בחודשיים האחרונים נמנע ממנו העברת סחורות דרך מעבר ניצנה. "היבוא ממצרים נחשב זול ביחס ליבוא ממקומות אחרים, גם בגלל שמחיר הבסיס נמוך בכ-30% ממחיר הבסיס של אבן ושיש במדינות אחרות כמו טורקיה, וגם בשל היכולת לשנע את הסחורות ביבשה", הוא אומר. "אלא שבחודשיים האחרונים היבוא לא מתאפשר בגלל שמעבר ניצנה נסגר, ויבואנים כמוני - שהתחייבו לסחורות וללוחות זמנים לאספקתן ללקוחות, נאלצים לייבא אותן באמצעות אניות דרך הים חרף עלויות גבוהות מאוד שגוזלות לנו את כל הרווח".

גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס", כי השיבושים בפעילות מעבר ניצנה מוכרים לרשויות בישראל, ומקורם בהחלטה של הדרגים הביטחוניים והמדיניים במצרים על רקע הלחימה הנרחבת של צבא מצרים במעוזי דאעש בצפון סיני. לדברי הגורמים, בשל המצב הביטחוני באזור המוכסים שמפעילים את צדו המצרי של המעבר לא מגיעים אליו, כך שפעילותו מושבתת לעתים תכופות ולפרקי זמן ארוכים. צדו הישראלי של המעבר מופעל בידי רשות שדות התעופה (רש"ת) ופריקת הסחורות המיובאות נעשית "גב אל גב" - בין משאית מצרית שפורקת את הטובין אל משאית ישראלית שמובילה אותו לשטח הארץ.

לטענת אביטל, קשיי הפעילות במעבר ניצנה חושפים אותו, כמו גם יבואנים נוספים, לתביעות משפטיות בשל אי עמידתם בלוחות זמנים שעליהם התחייבו: "חברות הבנייה הגדולות תובעות מהיבואנים דמי ביטול בעקבות עיכובים באספקת סחורות שהתחייבו עליהן. יש גם מקרים שיזמים וחברות בנייה מעכבים מסירת דירות באופן שחושף גם אותם וגם אותנו, היבואנים, לתביעות בגלל איחורים".

"אנחנו חסרי אונים"

בהיעדר ברירה, יבואנים רבים נאלצים להעביר סחורות ממצרים לישראל דרך נמלי אשדוד וחיפה - בתמורה לעלויות הובלה גבוהות, תוך עיכובים משמעותיים בזמני הגעתן. "סחורות שאני יכול לקבל ממצרים בתוך יום דרך מעבר ניצנה, מגיעות אלי דרך הים כעבור שבועות, כי לא תמיד אניות מורשות להיכנס לנמלי אשדוד או חיפה בשל עומסי עבודה או צפיפות. אנו חסרי אונים", אומר אביטל.

מנגד, גורם אחר שמעורב בנושא טוען, כי "ההובלה הימית של תוצרת מצרית עדיין מהווה אלטרנטיבה ראויה בהתחשב בנסיבות - ואינה יקרה באופן משמעותי. בשונה ממעבר ניצנה, בנמלי הים מופעלים אמצעי שיקוף מתקדמים שמקשים על הברחת סחורות, כמו מזון משומר בקופסאות, שאותן קל יותר להעביר דרך המעבר היבשתי".

הלחימה המתמשכת של מצרים בדאעש לא פוגעת רק במסחר שנעשה דרך מעבר ניצנה: "גלובס" חשף באחרונה כי צבא מצרים מנסה לשבש את התקשורת בין פעילי דאעש, שעושים שימוש בכרטיסי SIM של חברות ישראליות וזאת תוך תקיפת תדרים סלולריים של תחנות סלולריות ישראליות. תקיפות אלו גרמו במשך שבועות ארוכים לשיבושי קליטה רבים בקרב מנויי סלולר, בעיקר בדרום הארץ.